Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Hellrider skrev:
CarMan skrev:det finns väll inget som heter mellan servica på bilar med 2000 mils intervall.
desa bilar ska servas när lampan lyser = 2000 mil eller 1 år

min bil har gått 5600 mil & jag gjorde 10 000 mila service i höstags
Finns inga ska,,hur gör ni med era tg bilar??påstå inte att ni hoppar intervall för intervall om man kör 1000 mil per år

Du har en poäng där Hellrider, Tg-avtalen ökar ju drastiskt i kostnad om man måste kalkylera med den typen av service.
I övrigt köper jag tanken med att göra "riktig" service 1 gång per år.
Tittar man på Euro 4 Renaulter så är det ju precis så dom vill att man ska serva bilen då åren spelar roll också. Fördelen är ju att man inte missar något nån gång. Dock rekomenderar jag själv fortfarande "mellanservice" om man inte uppnått miltalet. Rätt eller fel, har inte bestämt mig ännu :roll:
Det är för o nackdelar med att göra "riktig" service fast milen inte uppnåtts.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inget vi har hittat på. alla gör presis vad dom vill med sin egen egendom!
men volvocars har tydligt skrivit att dom rekomenderar att man ska göra en service/ år & då pratar vi det service som är på tur.
deta har vi snart tjafsat om i varenda tråd!

vill du köra bekymersfritt o inte kolla upp bromsar lampor m.m. samt hålla koll på när t-stift & diversa remmar bör bytas så måste du göra en riktig service/ år.

det blir ju skitsvårt för kunden att hålla koll på alla olika bytesindervaller om han börjag serva lite hur han vill.
tän kom du vid service har så slitna klossar att mekanikern bedömmer att dom går 2000mil eller ett år.
du kör ett år & har bara av verkat 1000 mil. efter som du kört så kort sträcka har en kloss börjat att kärva & detta gör att belägget nu inte kommer att hålla dom där 1000 milen som är kvar till du har lust att serva bilen. då blir det inte så billigt att snåla eller hur!
du kan ju ha ännu mer htur o råka ut för en skada på en bromsslang m.m. listan kan göras lång.
-------------
åker man mycke, säh flera servicar/ år, då kan man "fuska lite" det bår inte bilen & säkerhaten så dåligt av, men åker man lite är det viktigare att serva!
av Hellrider
CarMan skrev:det är inget vi har hittat på. alla gör presis vad dom vill med sin egen egendom!
men volvocars har tydligt skrivit att dom rekomenderar att man ska göra en service/ år & då pratar vi det service som är på tur.

vill du köra bekymersfritt o inte kolla upp bromsar lampor m.m. samt hålla koll på när t-stift & diversa remmar bör bytas så måste du göra en riktig service/ år.

det blir ju skitsvårt för kunden att hålla koll på alla olika bytesindervaller om han börjag serva lite hur han vill.
tän kom du vid service har så slitna klossar att mekanikern bedömmer att dom går 2000mil eller ett år.
du kör ett år & har bara av verkat 1000 mil. efter som du kört så kort sträcka har en kloss börjat att kärva & detta gör att belägget nu inte kommer att hålla dom där 1000 milen som är kvar till du har lust att serva bilen. då blir det inte så billigt att snåla eller hur!
du kan ju ha ännu mer htur o råka ut för en skada på en bromsslang m.m. listan kan göras lång.
-------------
åker man mycke, säh flera servicar/ år, då kan man "fuska lite" det bår inte bilen & säkerhaten så dåligt av, men åker man lite är det viktigare att serva!
Jo men nu är det ju så att servicegarantin gäller ju bara i ett år så då har du ju ingenting att säga om det
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:det är inget vi har hittat på. alla gör presis vad dom vill med sin egen egendom!

-------------
Jo men nu är det ju så att servicegarantin gäller ju bara i ett år så då har du ju ingenting att säga om det
Nä det är ju det jag säger. verkstan har ju sitt på det torra, men kunden har troligtvis ingen koll på att han på detta vis kan reskara massa onödiga utläg & allt vad detta kan ställa till emd (på semastern, i utlandet, & missar färjan m.m.)
man måste ju tala om vad som gäller, sen är det ju upp till kunden vad han gör med sin bil.

jag vet hur det brukar låta... jaghadde ju bilen på service för en månad sen...
Sen visar det sig at han gjorde en bas servic eller nåt annat påhitt.
av Frigge

-------------
Ja, det är helt klart det bästa att rekomendera för att inte missa ngt.

/Fredrik
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:

-------------
Nä det är ju det jag säger. verkstan har ju sitt på det torra, men kunden har troligtvis ingen koll på att han på detta vis kan reskara massa onödiga utläg & allt vad detta kan ställa till emd (på semastern, i utlandet, & missar färjan m.m.)
man måste ju tala om vad som gäller, sen är det ju upp till kunden vad han gör med sin bil.

