Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett inlägg på franskspråkigt volvoforum visar i en lång tråd hur en kille jagar orsaken till att motorn läcker olja. Han får rådet att se över vevhusventilationen. Plockar ned insug mm, gör rent oljefällan. Efteråt har bilen slutat läcka olja. Inte klart hur igenkläggat det var. En smal vakumslang var täppt.

(ger dessutom alla termer på franska för den som i likhet med mig behöver ordna liknande problem med en 965 i Belgien).

http://www.univers-volvo.com/forum/view ... hp?id=8954
Riktigt bra bilder! Tack för den länken :-)-)

Reflekterade dock över hur skrämmande lik motorn på T4'an är till min gamla 960! I våras bytte jag topplockspackning på den, och när det ändå var nerplockat kring toppen passade jag på att rengöra vevhusventilationen. Dock bara rengöra, inte byta delar som killen gjorde på V40'in. I grundkonstruktionen kan det inte vara mycket ändrat på block och topp mellan gamla trotjänaren 960 mot betydligt modernare V40'in. Skoj, då jag lärt mig att hantera 960 motorn ganska bra lär det inte vara så knepigt att få grepp om min nyinförskaffade V40 2.0T heller :)

Har sett spår av olja runt om på blocket på min v40 också, så ska nog rengöra vevhusventilationen! Det skadar ju aldrig, och dessutom bra att hålla det i skick när det är en Turbo. Kan återkomma med en tråd om det så fort det blir aktuellt, med bilder :)
Vitsen för mig var också likheten med 960. Oljefällan verkar ju vara densamma (men inte lika den på 850 som har två slangar í toppen). Killen skriver i texten att han gjorde ren oljefällan men det verkar tveksamt om den verkligen var helt igensatt - eller om recirkulationen av gas till insuget var helt stoppad pga igensatt flamfilter eller om det bara var den tunna slangen som suger olja från flamfiltret när spjället är stängt som var täppt. Ska fråga honom var stoppen låg. Det är intressant för mig eftersom han hade problem med oljeförbrukning och läckage liknande mina. kanske räcker det med att den tunna slangen från flamfällan till spjällhusets bakhorn med vakuumuttag proppar igen för att vevhusövertryck ska uppstå. Då är det ju stopp så fort man lättar på gasen. Det vore intressant att veta var vevhustrycket hamnar när man accelererar hårt för en omkörning och sedan direkt lyfter på foten när man kommit förbi.
Liten sammanfatttning:

Det var oljestänk t o m på bakre kofångaren och bakdörren. Först börjar misstankarna om läcka nere vid oljetråget men sedan ser dom att det också kommer ovanifrån. Det är inga mängder men verkarläcka lite här och var vilket är tecken på övertryck i vevhuset. Så han lyfter kåpan över ventilhuset och hittar olja i tändstiftsgroparna. Oljepåfyllningslocket läcker nog lite. Oljan fyller ojämnheterna och letar sig via tändkablar ned mot oljetrågspackningen. Det finns olja ned på tändstiften.

Turbons oljeretur verkar misstänk för oljeläcka, skarvarna behöver ses över.

Om övertrycket varat länge är förmodligen slangarna körda plus att oljefällan behöver bytas. Han provkör efter rengöring och det skvätter olja som sista bilderna på sid 1 visar. Det luktar dessutom bränd olja.

Tips: bättre gå till en Boschverkstad än märkesverkstad eftersom det mesta som måste rivas för att byta oljefällan tillhör insug och bränsletillförsel som är Boschsystem.

Killen tycker det är lattjo att topplockets ovansida tar emot en massa olja - men vart tar den vägen? Drivaxeln ut ur lådan tar emot olja och skvätter den runt.

Märkligt nog drar bilen inte mycket olja trots läckaget (Den har gått drygt 16500 mil).

Bilerna 21-10-2009 visar gamla oljefällan med slangar för vevhusventilationen, efter byte samt tredje bilden turbons oljeretur med gamla orangea packningen. Den nya är gul.

