Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolf
Rolf skrev:2 bromsrör 140:- eller konverktyg 298:-
Byter nog hellre rören ändå.
ÄR 53 år gammal har haft ca 48 bilar mest gammalt skrot som jag lagat själv.alla har passerat bes i de år jag ägt dem.Jag är en gammal reparatör från industrin.
Har även frågat bilrep men de har inte ingen konapparat och i industrin konar vi inte 3/16 rör.
Du tycker att jag ska skämmas som är rep men i haynes stär det inget om att kapa bromsrör.Allt detta är nu fixat och bilen funkar.
Min fråga till er.
5-56 använder inte ett proffs utanWD 40 är lite bättre skall en skruv el dylik lossas spraya nåt eller några dygn före så det hinner tränga in.
För vidare upplysning Det finns inte någon packbox på en bil dom finns bla på pumpar.Till bilar köper man tätningar..
Men tusen tack för alla bra tips som man får här på forumet.
av Rolf
Helt rätt Rolf många är duktiga på att laga sina bilar men skall skämmas vid val av verktyg och presentation när man lagar bilar.
Pettson var hittar du att man ska kapa bromsröret och kona detta vilket verkar hur vanligt som helst,har pratat med bilmekar men dom har inget förslag.
Kan det vara så att du jobbar på volvoverkstad och är van detta.Vi andra då ska vi skämmas för att detta inte stär i Heynes handbok
mvh Hasse lånad dator
Användarvisningsbild
av Sparkz
nypa00 skrev:Varför det sitter en gummislang mellan dessa två rör på höger sida är en väldigt bra fråga,, i mitt tycke hade de likaväl kunnat dra ett helt rör.
Slangen sitter mellan länkarmarna, och de rör sig i förhållande till varandra.
Användarvisningsbild
av Nexus
Rolf skrev: Pettson var hittar du att man ska kapa bromsröret och kona detta vilket verkar hur vanligt som helst,har pratat med bilmekar men dom har inget förslag.
Kan det vara så att du jobbar på volvoverkstad och är van detta.Vi andra då ska vi skämmas för att detta inte stär i Heynes handbok
mvh Hasse lånad dator
Jag kan svara angående "kona om" iställer för byta hela röret.När jag jobbade på verkstad så bytte jag bromsrör på löpande band och varför byta hela vägen då det tar onödig lång tid(dyrt för kunden) när man kan skarva ihop gammla och nya rör enkelt.
Den verkstad som inte kan kona bromsrör kan inte kalla sig för bilverkstad.
Tror inte Pettson* menade vara dryg utan bara tipsa om hur man kan göra det enklare och till en billigare summa om förutsättningarna finns man har verktyg och kunskapen.
av *pettson*
1: Utan att vara dryg så måste jag ändå ifrågasätta dom du pratat med Det måste slå olika i vårt land gällande din information om mekaniker. Av dom 15 mekar jag snabbt kommer på äger SAMTLIGA en enkel koningsutrustning och koning är såpass vanligt att det lätt förekommer varje dag på iallafall deras jobb och dom jobb jag haft som mek. Den som har det *sämsta* har biltemas billigaste som duger utmärkt om man bara gör det ibland. Den som har det dyraste har ett 11000kronors från en firma. 299spänn är väl kanske inte hela världen att investera. I övrigt jobbar jag inte i volvoverkstad och jag har aldrig jobbat i en heller permanent (gjort inhopp bara). ALLA verkstäder jag jobbat i har ägt MINST ett koningsverktyg (även volvoverkstaden). Mitt senaste jobb var som fordonslärare. Just nu jobbar jag inte alls då jag är sjukskriven efter en amputation som inte gick riktigt rätt.

*Dubbelkoningsverktyg.
Rörflänsverktyg i två steg för tunnväggiga stål-, aluminium- och kopparrör: 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" och 1/2". Med röravskärare (4–28 mm) och två adaptrar för dubbelkoning. Levereras i plastlåda. Art nr19-837 hela..299,00 kr
Fungerar ypperligt och bör bli ett bra tips till dom mekar du hört av dej till. Använder man det kitet så kan man lätt sträcka ut bromsröret 1dm, skära av det och kona in en ny nippel och allt är som nytt på runt 20-25 min. Bråkar nåt kan det ta upp till kanske en hel timma i värsta fall. Gäller det att skarva rören finns idag en mycket enkel smidig variant som knappt kräver nånting alls. Den ser ut såhär.. http://www.autokatalogen.se/afw/motala/ ... dNo=286422

2: Wd40 används spädd med diesel iallafall av alla jag jobbat med och för, för att den smörjer bättre i kombination med sina rostlösande egenskaper. Dieseln används till att få produkten att dunsta långsammare vid rörelse eller uppvärmning, inget annat.