Ja men då är det ju en brist i kommunikationen,det är ju inte så svårt att tala om för kunden hur det ligger till,men dom flesta kunderna bör ju förstå hur det funkar om han inte gör en service utan bara oljebyte,då lär ju 98% haja att han inte har någon servicegaranti på några bromsar,eller kulleder av alla möjliga slag eller???sen hur många är det vi pratar om egentligen som kör så lite?? det är ju inte direkt några mängder,dom flesta kör ju närmare 2000 än 1000 på ett år,och då är det gietvis 2000 som gäller,sen så kvarstår ju då alla pensionärer men dom får man ju givetvis hjälpa med ett oljebyte,annars blir dom ju ruinerade om dom ska göra service varje år med deras korta körsträcka!
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:
Hellrider skrev: Jo men nu är det ju så att servicegarantin gäller ju bara i ett år så då har du ju ingenting att säga om det

Ja men då är det ju en brist i kommunikationen,det är ju inte så svårt att tala om för kunden hur det ligger till,men dom flesta kunderna bör ju förstå hur det funkar om han inte gör en service utan bara oljebyte,då lär ju 98% haja att han inte har någon servicegaranti på några bromsar,eller kulleder av alla möjliga slag eller???sen hur många är det vi pratar om egentligen som kör så lite?? det är ju inte direkt några mängder,dom flesta kör ju närmare 2000 än 1000 på ett år,och då är det gietvis 2000 som gäller,sen så kvarstår ju då alla pensionärer men dom får man ju givetvis hjälpa med ett oljebyte,annars blir dom ju ruinerade om dom ska göra service varje år med deras korta körsträcka!
om vi tar bilar med 3000 mila intervall & anpasad service så har vi samma sak där!
kunder gör en anpasad service & tror att bilen är servad. klar han blir sur när bilem pajar i italien!
han har ju inte koll på att det ä den absolut dyraste & sämsta service man kan göra, han är ju glad att den var "billigare" (mindre pengar) än den 3000 mils servicen han borde göra.
Nä den är itne prisvärd. det är nått Volvo har fått hitta på för att inte kunderna ska bli sura...
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:
58 skrev:
Hellrider skrev: Men allvarligt vad är det för fel på dig?

Är det jättebucklor du snackar om eller är det små osynliga psykopatrepor?
ganska svårt att göra psykobucklor körandes in i ett föremål eller??
Jag vet inte vem du avser med ditt inlägg men det är svårt att ta dig på allvar när du börjar alla inlägg med ett personangrepp. Om det är nåt fel på en person för att han inte vill ha sin bil repad av hänsynslösa puckon som inte tex kan öppna en dörr på en parkering på ett vettigt sätt så är jag den förste att erkänna att jag är fel i hela huvet, så ta och lägg ner attityden den hör inte hemma på ett disskussionsforum.
Du har inte tänkt på att det kan vara puckot som parkera bilen bre vid din som gjorde skadan, behöver ju inte vara mekanikern.
kan ju till omed vara så att du parkera bilen så puckatt att den som parkerat i rutan berdvid inte komer in i sin bil
Jag struntar i vem som gör skadan,jag har aldrig fått nån bil repad eller skadad på verkstan,jag bara säger rent generellt så tillhör jag den kategorin som tycker det är roligt att ha en snygg bil utan repor och parkeringsbulor.Vad det gäller parkeringsplatser så brukar jag parkera längst bort i änden där ingen annan står så är chansen större att klara sig så naturligtvis är jag inte så dum att jag ställer mig två decimeter från en gammal 240 med en rutig pläd i baksätet.
av Tony_BRU
alltså:

psykopat = någon som är sjuklig på ett sätt som yttrar sig i att han saknar empati för andra (passar inte riktigt in här)

idiot = någon som struntar i andras egendom och bankar upp bildörrar och annat, kanske till och med njuter av att hans eller hennes rostiga dörr slår loss en lackflaga från en parkerad bil (passar bättre in)

normal = försiktigt om sin och andras egendom

jag tror nog att verkstadsmekarna är försiktigare än normalt med tanke på att bilar är deras jobb, det är nog troligare att en buckla som uppstått efter ett verkstadsbesök är orsakad av en annan kund än av anställda på verkstaden

tycker faktiskt att det är synd att man ska behöva tänka på hur man ska parkera för att inte få skador, det är ju ganska bizarrt egentligen
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
CarMan skrev:
58 skrev: Jag vet inte vem du avser med ditt inlägg men det är svårt att ta dig på allvar när du börjar alla inlägg med ett personangrepp. Om det är nåt fel på en person för att han inte vill ha sin bil repad av hänsynslösa puckon som inte tex kan öppna en dörr på en parkering på ett vettigt sätt så är jag den förste att erkänna att jag är fel i hela huvet, så ta och lägg ner attityden den hör inte hemma på ett disskussionsforum.
Du har inte tänkt på att det kan vara puckot som parkera bilen bre vid din som gjorde skadan, behöver ju inte vara mekanikern.
kan ju till omed vara så att du parkera bilen så puckatt att den som parkerat i rutan berdvid inte komer in i sin bil
Jag struntar i vem som gör skadan,jag har aldrig fått nån bil repad eller skadad på verkstan,jag bara säger rent generellt så tillhör jag den kategorin som tycker det är roligt att ha en snygg bil utan repor och parkeringsbulor.Vad det gäller parkeringsplatser så brukar jag parkera längst bort i änden där ingen annan står så är chansen större att klara sig så naturligtvis är jag inte så dum att jag ställer mig två decimeter från en gammal 240 med en rutig pläd i baksätet.
Så parkerar jag också.

Vist är det kånstigt att hur långt bort man än parkerar & hur tomt det än är på den plats men ställer blien, så har alltid nån parkerat presis bredvid när man kommer tillbaka, varför inte lämna en ruta imallan så man kan öppna dörrarna ordentligt?
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 54
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv