Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Full servicebok hos Auktoriserad Volvoverkstad.
Nisse på hörnet duger INTE !
Ägarförhållandena spelar också in, klart bäst är ju om du är
första ägaren av bilen.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Nja. det är ju avgas garantin som tar det & då ska väll bilen vara underhållen enligt vad tillverkaren föreskriver. det vill söga att man måsta ha servat bilen enligt volvos anvisninger. jag känner inte till en enda "nisse runt hörnet" som följer volvos anvisningar. dom gör det dom tror man ska göra, men det räcker inte (det är därför dom är billiga)

avgas garantin gäller i 5 år & 8000 mil det som först infaller får garantin att sluta gälla..

dom har flera gånger ändrat reglerna för vad som gäller, där av allt vissande om miltal m.m. men nu ska det inte ändras mer.
berörda bllar borde vara åtgärdare & jag kan lova att många... jätte många som inte har haft fel på ETM har fått den utbytt!
av Frigge
CarMan skrev:Nja. det är ju avgas garantin som tar det & då ska väll bilen vara underhållen enligt vad tillverkaren föreskriver. det vill söga att man måsta ha servat bilen enligt volvos anvisninger. jag känner inte till en enda "nisse runt hörnet" som följer volvos anvisningar. dom gör det dom tror man ska göra, men det räcker inte (det är därför dom är billiga)

avgas garantin gäller i 5 år & 8000 mil det som först infaller får garantin att sluta gälla..

dom har flera gånger ändrat reglerna för vad som gäller, där av allt vissande om miltal m.m. men nu ska det inte ändras mer.
berörda bllar borde vara åtgärdare & jag kan lova att många... jätte många som inte har haft fel på ETM har fått den utbytt!
Vi pratar väl Goodwill ?
Emissionsgarantin tar det om bilen
uppfyller 5 år/8000 mil men efter det är
det ju Goodwill o då finns det ju vissa krav.
Men som du säger CarMan, dom flesta bilarna
är det nog bytt på nu.

/Fredrik
av Hellrider
CarMan skrev:Nja. det är ju avgas garantin som tar det & då ska väll bilen vara underhållen enligt vad tillverkaren föreskriver. det vill söga att man måsta ha servat bilen enligt volvos anvisninger. jag känner inte till en enda "nisse runt hörnet" som följer volvos anvisningar. dom gör det dom tror man ska göra, men det räcker inte (det är därför dom är billiga)

Hmm då har ni ju uppenbarligen inte läst på vhn om gasspjäll, full service hos aukt,så tar euoropolicyn det till 160000 mil,ingen aning om åren just nu,men ni har rätt 95% är ju redan bytta,alldels för många på alla sugmotorer,kan nog inte komma ihåg någon senare årsmodell ja har bytt på en icketurbo,däremot turbona så kollapsar dom,men det är ju av en helt annan anledning "OLJAAAAAAAAAAAA"
av jbl
Hellrider,

Kan du inte utveckla lite om anledningen olja till ras av gas spjället.

För långa bytes intervall, oljan är egentligen kasserad innan den byts ut!

Fel sort av olja används!

Detta leder till en massa klägg på fel ställen eller?

Utveckla gärna.
av Hellrider
jbl skrev:Hellrider,

Kan du inte utveckla lite om anledningen olja till ras av gas spjället.

För långa bytes intervall, oljan är egentligen kasserad innan den byts ut!

Fel sort av olja används!

Detta leder till en massa klägg på fel ställen eller?

Utveckla gärna.
japp klegg på fel stä´llen,men inte pga av för långa intervaller på oljan "oftast iaf" men däremot tätt i vevhusventilationen,,, men du behöver inte vara rädd med din 03:a för du har ju för det förta inget etm,och sen så är ventilationen omgjord på din bil
av jbl
Tackar för infon :D

Men en ETM har jag allt men den nyare bosh varianten. Har nämligen gjort ren den. Den var i och för sig inte så värst smutsig men en del svart klägg var det på skivan, på kanterna av den. Men det är borta nu.

Det kanske är ett annat namn på ETM på min bil eller var du lite snabb med att skriva :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
jbl skrev:Tackar för infon :D

Men en ETM har jag allt men den nyare bosh varianten. Har nämligen gjort ren den. Den var i och för sig inte så värst smutsig men en del svart klägg var det på skivan, på kanterna av den. Men det är borta nu.

Det kanske är ett annat namn på ETM på min bil eller var du lite snabb med att skriva :wink:
ETA
en enhet uten egen styrning. bara en slavmotor
av Hellrider
jbl skrev:Tackar för infon :D

Japp det stämmer,du har en slavmodul bara som styrs direkt av motorstyrenheten,innan styrdes den digital från motorstyrenhet samt att den hade en egen styrenhet i sig
av jbl
Aha, man får tacka för infon Carman och Hellrider. :D

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]