Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
[quote="Craile"]
Arese skrev:Tja, 35 % högre effekt lär ju märkas. Med samma logik skulle ju inte en kotte köpa en D5 över en 2,4d.

Men du har säkert rätt, Volvochaffisar är inte så intresserade av prestanda - jag gjorde en personlig reflektion.

Mvh
Arese

Nä sant Volvo förare tänker nog inte på körglädje och prestanda.....Då köper man INTE en Volvo!!![/quote]

Vad menar du? Skulle man köpa en totalt omodern Saab i stället menar du?
av Arese
Om man väljer mellan 1,6D och 2,0F och väljer 1,6D så har man inte direkt prioriterat prestanda....

11,4 mot 18,7 sek i omkörningsprestanda 70-130!? Go figure...

Mvh
Arese
av erc
Förbluffas över att så många som ABSOLUT inte kan tänka sig köra V70 1.6D DRIVe samtidigt också känner behov av att övertyga andra om samma sak. Ofta utan att över huvud taget ha kört 1.6D...

För den som önskar prestanda finns ju andra versioner. Att 1.6D (och 2.0F) är slöa jämfört med den genomsnittliga svenska tjänstebilen vet alla som är läskunniga.

Ibland funderar man på om de flesta inlägg skapas av spolingar som läser pappas Teknikens Värld men som aldrig riktigt förstått hur dyr pappas V70 egentligen är... :)
av erc
Craile skrev:Ja precis dom har sålt dåligt i hela Europa!
Vectra???
Mycket saab e det både från 93 och 95 men Vectra....Nä....

Mycket nöjd iaf.

Tror inte jag ska rekommendera någon 1,6 Drive då.
E det bara D5 som gäller om man vill ha lite drag och styrka eller?
Styrka har ju även dom mindre men inget drag.....
En hel del Vectra får du allt inse att det är. Med Fiatmotor. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Epsilon_platform

Noterade att Svenska Bil kränger iväg några av de absolut sista nollåttorna för 189000 nu. Egentligen oförskämt billigt för en tvåhundrahästars kombi med en massa utrustning. Räddningen för BLS är att den har så mycket gemensamt med 93. Utan den kopplingen hade den snart varit lika iskall på marknaden som en Rover.
Användarvisningsbild
av Variosboy
erc skrev:Förbluffas över att så många som ABSOLUT inte kan tänka sig köra V70 1.6D DRIVe samtidigt också känner behov av att övertyga andra om samma sak. Ofta utan att över huvud taget ha kört 1.6D...

För den som önskar prestanda finns ju andra versioner. Att 1.6D (och 2.0F) är slöa jämfört med den genomsnittliga svenska tjänstebilen vet alla som är läskunniga.

Ibland funderar man på om de flesta inlägg skapas av spolingar som läser pappas Teknikens Värld men som aldrig riktigt förstått hur dyr pappas V70 egentligen är... :)
:-)-)
av Lövet
V70 1,6D har 110hk och anses av "alla" att vara nästan farligt slö

När Audi A6 1,9 TDi kom med 110hk motorn så ansågs den som en raket och en fullkomlig revolution av dieselmarknaden. Så jäkla länge sedan är väl inte det? Hastighetsgränserna i Sverige har inte heller direkt höjts sedan dess...

Men visst är 1,6D slö (Detta baserar jag på Citroen C5 som jag kört men som är en mindre bil) men det går alldeles utmärkt att åka runt i den ändå så länge man lämnar husvagnen och tjocka svärmor hemma.
av erc
andreas_lofgren skrev:V70 1,6D har 110hk och anses av "alla" att vara nästan farligt slö

När Audi A6 1,9 TDi kom med 110hk motorn så ansågs den som en raket och en fullkomlig revolution av dieselmarknaden. Så jäkla länge sedan är väl inte det? Hastighetsgränserna i Sverige har inte heller direkt höjts sedan dess...

Men visst är 1,6D slö (Detta baserar jag på Citroen C5 som jag kört men som är en mindre bil) men det går alldeles utmärkt att åka runt i den ändå så länge man lämnar husvagnen och tjocka svärmor hemma.
Håller med till fullo, men ska vi vara petiga var det 2,5TDI med 115 eller 140 hästar som revolutionerade dieselmarknaden på nittiotalet. Då i Audi 100 (C4). Plötsligt önskade varenda kotte sig en dieseldriven tjänstebil. Vill minnas att någon samtida kändis (kan det ha varit Gunde Svan?) misstog dieselfemman för en bensin-V8.

Den nämnda 110-hästaren hade jag i en A3 (1999) och i den bilen ansågs motorn vara likställd en raketmotor. :)
av Craile
Inte insett hur dyr pappas V70 är.......HAHAHAHAHA

Det är nog dom bilarna med KLART mest överpris.....Du får ju ingen som helst kvalitet eller körkänsla ALLS.
Skrattretande priser på en V70.......Över 300.000:- för en basic utan någon direkt utrustning.

Känn er blåsta kan jag bara säga!!!
av Craile
Omodern Saab.....HAHAHA
Du vet då inget det kan jag säga dig!!!

Saab 95 kan jag hålla med om är omodern......Men denna bygger på 93.
Kolla fakta!!!
HAHAHA
av Linqid
Craile skrev:Omodern Saab.....HAHAHA
Du vet då inget det kan jag säga dig!!!

Saab 95 kan jag hålla med om är omodern......Men denna bygger på 93.
Kolla fakta!!!
HAHAHA
Tycker du på allvar att 9-3 (och BLS) känns modern i jämförelse med V70? Jag är ung och oförståndig och föredrar givetvis familjens 9-3, men det beror till hundra procent på att den är starkare och roligare att köra. I alla andra avseenden föredrar jag Volvon. Komfort, ergonomi, funktioner, utrymme, säkerhet, osv.

Betalade 235.000 för den ny (inte jag då, förstås..), en Momentum plus metallic, 17" och lite annat. Jämfört med ca 275' för Saaben. Så var du får 300.000:- för en basic förstår jag inte riktigt.

Snarare en 2.4D Business Momentum med lite lull-lull (fram tills nyligen alla fall..).
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
D4 VEA dricker olja

Jag gjorde lite skärmdumpar på oljetryc[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. E[…]