Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moonlander
Är i begrepp att beställa en XC60. Vid provkörningen tyckte jag spontant att man såg lite av huven och att det var svårt att avgöra var bilen tog slut vid parkering. Nu till min fråga.
Är parkeringsvarnare fram ett tillbehör man har glädje av eller är det bara en elektronisk pryl som är så okänslig att den piper mest hela tiden vid parkering där man kör in, typ stormarknadsparkeringar?
Är känsligheten justerbar eller bara volymen?
Vilka är era erfarenheter?
av hasse65
Har haft min V70 i 6 dygn nu och är helnöjd med parkeringsvarnaren fram. Visst piper den högt och ljudligt när man svänger in på den trånga stormarknadsparkeringen men det är ju det som är hela grejen. Den ser framåt i en vinkelsektor så den tar också t.ex. trånga garageportar.

Har inte hittat nåt sätt att justera varken känslighet eller ljudnivå, den går heller inte stänga av separat, utan både bak o fram är på eller av samtidigt.
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har en XC60 och tycker också att det är svårt att avgöra var bilen slutar, med hjälp av parkeringsvarnaren så kommer man mycket närmare än vad man själv tror att det är möjligt. Visst larmar den lite onödigt ibland men det är inget jag störs på, men vi är ju alla olika...

Mitt tips är att du väljer parkeringsvarnare fram.
av Steff 99
Appel skrev:Jag har en XC60 och tycker också att det är svårt att avgöra var bilen slutar, med hjälp av parkeringsvarnaren så kommer man mycket närmare än vad man själv tror att det är möjligt. Visst larmar den lite onödigt ibland men det är inget jag störs på, men vi är ju alla olika...

Mitt tips är att du väljer parkeringsvarnare fram.
Hur aktiveras parkeringsvarnaren fram, för den är väl inte aktiv hela tiden ?
På min BMW aktiveras den om man lägger i backen då kommer det upp på bildskärmen både för fram o bak, eller så aktiverar man den manuellt via knapp
för övrigt är den oaktiv.

Jag tycker det är nästan ett måste tillbehör på alla bilar idag eftersom bilens form gör att det är svårt att veta var bilen slutar.
Har beställt det på den väntande V70:n
av Twendor
Parkeringsvarnaren er på hele tiden, hvis du velger å ikke slå den av. Fungerer fint, men pleier å slå den av på skogsbilveier,med gress og småtrær i veien, da piper det hele tiden.

Når du står og venter på trafikken, trafikklys osv, merker du når noen/noe kommer foran bilen.

Har ved et par tilfeller i regnvær merket at den er litt følsom, og varsler andre kjøretøy i nærheten,og møtende trafikk. Anbefales absolutt, burde vært standard på moderne biler. Tror at dette hadde hindret mange parkeringsskader.
av Pekå
Tycker att den "falsklarmar" mer än man har nytta av den tex vid in o utfart garage, smala passager, när gående vid övergångsställen går framför bilen , när det kommer is eller snö på fronten, nej spar dom pengarna, även om det inte är så dyrt.
av hasse65
Pekå skrev:... tex vid in o utfart garage, smala passager, när gående vid övergångsställen går framför bilen ....
Precis min motivering för att lägga till det på beställningen ... :)
visar bara att vi värderar saker olika.
av Kingfisher
Twendor skrev:Parkeringsvarnaren er på hele tiden, hvis du velger å ikke slå den av. Fungerer fint, men pleier å slå den av på skogsbilveier,med gress og småtrær i veien, da piper det hele tiden.
Kan fremre varsler slås av alene eller slås også bakre varsler av samtidig?
av Halvmas
Om du väljer sensor fram så kommer även en ruta med bilen upp i info-displayen mitt på instrumentbrädan som visar var runtom bilen du är nära föremålet. Osäker på om du får det med bara sensorer bak. Någon som vet?
av Twendor
Både foran og bak skrues av med samme bryter.

Har ryggekamera i min Xc 60, glemmer jeg å koble til igjen har jeg varsel under rygging allikevel.
Blir litt forvent med alle disse hjelpefunksjoner, så når jeg kjører andre biler må jeg virkelig skjerpe meg for er så godt forvent i Volvoen.
I info-displayet kommer det avstandsmerker for hvor nær bilen er hindringen, virker ned til ca 30 cm fra bilen.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]