- mån 16 nov 2009, 10:47
Men lite konstigt är det. För killen jag pratade med var med ut och hämtade däcken i bilen, så han såg ju vad det var för bil. Och dessutom monterade de däcken på bilen åt mig också...
CarMan skrev:Tack för svar! Ska tänka på det nästa gång, även om jag troligtvis inte gör samma tabbe igen. Denna gången löste det sig fint ändå.roberte skrev:CarMan skrev:hur kan man köpa fel däck? hjälper inte däck handlaren dig att få rätt däck?Nej, det kan man inte vara säker på. Jag köpte mina på Euromaster. När jag upptäckte att det blivit fel ringde jag och påpekade detta. Fick till svar att jag fick skylla mig själv som beställer fel däck. Killen som till slut hjälpte mig kunde inte förstå att en så stor firma inte hade bättre koll. Enligt honom så är det allmänt känt att den dimensionen jag hade fått inte passar.
köper du privat kan jag förstå det, men då gäller det ju att själv vara påläst, hur ska man annats kunna köpa rätt & desutom veta att man köper till rät pris?
Så lita inte blint på de stora firmorna bara för att de är stora. Bättre att gå till en liten firma som har lite koll på bilar i allmänhet också.
men du har ju en hel del rättigheter som konsument, så det är bara att driva det vidare. Men om du går in o beställer en specefik däck storlek, utan att tala om vad den är till, så får du givetvis den storleken.
Det man ska göra är att man vill ha pris på nya däck till bilen, då ligger ansvaret på deras sida att plocka fram rätt däck, passar dom inte kan du reklamera!
Du ska även kuna beställa fel dimension till din bil, man så fort du har talat om vilken bil dom ska passa på så är dom skyldiga att upplysa dig om att det är fel däck för denna bil.
Men lite konstigt är det. För killen jag pratade med var med ut och hämtade däcken i bilen, så han såg ju vad det var för bil. Och dessutom monterade de däcken på bilen åt mig också...