Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1975
Motorlampan på min v70 -01 lyser konstant och jag fick en 2:a på besiktningen.

Allt började när jag experimenterade med att köra på etanolblandad bensin för ca: 1,5 år sedan. I samband med detta så tändes lampan första gången och service meddelande "emissioner, service erfodras" dök upp.
Motorlampan släcktes efter ett tag för att sedan tändas igen. Bilen uppvisade inga problem.

De senaste månaden har den lyst konstant.

Bilen beter sig lite underligt. Den har alltid tjuvstannat då och då, men på sistone har det blivit mycket värre. Tomgången upplever jag som låg.

Igår så kopplade jag bort batteriet ett par timmar för att få motorlampan att slockna (vilken den gjopde).
Men så fort jag får ett tjuvstopp och tvingas starta om så tänds lampan igen. Efter gårdagens batteri-försök så funkar tomgången ännu sämre. När jag kör på motorväg och släpper kopplingen så går motorn först ner till ca 500v/min för att efter ett par sekunder leta sig upp till 900 (eller i värsta fall dö).

Vad kan felet vara?
Bilen skall på service imorgon och verkstaden skall få släcka ett par 2:or (lampor) så det vore mycket vunnet om lampan inte lös då så att det kunde släcka den 2:an också.
Väl besiktigad/godkänd tänkte jag försöka hitta felet och åtgärda själv.

Vad jag läst mig till så kan det "emissioner" ha att göra med luftmassemätare? Man kan tydligen köpa en sladd (var) och koppla datorn med et program (vilket) för att läsa felkoder.

Mycket tacksam för svar
Johan
Hej igen.
Tack för snabba svar.

Nu ringde de från verstaden och hade via avläsning av felkoden konstaterat att "oxygen sensor" var defekt.

Arbetskostnad för att byta denna var ca: 3500:- ....

Så min fråga blir: Vad är detta för fel? KAn jag byta den själv? Är det en mycket dyr del?

Vänligen
Johan
1975 skrev:Hej igen.
Tack för snabba svar.

Nu ringde de från verstaden och hade via avläsning av felkoden konstaterat att "oxygen sensor" var defekt.

Arbetskostnad för att byta denna var ca: 3500:- ....

Så min fråga blir: Vad är detta för fel? KAn jag byta den själv? Är det en mycket dyr del?

Vänligen
Johan
Är inte det Lamba sensor? i såfall kostar ju en sådan ca 2800 hos volvo att köpa ca 2000 på mekonomen. Ja det går att byta själv.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]