Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Det har tydligen lite med vilken Volvohandlare man går till. Jag själv fick nämligen olika besked på exakt samma bil. Snabbast var Bra Bil (som delvis ägs av Volvo själva) samt Bilia. Den mindre Volvohandlaren fick jag leveransbesked tidigast vecka 10 2010 medans Bra Bil lovade v 49 som sen minskat till v 48 då jag nu får min bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tydligen kan vi nu se att konjukturen har vänt, Volvo har svårt att förse kunderna med bilar som de vill ha. Det är kanske fel att ta upp det på detta forum, där de flesta åker Volvo, men jag tror att vi svenskar till stor del har oss själva att skylla. Vi är alldeles för dåliga på att gynna vår svenska bilindustri. Andra länder har nog i större utsträckning "slutit lägren" och köpt inhemska bilar. Exempelvis så tror jag att Fransmännen köper franskt och Tyskarna tyskt.
Användarvisningsbild
av Diesel5
Krollspell skrev:Det har tydligen lite med vilken Volvohandlare man går till. Jag själv fick nämligen olika besked på exakt samma bil. Snabbast var Bra Bil (som delvis ägs av Volvo själva) samt Bilia. Den mindre Volvohandlaren fick jag leveransbesked tidigast vecka 10 2010 medans Bra Bil lovade v 49 som sen minskat till v 48 då jag nu får min bil.

Beställde våran på Bilia så de kan nog stämma =)
av mathem
Har en kollega en nyligen (igår...) beställde en ny VW Polo, han får leverans tidigast till midsommar 2010 så Volvos leveranstider är nog inte sååå illa i alla fall. Jag fick vänta ca 10 veckor på min C30.
Användarvisningsbild
av tjotto
Om jag inte minns fel så spekulerades det i att det i Sverige skulle säljas ca 185000 nya bilar 20009. Detta är nu höjt till ca 210.000 (vet inte exakt men allt finns på bilsweden.se) Om då volvo säljer 20% i sverige så påverkas ju dom i mycket hög grad eftersom dom säkert avtalat med underleverantörer mm på de förutspådda 185.000... en av alla möjliga anledningar...
Användarvisningsbild
av StringerBell
mathem skrev:Har en kollega en nyligen (igår...) beställde en ny VW Polo, han får leverans tidigast till midsommar 2010 så Volvos leveranstider är nog inte sååå illa i alla fall. Jag fick vänta ca 10 veckor på min C30.
Den vanligaste "normala" leveranstiden för tyska bilar brukar vara 3 månader och när det är populära modeller är det inte ovanligt med 6-8 mån. Volvos leveranstider är helt normala.
av joschua
StringerBell skrev:
mathem skrev:Har en kollega en nyligen (igår...) beställde en ny VW Polo, han får leverans tidigast till midsommar 2010 så Volvos leveranstider är nog inte sååå illa i alla fall. Jag fick vänta ca 10 veckor på min C30.
Den vanligaste "normala" leveranstiden för tyska bilar brukar vara 3 månader och när det är populära modeller är det inte ovanligt med 6-8 mån. Volvos leveranstider är helt normala.

3 månader funkar, men sex mån - nja , så kul är det inte, då får det allt bli en annan modell eller annat märket.
av Tobbev
Jag beställde min den 22 september, får bilen den 2 december. dvs runt 11 veckor. En V70 2.4D Business Summum.
Användarvisningsbild
av Guligan
Min tog ca 5 veckor har jag för mig mellan order och levererad bil inkl dragmontering m.m. Det var dock i juni jag beställde innan säljboomen kom igång.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, jag håller med om att ex 8-12 veckor inte är orimligt men det jag vänder mig emot är att man ger ett besked när jag lägger in beställningen och när jag får avslutsnummret så är ledtiden (i mitt fall) från beställning till leverans mer än den dubbla. Detta är tredje Volvobilen i rad jag beställt där levaranspunkten senarelagts. Som jag skrev tidigare i denna tråd beställde min kollega då prel leveranstiden var i november eller december. Han har nu fått sitt besked senarelagt två gånger och får nu bilen i mitten av Mars om den inte glider ytterligare bort i tiden......Dessutom åker vi som företag på en straffavgift eftersom dessa senareläggningar gjort att hans bil hamnar utanför leasingkontraktsfönstret.....

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]