NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Daddan skrev:Hej,

Framgår det av instruktionsboken att ENDAST fälgar med en viss diameter på bulthål osv. och endast volvofäljar får användas är det svårare att få rätt då du köpt icke originalfälgar (hos en icke volvoverkstad?). Annars finns det inte en chans att du ska känna till metallclipset som vanlig "Svensson". Är det följdfel på något pga detta ska du få felet avhjälpt oavsett vilket märke på fälgar du använder.

Varför skulle det stå i intruktionsboken? Det är väll presis tvärtom. om du köper pirat delar så sak väl dom informera om att deras saker inte pasar på bilen fören du modifierat bilen.
CarMan skrev:
Daddan skrev:Hej,

Framgår det av instruktionsboken att ENDAST fälgar med en viss diameter på bulthål osv. och endast volvofäljar får användas är det svårare att få rätt då du köpt icke originalfälgar (hos en icke volvoverkstad?). Annars finns det inte en chans att du ska känna till metallclipset som vanlig "Svensson". Är det följdfel på något pga detta ska du få felet avhjälpt oavsett vilket märke på fälgar du använder.

Varför skulle det stå i intruktionsboken? Det är väll presis tvärtom. om du köper pirat delar så sak väl dom informera om att deras saker inte pasar på bilen fören du modifierat bilen.
Det där är ju en helt annan diskussion. Nu sitter inte dessa på min bil. Däremot kan jag nog tycka att om garantin inte gäller för att man sätter på andra fälgar än Volvos original så ska det klart och tydligt framgå av Volvo, då detta är väldigt vanligt förekommande. Då skulle inte många ha sin garanti kvar.
garantin gäller vist, även om andra fälgar sitter där. bar dom uppfyller samma krav & spec som orginal fälgarna.

självklart förutsätter volvo & alla andra biltilverkare att man monterar delar avsedda för denna bil, dom kan ju inte ta ansvar för om en "pirat" levrantör av delar inte tillverkar delar som är identiska med orginalet, men endå påstår att dom ska passa.

detta gäller ju alla delar på bilen, inte bara fälgar.

snacka om tjock instruktionsbok, om varje delpå en bil ska beskrivas i detalj, för att konsumenten ska kunna mäta alla delar han köper hoss pirathandlare, för att se om den överensstämmer med orginal specefikationen.

Eln liten parantes, volvos fälgar till V70II får ej monteras på XC70II då dom inte uppfyller rätt belastningsklass, deta står heler inte i instruktionsboken. Men om du köper delarna hoss en Volvoåterförsäljare så får du rätt delar.
jag pratar först o främst inte om garantin gäller eller ej, snarare vad som orsakat felet (men du är ju tydligen säker på att dessa inte har funits där nångång o då kan ju ingen nån gång ha råkat montera piratfälgaran på felaktigt sätt)
CarMan skrev:jag pratar först o främst inte om garantin gäller eller ej, snarare vad som orsakat felet (men du är ju tydligen säker på att dessa inte har funits där nångång o då kan ju ingen nån gång ha råkat montera piratfälgaran på felaktigt sätt)
I mitt fall när man frågar om piratfälgar suttit på så har det inte handlat om att försöka få veta vad som orsakat felet utan man har bara varit intresserad av att lägga skulden hos någon annan. Man har ju inte ens varit intresserad av att kolla på piratfälgarna för att kunna avgöra om dom har orsakat felet.
Hade dessutom dessa metallklipps suttit på från fabrik hade man väll frågat mig om dom togs bort när fälgarna sattes på??
Jag har inte fått en enda förklaring till varför man undrar om fälgarna, vilket för mig betyder att dom inte har något att komma med utan greppar efter halmstrån.