Flamfällan och slangen från oljefällan till den var inte helt igensatta men lite förhårdnade avlagringar fanns samt att vakuumslangen (ned till spjällhuset) var täppt.

Bilder 25-10-2009 visar först verktyg för att ta loss skarvarna till turbons oljeretur. Han använder en förlängare till torxbittet. Embout cliquet är ända för vridnyckel (som klickar, vad det nu heter på svenska). Han gör det jobbet underifrån. Den högra skruven (vis) torx 30 är svåråtkomlig.

När rören lossats är det bara att dra ur dem ur motorn. packningarna hade skrumpnat (orange) och han tror det var huvudorsaken till oljeläckan.

Byte av turboreturens packningar tog honom två timmar men borde gå på en halvtimme.

Byte av vevhusvent tog tio timmar och kräver verktyg av bra kvalitet, annars går de sönder.

Durit betyder slang, egentligen armerad slang.

Han fick lossa kylarvätskeslangen (röd text attention, spill inte kylarvärska på generatorn)

Det finns tydligen slang för vatten som tillhör vevhusventilationen. Det gör det inte på 960. Han kan ha missförstått, det är första gången han ger sig på ett sånt här jobb. Jag vet inte.

För att kunna klämma ihop de nya slangklämmorna som är "engångs" har han slipat av käftarna på hovtången (tenaille).

Vid hopmonteringen ska insuget dras med 19 Nm och gasreglagehuset (?) med 25Nm Han bytte packningar till insuget och till gasreglagehuset (är osäker på vad han menar där - accelerationsburken?).

material:

1271654 - Durit PCV
- 1271988 - PCV OIl trap Positive crankhouse ventilation oil trap)
- 8653339 - Oil trap to engine
- 1271653 - Durit (svart styvslang)
- 1366787 - Joint collecteur admission (packning insug block)
- 9146210 - Joint accélérateur
- Joints de retour huile turbo (x2)
- Bouchon d'huile (oljepåfyllningslock)
- Colliers Oetiker et à vis. (slangklämmor med och utan skruv)
- Durit essence 3x2. Bränsleslang
- Liquide de refroidissement. Kylarvätska

Plastslangen som vakuumsuger oljefällan gick av vid infästningen till gummikröken. Han ersatte en bit med bensinslang 3x2 (?) och tryckte in plastslangen.

Mesta läckan torde ha kommit från turboreturen. En turbo som kör med positivt vevhustryck borde inte få samma symtom som en sugmotor vid stopp i vevhusventilationen ?? Hur oljefällan såg ut vet vi inte än, har frågat.

Disclaimer - jag vet mycket lite om de här problemen och franskan är inte lätt men med ledning av bilderna och texten kan nog andra ta vid och göra egna kommentarer. Jag ska fråga om han tillåter att bildserien kopieras och kommenteras på svenska för den händelse någon känner igen sig väl och åtar sig detta.
Hej, ny här på sidan och ägare till en T4 -03. Drar upp en gammal tråd.
Provkörde nyförvärvet ordentligt innan köp, kollade allt, motorn var snustorr under, såg inga spår av att den var nytvättad under, motorrummet var iaf inte tvättat.
Åkte hem 20 mil, luktade lite bränd olja när jag backade in på infarten.
Lyfte upp bilen idag, och såg att den läckte från turboreturen, och att nån kladdat en massa silikon runt anslutningen mot motorn.
Rev bort röret, konstaterade att det inte passade riktigt, det var märken i röret som nån typ bänt mot det.
Jag riktade röret så det passade skapligt, ny oring och tillbaka, provkörde, och det tryckt ut olja där iaf :(
Googlade och hittade denna tråd, men länken funkar inte längre, så frågan är om nån har andra tips när man ska riva för att kolla/fixa vevhusventilationen.

Bilen har gått 24.000 mil, så det kanske inte är osannolikt att den är igensatt.

Tack på förhand //Rikard.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]