Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Lämnade in min XC90 T6 -2005:a (har gått ca 9100 mil) för rostskyddsbehandling i oktober. Efter det att jag fick tillbaka den har multiremmen börjat gnissla.

Såg länken nedan, som visar hur man byter den:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... em#p314548

Vad jag har konstaterat är att om jag sprejer på CRC Belt-grip på remmen när motorn är kall så försvinner ljudet, remmen gnisslar inte när motorn är varm (tar ca 1-1½ mil innan den tystnar). Men sen när motorn är kall igen kommer gnisslet tillbaka.

Kan någon rådgöra om det är dags att byta remmen, eller om den där rostskyddsbehandlingen inte var så farlig?

Mvh,
Paul
För att konkretisera min fråga lite: hur ofta bör man byta multirem? Någon som vet? Har för mig att den inte behöver bytas alls egentligen, men rätta mig om jag har fel.
har förmig att den byts på 16000 mila servicen.
du har alla gånger fått rostskysdmedel eller nått i samband med deta på remen, så den kan var förstörd nu.

varför rostskyddsbehandla? har du sett rost på nån P2 bil nån gång?
när det gäller rostskydd, så ska väl det göras när bilen är helt ny, innan det börjat rosta. var är vitsen att göra det efter x antar år?
Bilen är en Amerika-import och den har körts i kalifornien => inte blivit utsatt för salt och snö innan. Så jag tänkte att det kan vara en bra investering. Dessutom sa rost-nissen att på just XC90 har Volvo snålat lite med underredsvaxet jämfört med de andra modellerna. Han sa uttryckligen att V70 har väldigt bra rostskydd, så där hade det inte varit lönt...

OK: jag ska byta multiremmen. Hoppas inte hjulen som driver den inte blivit alltför nersölade med rostskyddsmedel. Men att byta remmen verkar inte vara alltför komplicerat.
Xc 90 fick en 4 i rostbetyg av Vi Bilägare. Se länk: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page ... odelID=424

Angående rostskyddet och förbättring efter ett antal år så nämns det faktiskt i instruktionsboken att det kan vara aktuellt att komplettera efter x år (minns inte nu exakt årtal) står i min bok till V70:n. Dock så har ju Volvo ett mkt bra rostskydd jämfört med många konkurrenter. Hade en japanare innan och den hade efter 10 år lite bubblor här och där, hoppas V70:n åldras utan sådana skavanker
Jag hade nyligen en WC90 inne på jobbet som stått avställd en längretid, vet inte vad den stått, men skulle tippa på att det var väldigt uktigt.
bilen andvänds normalt på diverse grusvägar o en o annan åker eller gånstig.
den är alltig väldigt lerig undertill, vilket hade satt sina spår nu när den stått still mycket länge.

alla broms skivor fick bytas + att ett servo rör egrat sönder så den låg grus o sten i leran mot subframen dör röret går.
man såg också att länkarmarna o sånt til hjuluphängningen inte var svarta längre utan mycket rostiga (deta är grovasaker så det är rent kosmetiskt det såg tråkigt ut)
men det var inte något fel öve huvudtaget på karossen)

när volvo pratar om att förbättra rostskyddet, tolkar jag det som att man ska förbättra yt skyddet, med tiden blästrar man bort underredsmassa m.m. i närheten av hjulsprutet. jag har svårt at tro att man förbruar hålrumsvaxet.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]