Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tänkte reflektera lite om erfarenheten av dessa tre funktioner, kom gärna med synpunkter om vad ni tycker, så har ju de som ska beställa ngt att läsa om :))))))

Parkerings varnare fram: Jag tycker den är helt ok, fungerar alldeles utmärkt, lite väl känslig kanske, det negativa är att den inte går att stänga av seperat, utan avaktiveras varnaren, så avaktiveras både bak o fram. Lite sunkigt!!!!

Kurvljus: Shit jag har fortfarande inte riktigt fattad hur denna utrustning fungerar. Har haft bilen nästan en månad. men icke! Tror nog att jag kan överleva utan aktiva kurvljus vid nästa beställning. Jag har förstått att dessa aktiveras automatiskt vid gång och rattutslag, skall även vara mörkt för att dessa ska fungera. Men jag upplever inte det minsta positiva med dessa, utan ser oftast inte ngn skillnad mellan denna och förra bilen. Tveksamt om jag hade betalat ngt för det här vid nästa bil.

el inf. speglar (ingår ju i summum pkt): Riktigt uselt. Funktionen i sig är riktigt bra, men jag undrar verkligen vad dessa herrar har tänkt på då de bestämde hur dessa speglar ska manövreras. I tidigare modeller hade man en knapp för att fälla in speglarna då man behagade göra det. Nu har man byggt in inställningen i meny systemet och fälls in endast då man låser bilen! finns alltså ingen som helst annat sätt för att fälla in speglarna automatiskt, utom då man stänger av motorn, och låser dörrarna! det tycker jag är riktigt riktigt sunkigt. Mycket bättre förr.

alla får gärna tycka till...

Trevlig helg :)))
Jag har kurvljus och el.fällbara speglarna.
Kommer undvika kurvljusen (ABL) på nästa bil. De funkar kanon, men tycker de skapar åksjukekänningar när man kör i mörker på kurviga vägar.

El.fällbara speglar har jag haft på mina 6 senaste Volvo. Kanon, men saknar ändå knappen (ja, jag vet att man skall kombitrycka på backspegelknapparna, men knapp på mittkonsollen är mycket bättre tycker jag).
Guligan skrev: El.fällbara speglar har jag haft på mina 6 senaste Volvo. Kanon, [...].
Jag har aldrig fattat poängen alls. OK, dubbelparkerar man på Artillerigatan kanske en spegel ryker nästa gång en Range Rover passerar lite för tätt på vänster sida, men annars?
snickaren skrev:Du måste vara lite förvirrad. kurvljusen funkar klockren och knapparna i dörren funkar bra till att fälla in sidospeglarna :D

förvirrad???+ va f-n e det för en kommentar? Seriöst... Jag tänkte mig bara att bara få lite tips, eller andra som kanske tycker likadant... Va menar du med "förvirrad..." Så du kan precis alla funktioner på alla prylar du köper... Annars är du en "förvirrad människa"

märkligt...
Jag tycker att funktionen i sig är bra. Ibland händer det ju att man parkerar lite trångt o så, då man handlar kanske, trång gata o dyl. Men innan jag blev upplyst om detaljen idag så tyckte jag det va riktigt meningslöst, men nu vet jag bättre. Känner mig bra mycket mindre "förvirrad"
Så här tycker jag:

- elinfällbara backspeglar, har bara positiva erfarenheter av detta, har haft det på tidigare bilar också och det är bra i trånga parkeringssituationer, har sett tillräckligt med sönderskavda och avbrutna backspeglar på parkeringar för se det som ett bra val

- parkeringsvarnare fram, borde vara standard, utmärkt hjälp vid parkering, infart genom trånga garageportar eller när det är en massa betongsuggor o liknande hinder vid parkeringar :evil: dock tycker jag den fellarmar lite för mycket på mjuka hinder som t.ex. högt gräs eller småbuskar, men det går väl inte undvika med den sensortekniken

- kurvljus, jag ser absolut skillnad med detta, både vid körning på kurviga landsvägar och i stadsmiljö vid korsningar med skum belysning, jag tycker det underlättar och gör körningen säkrare, det är åtminstone känslan, om det sen har nån praktisk betydelse vad gäller körsäkerheten vet jag inte
Jag har en fråga angående parkeringssensor fram...
Jag har bara bak på min bil men är det samma ton på pipet eller är det två olika?
Risken är ju att man blir smått idiot på det där ljudet ibland och för att få bort det får man
ju lägga ur backen och lägger man då in D-läget(Jag har automat) så vore det trist om det var samma
jäkla pip där om du exempelvis fickparkerar med bil bakom och framför...
Ny Kartuppdatering

Hade en V60cc-21 för ett tag sedan. Köpt[…]

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]

Jag tycker att jag hör över/undertrycksl[…]