Så har jag fått hjälp att fixa till bilen.
Kedjorna är bytta tillsammans med lite packboxar, andra packningar samt växellådsoljan.
Denna bil har klarat sig rätt så lindrigt sett till oilsludge då den inte dragit någon olja -> kolvringarna har inte tagit skada som dom brukar göra.
Ändå så var det så mycket kladd i oljetråget att bara att komma ner till silen krävde bortgrävande av oljegegg. Men nu är det rent :)
Kamkedjan då? Ja det var sannerligen dags att byta, den automatiska spännaren var fullt ute (19mm) och saab tycker man ska byta kedjan redan vid 15mm. Kedjan var dessutom slapp trots att den var så spänd det bara gick, så den var rejält sliten.
Men nu sitter det nya fräscha kedjor där 8)
Stämpeln för 19 000mil satt som ett smäck i serviceboken och jag tänker nu inte serva den på verkstad längre, sa jag iofs även efter 17 000mil men då hade jag inte räknat med att behöva byta kedjorna redan vid 19 000mil. Så nu blir det bara mina oljebyten var tusende mil i fortsättningen.
På väg hem så stannade vi och åt lite mat och när vi sen skulle sätta oss i bilen så kom detta meddelande upp, kändes lite ironiskt när motorn monterats i bilen samma dag.
Känns som jag med gott samvete kan släcka den och köra vidare.
Tack tack till högabacka bilteknik för ett väl utfört jobb. Dom lär anlitas igen
mvh
Anders