Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rhw
Hej alla mitt första inlägg här men hoppas på lite hjälp har env70 t5:a 00:a en gammal rackare men den funkar fin fint förutom ett irriterande problem jag undrar över ,,förar sidorutan gåribland inte att köra ner samt den verkar konstigt nog gålite för långt upp istället , märkte även att knappen för att blockera bakrutorna slocknat sisst när jag körde imörker så jag ryckte på knappen så den lyste igen men 10 - 15 seknder senare så slocknar den igen samt när den gör detta så knäpper det lite i förardörren och den var inte en gång utan minst 10 ggr jagförsökte fåpå rut spärren men lampan slocknar hela tiden och det som händer när det knäpper i dörren är att den låsersig utan att knappen åker ner alltså när jag parkerat och drar i handtaget för att öppna dörren så händerdet ingenting! Då måste jag trycka på larmdosans upplåsningsknapp och vipps såkan jag öppna dörren somvanligt med handtaget igen.... Har testat att köra ner rutan med dörren öppen och ibland funkar den då kan det vara en kabel somglappar kanske men omen kabel glappar varför låser sig dörren när lampan till barnrutspärren slocknar??? Någon vänlig själsomkan ha en aning om vad som kan spöka med bilen rutorna fram har en automatisk upp och nergång genom en knapptryckning upp eller ner och alla dom andra rutorna fungerar somdom ska.. Mvh Thomas
av Fred
Hej Thomas och välkommen till forumet!

Det låter som du har problem med DDM, alltså Driver Door Module. Detta är ett ganska vanligt fel och det finns flera trådar om detta. Sök på "DDM" så kommer du hitta dem. En felkodsutläsning kommer kunna ge ett definitivt svar. Tyvärr tror jag inte att det är möjligt att laga DDM så det är ny, eller begagnad från skroten som gäller.

Sen vill jag bara ge dig ett tips: när du skriver så är det väldigt svårt att läsa när du inte delar upp texten i meningar. Försök få in lite fler punkter, kommatecken och dylikt så blir det mer överskådligt för oss andra som vill hjälpa till! :D

Mvh
/Fred
av rhw
Hej jag ska försöka att skrivatydligare :-)-) Vad är en DDM och var hittar jag den i bilen?

Läsa felkod hmm på Tex Bilia menar du eller? Kostar väl skjortan och lite till antar jag då ?:-/

Inte kul med stora utgifter så här strax innan Jul men visst bilen behöver juh lagas så kan någon tippsa

om vart som är bäst/ billigast i götet att kolla dessa koder vore toppen!!! Nägon kanske ävet vet ett ca pris på

både en felkod utläsning samt på en DDM?
av Fred
Sorry, jag borde förklarat DDM bättre. (Det finns även en klistrad tråd i denna forumkategori med alla förkortningar förklarade.)

DDM är den modul som sitter på förardörren med alla knappar för rutorna och speglarna. (PDM är Passenger Door Module.) Den har en egen "dator" kan man säga så blir det något fel på den kan man få lite märkliga fel. Det kan alltså vara så att inte bara är funktionen försvinner som på gamla bilar.

Det finns en massa forummedlemmar som har felkodsläsare som säkert kan möta upp dig någonstans och läsa av din bil. Själv bor jag i Stockholm så det är lite långt.

När det gäller pris på DDM så gör som sagt en sökning på forumet, jag är säker på att priset finns i någon tråd. Sök också på bildelsbasen.se för att få ett begagnatpris. Jag skulle tro att de kallas "strömställare" där.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av greeeken
Försök att hitta en beggad på bildelsbasen som är av samma årsmodell som din bil.
Trodligstvis behöver du då inte programera om den.

Artikelnummer : 30658146
Pris jag betalade på bildelsbasen : 855 inkl frakt
av Fred
Bra med prisuppgift där, Greeken...dock skall det först konstateras att det verkligen är DDM som är trasig! Trist att köpa delar på chans...
Om man har nära till en skrot kan man ju eventuellt fråga om man får testa en pryl på plats för att se om det funkar. Blandar man in frakt så kan det bli ganska dyrt.

Bäst är som sagt att läsa ut felkoder, därför har jag skaffat en egen läsare! Den kommer betala sig på två läsningar! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Bra med prisuppgift där, Greeken...dock skall det först konstateras att det verkligen är DDM som är trasig! Trist att köpa delar på chans...
Om man har nära till en skrot kan man ju eventuellt fråga om man får testa en pryl på plats för att se om det funkar. Blandar man in frakt så kan det bli ganska dyrt.

Bäst är som sagt att läsa ut felkoder, därför har jag skaffat en egen läsare! Den kommer betala sig på två läsningar! :D

Mvh
/Fred
Ursäkta att jag blandar mig in i tråden men var kan man få tag på en sån och vad kostar den???
av Fred
Om det är felkodsläsaren du menar så köper du den på BSR. VÄLDIGT väl investerade pengar då Bilia tar flera hundralappar för att göra en enda läsning. Ofta kan du bara genom att radera eventuella felkoder "laga" bilen eftersom motorstyrningen anpassar sig till felkoder. Om en felkod satts en enstaka gång av misstag på grund av överkänsliga sensorer så kommer bilen gå normalt efter att felkoden nollats.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av helgonet1
Fred skrev:Om det är felkodsläsaren du menar så köper du den på BSR. VÄLDIGT väl investerade pengar då Bilia tar flera hundralappar för att göra en enda läsning. Ofta kan du bara genom att radera eventuella felkoder "laga" bilen eftersom motorstyrningen anpassar sig till felkoder. Om en felkod satts en enstaka gång av misstag på grund av överkänsliga sensorer så kommer bilen gå normalt efter att felkoden nollats.

Mvh
/Fred
Yes box. Vad kostar den??? :-)-) Får inte fram nåt pris på BSR's sida.
av Fred
När jag klickar på min egen länkning så är den första uppgiften= "1,150 SEK + VAT (each)"...men det kanske blir något annat hos dig...? (VAT är moms, alltså 25% om någon undrar).

Klicka på svenska flaggan uppe i högra hörnet så blir det på svenska.

Nu insåg jag plötsligt att trådskaparen har en V70 -00 och då fungerar inte BSR-PPC-läsare... :???: Sorry att jag farit med felaktiga uppgifter rhw...det blir nog läsning på volvoverkstad för dig ändå... :cry:

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]