Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fundrar på att slänga bort min japs-pickis-navara å åka XC90 till skogen..

Har kollat runt lite här å det verkar som att ingen har rett ut dessa saker:

Har alla (2006 å nyare väl??) med 185 hk, det fantastiska partikelfiltret, (som iaf. inte Nissan fått å bli någe bra)?

När är generationsbytet på Haldex AWD - verkar va nån "Instant Traction" med elpump, kom den samtidigt med 185 hästarn ?

Äre mer som är bra att tänka på i val av årgång, å vad skiljer sen när 2007 med bla ny backspeglar, kommer?

Har fått för mej att en 06a D5 Aut. som gått 5-10 000 mil verkar vettigt köp..

Tacksam för tips!
Nja, soppan ligger runt 1,2-1,2 blandat... Mest lite stirrig i växellådan - dåligt utnyttjande av det fina vridet som finns i motorn.

Verkar asså som att alla 185 hk har partikelfilter. Men det är ett visst glapp mellan årsmodellerna i länken - tidiga 2006 finns inte med.. ?
Så här har jag fattat det, gäller bara svensksålda bilar.

185-hästaren finns bara med partikelfilter och den kom med MY06. Samtidigt bytte man ut den 5-stegade automaten mot en 6-stegad. I samband med att V8 lanserades till MY06 uppgraderade man Haldex med "InstantTraction". Det är fortfarande Gen2 av Haldex men den har en lite större flödespump samt en fjäderbelastad accumulator (som ger "förspänning"). Det ger möjlighet att direkt från start, utan rotationsskillnad mellan axlarna flytta några Nm till bakaxeln. Det har snurrat förbi diverse siffror men alla ligger runt 100Nm, dvs inte speciellt mycket eftersom det är efter växellådan. I samband med face-liften till MY07 bytte man från Gen2 till Gen3 vilken hade både snabbare reaktioner och högre förspänning. Den kommer från anpassningarna för att klara kraven från Freelander 2 och är i praktiken en märkbar förbättring.

Våra erfarenheter efter flera provkörningar av MY06 och vår egen MY05 är att 6-växlade lådan fladdrar mer mellan växlarna, irriterande ofta till och med. MY06 verkar också ligga högre i förbrukning än den äldre MY05 (med 163Hk och 5-steg), ca 1dl/mil i snitt, vilket i princip äter upp den minskade skatten. Hur det är med MY07 och nyare vet jag inte.

Skillnaderna mellan Haldex-versionerna märks tydligt om du hänger på ett tungt släp och kör i ett halt motlut, typ blött gräs, sand eller snö. I alla versioner märker man ett litet slipp på framhjulen innan den griper in ordentligt bak, skillnaden mellan Gen2 och Gen3 är liten i det fallet. Om du släpper av gasen så belastningen avtar och sedan gasar på igen får du samma slipp en gång till med Gen2 medans Gen3 håller kvar trycket och driver på bak direkt. Gen2 med IT klarar inte att hålla kvar tillräckligt högt tryck så även där kommer ett kort slipp. Om du gör samma test utan tungt släp kommer du märka slippet i Gen2 men inte känna något alls med Gen2 + IT eller Gen3.
Tompak skrev:Vad räknas som MY07? Min bil är tillverkad 2007-01. Borde vara Gen 3 på Haldex då eller?
Har du face-liften? Blinkers i backspeglarna? Då är det en MY07 och har troligen Gen3. Jag kan inte säga med säkerhet för de går inte ut och säger offentligt vilken generation de använder och det kan styras av tillgång mm.
Till exempel verkar bytet till Gen4 skett löpande under MY09 allt eftersom produktionen kommit igång. Det ska till och med finnas enstaka sena MY08 som har Gen4.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]