Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt kupéfiltret, det gamla såg riktigt fint ut. Utan konkurrens det renaste och finaste kupéfiltret jag någonsin bytt men jag har å andra sidan ägt bilen i över 4000mil utan att byta det så det var väl dags. Har sagt ifrån det under båda de servicar som bilen varit inne på i min ägo då jag anser att 1000kr för att byta något som jag själv enkelt byter på en kvart och som inte är något "driftskritiskt" är för mycket.

Men men, nu visade det sig ta 40min då jag var tvungen att demontera hela handskfacket och ligga i mindre trevliga vinklar för att komma åt skruvarna till locket för filtret.

Tog med mig kameran till garaget och kom på när jag kom in igen att jag helt glömde att fota :(

mvh
Anders
eccy243 skrev:Måste bara flika in att det finns bilar det är ännu enklare på än 850. Första generationens Ford Focus. Enklare kan de inte bli. :)
Eller som på morsans Toyota Yaris. Inga verktyg behövs och det tar max två minuter om man vet hur man gör.

Måste kännas skönt med nyservad bil... eller nyrenoverad motor kanske man skall säga.
Känns inte som att det är st stor vits med kamkedja om man ändå måste byta den vid 19 000 mil.
Näe, en nackdel med oilsludgeproblem har ju varit att kedjan slits snabbare pga otillräcklig smörjning.
Trots att jag har uppdaterad vevhusventilation i min och den har gått igenom 2st engineflush så fick det grävas rätt bra i tråget bara för att komma ner till silen. Oljegeggan var tydligen inte att leka med.
Min teori är att engineflushen är värdelös och att oljegegget legat där sen innan jag bytte vevhusventilation.

Vet inte om jag skrev att jag fick ett rejält stenskott in nya vindrutan?
Det small i alla fall till rejält och är det största stenskott jag någonsin fått, inte någon lossad dubb från bilen framför direkt.
Själva märket var nästan 1cm i diameter och det hade direkt stuckit iväg 3st sprickor som var 2 till 3cm långa.

Det satt rätt så tacksamt till, långt ner på passagerarsidan, så jag hoppades på att dom skulle kunna laga det tillräckligt bra för att det i alla fall inte skulle spricka upp mer, Att de skulle få det att synas mindre var inget jag räknade med då det var så pass stort och redan hade börjat spricka upp.

Med facit i hand så är jag groteskt imponerad! Senast jag lagade en ruta så var det ett betydligt mindre stenskott och det syndes det inte ens att det var lagat. Dock så frågade ju en annan bilglasmästare om det var dom som lagat det stenskottet för isådanfall hade dom fått ta in den och göra om det :twisted:
I alla fall. Av det stora stenskottet så syns inte märket alls längre och av sprickorna så är det bara en kvar. Den är ca 1cm lång och tunn som ett hårstrå, hade det inte varit för att rutan är helt ny så tror jag att det varit en repa i mängden i rutan och att jag över huvud taget inte lyckats se den. Nu fick jag leta lite innan jag lyckades se den.
Sambon trodde att dom hade bytt vindruta 8)

200kr, som hittat!

mvh
Anders
Så var jag och köpte en tändkassett, var lite småorolig att det skulle vara något större fel som gjorde att bilen ryckte så mycket vid full gas men med nya tändkasetten monterad så gick bilen som den skulle. Peppar peppar.

Sen som av en händelse så kom svärföräldrarna på besök och sa att deras 9-5a gick för taskigt, jag provkörde och den misstände nå groteskt. Så fort den började bygga upp ladd så klöpp det, kändes ungefär som att köra med rasad turbo.
Upp med min huv och ur med tändkassetten och i med den i deras kärra, så gick även den som den skulle. Så nu fick dom ta min gamla tändkassett som iaf fungerar bättre än deras så dom tar sig hem.
Det som är lite irriterande är att svärfar blev ståendes i vägkanten för inte alls länge sedan och fick då köpa en nya tändkasett av assistanskåren för 3000kr (1000kr mer än saab vill ha) + 1500kr i självrisk för utryckningen. Jag bytte tändstift åt honom direkt efter och noterade då att det inte satt någon klisterlapp med tillverkningsdatum på tändkassetten och misstänkte redan då att han fått en begagnad, nu är jag rätt så övertygad om det :twisted:
I vilket fall så har han ju kvitto och garanti så det är väl bara hålla tyst om att jag tror den är begagnad men säga att det är en trasig och se till att nu få en ny i obruten förpackning.

mvh
Anders
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 78
Elpriset

April månad: Producerade 1350kWh Använd[…]

Luktar avgaser i kupen