NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Egentligen ingen modellspecifik fråga men då det rör en etanol V50 så kändes det ändå lite relevant här.
Hittade bilen i morse med bakskylten utböjd och skylthållaren halvt sönderdragen. Nedre plastlisten var avsliten men skylten hade de inte fått loss helt vilket antyder att de fick brådis därifrån.

Nu måste jag köpa en ny skylthållare och tänkte då kolla om det finns något man kan tänka på för att göra det mindre attraktivt för att ge sig på den igen. Första steget är väl att ta bort motorbeteckningen så att man inte ser att det är en E85 bil. (man snor ju skyltar bland annat för trängselskatterna).

Men hur ska man tänka sen? Funderade först på någon hållare där man lätt kan ta ut skylten så man skulle kunna ta loss den om bilen ska stå någon dag, å andra sidan kan en eventuell tjuv sno skylten lika lätt då som jag tar loss den.

Sen är jag lite sugen på en i rostfritt stål men finns det något att tänka på där, typ att den ser ut som skit efter lite vinterslask eller att det kan bli problem med korrosion/galvaniska strömmar om hållaren är skruvad fast i bakluckan?
Risken finns väl också att de förstör ännu mer om det är svårare att få loss skylten.

Andra idéer och tankar?
Fixa en hållare i metall och gå loss med svetsen på den.
Måste du själv ha loss den någongång, så får man i och för sig plocka fram vinkelslipen, men det kan det vara värt. Stulna skyltar och trängselskatt kan ju vara ett rent helvete.
Snor man skyltar spelar det ingen roll för dem med trängselavgifter i vilket fall, det är långt mycket jobbigare med parkeringsböter och bensinstölder.

Dubbelhäftande mattejp kanske? Lika jobbigt för dig att få bort men man lossar inte skylten så speciellt ofta.
Men som du själv säger, de förstör kanske lacken/bakluckan istället.
Det bästa måste väl ändå vara att helt strunta i skylthållare och borra hål i skyltarna och använda bultarna som följer med skyltarna när man köper dem nya istället. På Volvons baklucka finns det färdiga hål med rätt gänga för dessa bultar (kanske M6, kommer inte ihåg riktigt). Framtill är det nog svårare, men det måste ju gå att lösa på nåt sätt! Om man t.ex. tar bort stötfångaren och använder riktigt långa bultar istället?

Detta är mycket jobbigare och mer tidsödande för tjuven än att "bara" dra av skylten och gör man jobbet ordentligt blir det också riktigt snyggt.
Mitt tips är att skippa skylthållaren och istället sätta fast skylten med dubbelhäftande tejp. Jag använder biltemas (svart med grön skyddsplast) och den sitter som berget. Hade så på en annan bil, satt med 4 långa remsor tejp, och när jag skulle lacka om stötfångaren var det ett rent helvete att få bort skylten, fick till slut "såga" med fiskelina. Blir snyggt och stilrent också!

Se nuvarande bil med tejpas skylt:
http://www.garaget.org/?car=138755&image=1453964

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]