Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag prater om tändaren, den som normalt sitter inne i en airbag!
på ombyggda bilar där man tar bort diverse srs utrustning så kan man köpa lösa tändare o sätta dit.
av Hellrider
CarMan skrev:Jag prater om tändaren, den som normalt sitter inne i en airbag!
på ombyggda bilar där man tar bort diverse srs utrustning så kan man köpa lösa tändare o sätta dit.
Vad då för ombyggda bilar?fattar ingenting vad du dillar om,,,tändaren kallas kontakten som sitter på sträckare,airbagar,ic m.m
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
Vad då för ombyggda bilar?fattar ingenting vad du dillar om,,,tändaren kallas kontakten som sitter på sträckare,airbagar,ic m.m
kontakten kallar jag för kontakt.
tändaren kallar jag den del i airbagen som tänder (startar) uppblåsningen av kudden. kudde kallar jag den delen som blåses upp till en balång.

vad brukar du kalla dom elektriska tändhaterna man stoppar ner i dynabitgumbbar?

----------------------

ombyggda bilar är bilar som byggds om efter det att dom lämnat fabriken. typ ambulancer
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:
kontakten kallar jag för kontakt.
tändaren kallar jag den del i airbagen som tänder (startar) uppblåsningen av kudden. kudde kallar jag den delen som blåses upp till en balång.

vad brukar du kalla dom elektriska tändhaterna man stoppar ner i dynabitgumbbar?

----------------------

ombyggda bilar är bilar som byggds om efter det att dom lämnat fabriken. typ ambulancer
tja jag brukar inte stoppa ner något i dynamitgubbar så det vet jag inte,men på volvospråk så kallas kontakten tändare iaf
Användarvisningsbild
av coney
vet någon vilket"motstånd" man ska ha...på volvo säljer dom inte dom över disk...tänke om nån vet så har jag en kille från volvo som kan koppla i den svart åt mej för 200:-...men då måste jag få tag i den oxå =(
Användarvisningsbild
av CarMan
jag förstår att dom kanske inte vill sälja satsen överdisk då man inte får det registrerat hos vägverket m.m. när man gör det själv. men jag tror inte det finns nåt som stoppar dom från att sälja motståndet.

det är inte att motstånd som lödes dit utan at färdig atrapp.
av Frigge
Självklar vill man inte sälja sånt över disk. Det ska registreras att Air-bagen är urkopplad och ägaren till bilen ska skriva under att han/hon vill ha den bortkopplad så det inte uppstår problem vid en krock då någon påstår att Air-bagen inte löst ut.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Självklar vill man inte sälja sånt över disk. Det ska registreras att Air-bagen är urkopplad och ägaren till bilen ska skriva under att han/hon vill ha den bortkopplad så det inte uppstår problem vid en krock då någon påstår att Air-bagen inte löst ut.

/Fredrik
ännu väre är det när man säljer bilen & säger att airbagen är urkopplad, fast kilen har gjort fel, så den är inte urkopplad.

alternativt att man har haft den urkopplad & inkopplad lite olika & tror den är urkopplad, men den är inkopplad.

gör man det på verksta så har man papper på det, dels från verkstan men också från vägverket, så nya ägaren vet också hur det står till.
av Frigge
CarMan skrev:
Frigge skrev:Självklar vill man inte sälja sånt över disk. Det ska registreras att Air-bagen är urkopplad och ägaren till bilen ska skriva under att han/hon vill ha den bortkopplad så det inte uppstår problem vid en krock då någon påstår att Air-bagen inte löst ut.

/Fredrik
ännu väre är det när man säljer bilen & säger att airbagen är urkopplad, fast kilen har gjort fel, så den är inte urkopplad.

alternativt att man har haft den urkopplad & inkopplad lite olika & tror den är urkopplad, men den är inkopplad.

gör man det på verksta så har man papper på det, dels från verkstan men också från vägverket, så nya ägaren vet också hur det står till.
Ja det är verkligen viktigt att en urkoppling sköts på rätt sätt !

/Fredrik
av star_figge
Frigge skrev:
star_figge skrev:Jag har också haft funderingar runt detta med urkoppling av Airbag. Jag tror att ryktet om urkopplade Airbagar som exploderat inte är helt tagit ur luften.

I de fall som jag har hört talas om så har det handlat om mjukvaruurkoppling och det är det ju inte fråga om här.

Jag kör själv med ett motstånd istället för Airbagen på förarsidan. Även om jag själv har kvar min Aitbag fast att den inte är inkopplad så förstår jag att det är en tanke som kan vara svår att vänja sig vid.
Varför kopplar man ur Air-bagen på förarsidan ?
Är det för att man vill skalla ratten vid en kollision eller ?
Har du tänkt på att bältet kan vara anpassat för en bil med Air-bag ?
OM det är det kommer du garanterat slå ihjäl dig vid en krock då bältet
är byggt för att inte fånga upp ditt huvud lika fort som på en "vanligt" bälte.

/Fredrik
Jag har medicinska skäl till det.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]