Idag kom dessutom nästa bakslag. När man på verkstaden hade inne bilen för service senast och hade loss däcken så har man lyckats dra sönder gängningen på en av pinnbultarna. Vi var dessutom tvungna att byta ut varje mutter pga att dessa var mer eller mindre bra, vissa var helt slut och ur dessa trillade gängningen ur :-O) . Detta valde man över huvud taget inte att berätta för mig. Man tycker ju att det borde gått trögt att få på muttrarna? Nu kan man ju dessutom inte bara byta ut pinnbulten utan man måste byta ut hela navet (D) .
Jag resonerar rent juridiskt vad gäller ansvar osv.

Är det solklart att man borde insett att icke originalfälgar skulle förstöre ens bil har man inte mycket att komma med ens i garantifrågor.

Är det däremot så att man rimligtvis som "Svensson" inte känner till detta faktum att man inte kan montera annan utrustning än original så kommer garantin att gälla.

MAO mitt reonemang baseras på ansvarsfrågan där det nu klart är så att garantin gäller oavsett vilka fälgar som använts och att volvo får lösa problemet på deras bekostnad. Skulle de påstå något annat skulle jag bli förvånad.
hallå. man kan ju montera piratfälgar, även om klipsen sitter där, bara piratfälgaran har lika stora hål som orginaltet.
om nu piratlevrantören gjort mindre hål, så har han ju inte gjort fälgar till denna bil & får då itne skriva att dom sak passa på denna bil.
jag fattar inte hur ni kan få det till biltilverkarens ansvar...
jtidang skrev:
CarMan skrev:jag pratar först o främst inte om garantin gäller eller ej, snarare vad som orsakat felet (men du är ju tydligen säker på att dessa inte har funits där nångång o då kan ju ingen nån gång ha råkat montera piratfälgaran på felaktigt sätt)
I mitt fall när man frågar om piratfälgar suttit på så har det inte handlat om att försöka få veta vad som orsakat felet utan man har bara varit intresserad av att lägga skulden hos någon annan. Man har ju inte ens varit intresserad av att kolla på piratfälgarna för att kunna avgöra om dom har orsakat felet.
Hade dessutom dessa metallklipps suttit på från fabrik hade man väll frågat mig om dom togs bort när fälgarna sattes på??
Jag har inte fått en enda förklaring till varför man undrar om fälgarna, vilket för mig betyder att dom inte har något att komma med utan greppar efter halmstrån.

Idag kom dessutom nästa bakslag. När man på verkstaden hade inne bilen för service senast och hade loss däcken så har man lyckats dra sönder gängningen på en av pinnbultarna. Vi var dessutom tvungna att byta ut varje mutter pga att dessa var mer eller mindre bra, vissa var helt slut och ur dessa trillade gängningen ur :-O) . Detta valde man över huvud taget inte att berätta för mig. Man tycker ju att det borde gått trögt att få på muttrarna? Nu kan man ju dessutom inte bara byta ut pinnbulten utan man måste byta ut hela navet (D) .

det låter ju som dom inte vet hur dom ska tackla problemet.
jag hade ialla fall mätt alla komponenter för att vara säker på att samtliga delar är korekta (inkluseve de nya delar man monterar) Om felet återkomer trots att alla delar är korekta, så skriver man en rapport på problemet till volvo, för då ligger inte problemet hoss verkstan längre... (om nu alla delar är felfria, så kommer det ju inte hjälpa at byta ellar, därför lägger man över problemet till volvo)

men i detta fall tror jag man inte mätt alla (om ens några) delar
dutt komande hjullager byte på grind av gängpaj i pinbultana, kanske löser problemt?
Jag har en fråga angående clips kontra piratfälgar. Har någon sett dessa eventuella clips på någon C 30, S 40N, V 50 eller C 70N? Min V 50 har dom inte och har aldrig haft dom. Jag vet att de fanns något sådant för länge sedan på någon äldre modell av Volvo. Vad beträffar "piratfälgar", vad är en piratfälg, Är det en fälg som Volvo inte tillverkat eller? Jag har köpt mina vinterhjul hos bythjul.com skulle inte dom meddela om att clipsen skulle tas bort om det funnes några, de meddelar ju allt annat t.ex skickar de med bultar till lättmetallfälgar ifall bilen är utrustad med plåtfälgar.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]