Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Min gamla 850 turbo var ett under av snålhet under dom 7 år jag ägde den.
Jag behöll bilen så länge för att det var ett bekymmersfritt ägande. Bilen gick i ur och skur.

Aldrig några bekymmer förutom vanligt underhåll. Sålde bilen till en bekant som äger den fortfarande. Han är lika nöjd som jag var.

Att åka en sunkig gammal Mazda, gränsen är passerad Lövet. :wink: Huuuua.
av erc
jahsoldier skrev:Jag ska börja pendla ca 28mil om dan i ca ett halvår och sitter och funderar på vad jag ska köpa för bil, har funderat på 740,940,850 eller kanske passat diesel. Kraven är att den max får kosta 20000:- vara pålitlig och hyffsat ekonisk att åka i, skulle bli tacksam för förslag.
28 mil om dagen...? Blir det inte billigare att skaffa en övernattningslägenhet?! Snabb huvudräkning ger en kostnad på över 10000 i månaden om du skulle klara dig på låga 18 kronor milen i totalkostnad (bränsle, försäkring, skatt, service, reperationer, däck, etc etc etc).

Bilar för 10-20000 är inte pålitliga att pendla 28 mil och dagen i. Det är ju fasen över 3000 mil under det där halvåret.

Får du milersättning? Om inte - se till att dra av för resa till och från arbetet i kommande deklaration. :)
Användarvisningsbild
av vetten
Nej!!! Köp du en Volvo 850 för dom är både driftsäkra och relativt billiga i drift och om du kommer att köra mycket landsväg så drar den inte så mycket soppa.
Volvo is the grej liksom :-)-)
av Larzan
~Kalle~ skrev:En corsa, krockar du så är det godnatt för evigt :shock:
Jo och får du en Boing 747 i huvudet så kan man räkna med att kasta in handduken också.

Trots allt, har pendlaren räknat med att krocka under dessa 6mån? Visst chansen/risken finns, men hur stor är sannolikheten?
Det är fråga om ca 3640mil.
I en 850 så kostar bensinen ca 35000kr under denna tid och sträcka.
i en corsa(småbil) kostar motsvarande ca 23000kr.

Men som sagt. är man inte ute efter att spara pengar så.
av Larzan
Corsa/Corolla/Audi 80 1.8s är några mycket snåla modeller.
Allt kan rasa förr eller senare. Antar att man inte köper grisen i säcken så att säga och köper utan test och kunskap.
av Cicaro
Jag skulle föreslå en 460 eller 440 av de senare modellerna, de brukar vara billiga och komfortabla(däremot risk för massor av elfel om man har otur) men billiga i drift och bensinsnåla i jämförelse med 740/850...

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]