3: Ska vi vara känsliga så har det korrekta namnet en lååång rad: Radialtätning i form av packbox, modell stefa, är det vanligaste som används för bilar med mera där det nu inte finns textiltätning eller andra tätningsformer, i vanlig folkmun orkar ingen lyssna på ett så långt namn. Packbox blir således namnet i allas mun. Så hur det framkommit att pumpar har packboxar men bilar har tätningar förstår jag inte riktigt men det kan Rolf säkert vidareutveckla?
Dom flesta pumpar jag känner till (är ingen expert på dom) använder antingen fjäderbelastad radialtätning eller radialtätning modell stefa. Sen finns det garanterat ytterligheter i pumpvärlden som använder andra typer av tätningar.
Men som sagt ser fram mot att få veta mera om packboxens vara eller inte vara. Antingen här eller i ny tråd eller via pm.
av Lasse81
Vilken intressant diskussion.
Min kursbok benämner packbox som ett antal impregnerade textilringar vilka kläms fast med en "gland".
Den påstås användas i armaturer , ventiler och på axlar. Vanligen för att täta mot vatten.

Det som jag kallar packbox är nog egentligen en Läpptätning.

Tack för undervisningen.
av *pettson*
Diskussionen kan göras djup. Beroende på när grundlitteraturen är ifrån, vad är korrekta namn ur en teknisk isobeskrivning, vad är antagna namn, vad är marknadens namn på en produkt? Det är ungefär samma diskussionsnivå som när man diskuterar: vad är en skruv, vad är en bult egentligen? Leta gärna efter den diskussionen genom sökfunktionen. Låter banalt men är inte helt enkelt att reda ut. Vad ska man gå på vad gäller packboxar? Ska man gå på 1945 års beskrivning eller ska man gå på en isobeskrivning? Eller ska man köra på marknadens beskrivning av vad som finns i utbudet? Ändras en packningstyp för att man gör en ändring i dess utförande, om man korsar två utföranden får man då ingen av dom eller bara en förbättrad typ av en? Alltså lång diskussion som jag nog inte tror att det är helt lätt att lösa.

BTW.. du vet att det äldre engelska ordet för packbox om du slår upp i en äldre ordbok det är: gland :-)-) Det rör ju till saken ytterligare..

För att sätta mej in i VVS världens beskrivningar på saker och ting så tog jag nu fram en beskrivning av en pump med tre olika tätningsutföranden.
Det är ganska spännande faktiskt. Det som beskrivs i en vattenpump på bil som fjäderbelastad radialtätning. Beskrivs på följande sätt i vvs utförande: Enkel mekanisk tätning modell U.Tätning som beskrivs som radialtätning modell filt på bil heter just packboxtätning på VVS språk.

radialtätning modell stefa (vanligast) som i folkmun och i bilvärlden heter just packbox gör exakt utförandet i ett stycke som vvs världens packbox gör. Dom utför samma sak, tätningsiden är densamma. Dock med skillnaden som du påpekade att det är filttätningar i vvs världen och läpptätning i bilvärlden. Kvar är mina frågor om keramiska i bilvärlden kallade packboxar. Vi har även keramiska radialtätningar sitter i turboaggregat som enligt beskrivningarna inte kan falla under nån kategori alls tills vi vet vad kriterierna för dom olika packningstyperna är.
Som sagt.. inte undra på att det blir *kulturkrockar* mellan yrkena. Frågan är nu Vad är en *packbox* rakt av enligt iso? Har faktiskt inte lyckats ta fram det.

här kikade jag. (sid 11) http://www.flygt.no/1277735.pdf
av Rolf
men det angående mitt svar om tätning,,,,,,Altså det alla använder i bilar är tätningar.när det gäller packboxar finnss dessa i eller ofta i pumpar
som man drar åt med glander oftast med två st bult kan väl finnas andra konstellationer som jag inte vet nuförtiden.....Alltså vem bryr sig när jag ska köpa en såg
som jag kallar hammare verktyg som verktyg,,,,,eller
av Redlös
Angående det enkla dubbelkoningsverktyget från Biltema som *pettson* nämner. Jag har ett sånt och jag har konat åtskilliga rör med detta. Tror nog att det är det vettigaste verktyget jag köpt. Borde finnas i alla bilpulares verktygslådor. Mycket prisvärt!!

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]