Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Det som smäller är plasten i värmekanelerna när dom blir tillräckligt varma. Det är ganska vanligt på 850 och V70
av Rob78
Är du helt säker på att det är värmekanalerna?

Vad kan man göra åt det då?byta värmekanaler?
Man blir ju skiträdd när det smäller till :wink:
av Volvo_740_GLT
Japp det är värmekanalerna, och det finns inget att göra åt det utan man får leva med det
av Rob78
konstigt att det bara smäller vid högersväng,men värmekanalen till höger kanske reagerar på det.

Aldrig haft någon annan bil som detta har inträffat på.

Måste vara något annat?

Fler förslag??
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Igår när jag kört en stund kom "stenskottet". Det kommer när bilen börjar bli varm. Som sagts tidigare tror jag det har med spänningar i rutan eller värmekanalerna att göra :)
Användarvisningsbild
av buddha88
Precis d e värmekanalerna som låter, har man haft bilen i garage o ska ut o köra i d kalla vädret som man har på morgonen så börjar d låta i kanalerna, plasten som knakar o brakar, iaf på min, har kört utan panel o lägger man handen på mittersta kanalerna så vibrerar dom lite för dom "vrider" sig hela tiden, finns inget o göra, bara låta d va eller vrida upp stereon me bra musik :)
av Rob78
Inget litet knak eller brak utan en riktig jävla smäll blir det,tvivlar på att det är värmekanalerna som låter då det ofta uppstår vid högersväng.Börjar bli riktigt jävla sur på det här problemet,skulle det vara värmekanalerna så skulle ju varenda 850 v70 ha det här ljudet.
Ingen som vet vad jag pratar om och har löst problemet?
Volvo ska ju vara byggd för att klara vinterklimat så det bör ju inte bli sådana här bekymmer av värmen i värmekanalerna.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Rob78.Händer det även fast det är varmt ute?

Jag är nästan helt säker på att det har med värmen att göra. Ljudet kommer bara när det är kallt ute (minst 10 minus).

/Kalle
av Rob78
Ljudet kommer även vid 10+.
Nästan alltid vid högersväng eller vid tex en järnvägsövergång.
Hört det någon gång sommartid.
I mitten eller till höger bakom instrumentbrädan.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]