Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Hej!

Var länge sen jag körde 460 så jag passerar sällan denna delen av foruomet men ska göra ett försök att svara på en av frågorna du hade iaf och det är rörande tändningslåset.

Enligt kopplingschemat i Hayenes är anslutningarna i tändningslåset 30,50,15,75

Av vilka
50(Grön-Vit) Ger startmotorn ström(via ev. startspärr)
15(Grön) & 75(Vit-Röd) Går till relädosan och matar därmed resten av bilen med ström.

Eftersom jag inte har något schema över tändningslåsets serie av att ge ström utgår jag från mitt taskiga minne av hur det är i 740 där ström ges till 50 i läge tre, 30 är strömmatning till tändningslåset. 15 respektive 75 ger ström i starläge 1-3 varav någon av dem inte ger ström i läge 3...(rätta mig om jag har fel). Om det är tändningslåset som är felet borde med andra ord 15 eller 75 matas med ström i alla lägen(även läge noll).

Jag vill mig minnas att reläerna på 400serien hade en förmåga att tacka för sig efter 10-15 år och hade alltid en extra uppsättning av alla reläer hämtat från skroten i bakluckan för att snabbt kunna byta. Nu gissar jag men jag skulle inte vara förvånad om det är ett eller ett par reläer som givit upp och aldrig slår av strömmen trots att tändningslåset slutat skicka signal(relädosan sitter högst upp i motorhuven under en trekantig låda vars skruv går att skruva ur med en bred skruvmejsel eller bilnyckeln, kolla vilka reläer som finns och försök mäta upp om de beter sig som förväntat alternativt byt ett och ett mot en uppsättning från skroten)

Lyssnade runt om ditt fel och fick berättat för mig om en fordägare vars fel berott på en säkring som var trasig... Hur det nu skulle kunna gå till vet jag ej, men jag antar att du redan kontrollerat saken?

Lycka till!
av DanielTheDude
Hej och tack så mycket för ditt svar, Cicaro! :)

Jodå, jag har allt gått igenom alla säkringar och hittade inget fel där. Känns som jag har kollat allting på hela bilen snart... Jag har faktiskt som sagt misstänkt ett eller fler reläer också, även fast alla andra säger "nej, det kan det inte vara". Varför skulle det inte kunna vara det? När strömmen bryts så är den bruten, med andra ord måste den ju hänga sig nånstans. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag testade att plocka ur reläer ur dosan förra veckan, men det gjorde ingen skillnad heller. Jag misstänker att det kan vara nåt relä inne i bilen. Var sitter dessa reläer som ska finnas bakom ratten? Jag frågade på Volvo men det hade de "ingen aning om"... Hjälpsamt så det förslår, eller?! :roll: Påminn mig att aldrig köpa en Volvo igen, snälla.

Det tråkiga är också att det inte finns nån 440/460 på nån skrot i närheten. Var och kollade på tre olika ställen och inte på nåt av dem fanns det en enda... :shock: Förr fanns det mängder. Och det är rätt dyrt att köpa alla reläer från Volvo bara för att testa också, tyvärr. Jag menar, jag köpte ju precis den lilla löjliga startkontakten för 325 kr. Ocker är bara förnamnet.

Jag är tyvärr inte så hemma på just det elektriska i bilen med uppmätning av reläer o.s.v., jag är mer för det mekaniska så det gör ju inte saken lättare heller.

Tack så jättemycket förresten för att du engagerat dig och kollat runt för mig, det uppskattas väldigt! :)

MVH, Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Det sitter några relän på förarsidan under ovanför pedalerna, trångt och bökigt att komma åt och jag vet inte vad dom går till men det borde synas om det luktat bränt tycker jag. Sen har du två relän under handskfacket, det ena går till bränslepumpen och det andra till styrboxen till bilens sprut och tändning.
Uppdatering: Har idag testat att byta alla reläer, dock helt utan framgång... Varken motor eller vissa saker inne i bilen stänger av sig när man vrider av nyckeln (återigen, det är alltså inte bara motorn som inte går att stänga av). Den fortsätter att gå precis som vanligt liksom. Som jag skrev tidigare; det räcker att vrida på tändningen, utan att ens starta motorn, så hänger sig strömmen. Men så fort man lyft av och satt på minuspolen så är det helt avstängt igen.

Jag har även gjort ett experiment nu över jul. Jag lät batteriet vara påkopplat för att se om den drar ström och det verkar den iallafall inte ha gjort. Har även mätt upp laddningen från generatorn och den verkar vara okej.

Sakta men säkert blir jag galen på detta problem... Och ingen annan har någonsin råkat ut för det heller, konstigt nog. Inte ens nån Volvo-mekaniker eller bilelektriker jag pratat med känner igen problemet.

MVH, Daniel
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]