Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Märkligt. Fick höra att BMW hade riktigt dålig lack. Volvo låg bland dom bästa!
Jag har inte skrivit att BMWs lack är bättre, den kanske är tvärt om, det kanske bara beoror på att BMWn är lite äldre och har hunnit härda ut i lacken, det verkar ju som det tar minst ett halvår till ett år innan Volvons lack har härdat och blivit lika hård.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
perado skrev:Men när anses lacken som härdad? Det är ju inte så att den lackeras direkt på linan utan innan den blir ihopskruvad har väl redan några veckor gårr? Eller har jag fel? Jag har själv en ny maskin på ingång och jag har nästan beslutat mig för att direkt lägga på en lacksförsegling. Tycker ni att jag gör fel? Vad säger andra bilmärken?
Jag körde på Tefcar efter 3 dagar, har haft den i 6 veckor så svårt att utvärdera hurvida lacken tagit stryk eller inte. Min ÅF sa att det var väldigt svårt att återställa lacken ifall den som lägger på det klantar sig och lacken inte har härdat. Jag fick detta av Tefcar-säljaren när vi diskuterade frågan:

När det gäller Volvos policy har Tefcar frågat varför, ingen kan svara
på det. Man gick så långt upp som till den tekniska chefen med frågan,
utan att få något hållbart svar. Volvo är den enda biltillverkare som i
sin instruktionsbok skriver att man ej skall behandla lacken inom 12
månader, varför kan dock ingen svara på.

Om jag är lurad eller inte vet jag ju inte förrän något år :-)
av AndS
Som amatör blir man lite förvånad över hur olika lackskydd lovordas om man betänker att alla Volvobilar har klarlack.
Jag har två ekar där vi har vår bil och från den varit ny har det varit skat, kaj, duvskit, mm. på bilen och det är bara att tvätta bort trots att jag är slö och låter det sitta kanske 2-8 veckor. Har ännu inte vaxat bilen efter 1,5år och 4000 mil, exkluderat det som schampot innehåller.
Men jag har kanske extrem tur. Tvättar bilen och tar bort skiten och sedan är det bra.
av Steff 99
FSandstrom skrev:
perado skrev:Men när anses lacken som härdad? Det är ju inte så att den lackeras direkt på linan utan innan den blir ihopskruvad har väl redan några veckor gårr? Eller har jag fel? Jag har själv en ny maskin på ingång och jag har nästan beslutat mig för att direkt lägga på en lacksförsegling. Tycker ni att jag gör fel? Vad säger andra bilmärken?
Jag körde på Tefcar efter 3 dagar, har haft den i 6 veckor så svårt att utvärdera hurvida lacken tagit stryk eller inte. Min ÅF sa att det var väldigt svårt att återställa lacken ifall den som lägger på det klantar sig och lacken inte har härdat. Jag fick detta av Tefcar-säljaren när vi diskuterade frågan:

När det gäller Volvos policy har Tefcar frågat varför, ingen kan svara
på det. Man gick så långt upp som till den tekniska chefen med frågan,
utan att få något hållbart svar. Volvo är den enda biltillverkare som i
sin instruktionsbok skriver att man ej skall behandla lacken inom 12
månader, varför kan dock ingen svara på.

Om jag är lurad eller inte vet jag ju inte förrän något år :-)
Så här säger man i Bilias tillbehörskatalog för Volvo 2009/2010

Lackskydd
För alla bilägare med ny eller begagnad bil är det klokt att sköta om sin investering. Låt oss lackförsegla din din bil, det bibehåller bilens fina utseende en lång tid och minskar därmed värdeminskningen.
Kontakta din säljare för priser."

Därmed är det väl OK att lackskydda en ny bil ...eller?
Användarvisningsbild
av AndersP
Lackskydd
För alla bilägare med ny eller begagnad bil är det klokt att sköta om sin investering. Låt oss lackförsegla din din bil, det bibehåller bilens fina utseende en lång tid och minskar därmed värdeminskningen.

Därmed är det väl OK att lackskydda en ny bil ...eller?[/quote]

Ungefär som om Bilia tog hänsyn till detta vid en värdering, de kollar i listan och sen drar de av oavsett lackskydd extrautrustning mm. Rätta mig om jag har fel :o
av Steff 99
AndersP skrev:Lackskydd

Därmed är det väl OK att lackskydda en ny bil ...eller?

Ungefär som om Bilia tog hänsyn till detta vid en värdering, de kollar i listan och sen drar de av oavsett lackskydd extrautrustning mm. Rätta mig om jag har fel :o[/quote]

Det är nog inte listan och värderingen som det är fel på , utan ägaren som inte accepterar att bilen ser ut som den gör. ?:-/
Användarvisningsbild
av AndersP
Det är nog inte listan och värderingen som det är fel på , utan ägaren som inte accepterar att bilen ser ut som den gör. ?:-/[/quote]

Kunden har aldrig rätt ?:-/
av Steff 99
AndersP skrev:Det är nog inte listan och värderingen som det är fel på , utan ägaren som inte accepterar att bilen ser ut som den gör. ?:-/
Kunden har aldrig rätt ?:-/[/quote]

Sällan när det gäller värdering av sin egen bil ...tyvärr så tror fletalet att de har en pärla, sanningen brukar var en annan, tyvärr.
Det märks väl tydligt när man skall köpa in en beg bil...alla är sååååå välvårdade, när man sedan ser "varket " så kan man fundera på deras referenser.

Men självklart finns det undantag...mina bilar för att ta ett bra exempel :-)-)
Användarvisningsbild
av AndersP
Det jag menade var att listpriset tar väl bara hänsyn till motor år mil.
Skulle det finnas en annan lista för lackförsegling ?
Det står ju, jag citerar "Minskar därmed väredeminskningen....". Kan man tolka det på annat sätt än att Bilia anser listan inte gäller dessa bilar ? men okey en rishög är en rishög oavsett lackförseglingen. Men ponera att det är en pärla OCH den är lackförseglad får jag då mer i än listpriset ?
av Steff 99
AndersP skrev:Det jag menade var att listpriset tar väl bara hänsyn till motor år mil.
Skulle det finnas en annan lista för lackförsegling ?
Det står ju, jag citerar "Minskar därmed väredeminskningen....". Kan man tolka det på annat sätt än att Bilia anser listan inte gäller dessa bilar ? men okey en rishög är en rishög oavsett lackförseglingen. Men ponera att det är en pärla OCH den är lackförseglad får jag då mer i än listpriset ?
Det brukar inte vara till nackdel att ha en välskött och välvårdad bil när man talar om inbytespris vid nyköp.
Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]