NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev: det kan också beror på fälgen (har du orginalfälgar?)
eller att det är smuts mellan nav & skiva / eller skiva & fälg.

Det handlar bara om att mäta sig fram till vilken del som är felaktig, det tar lite tid, men det går.
Tack för utförligt svar!
Har fått denna frågan flera gånger från återförsäljaren, och det känns som att man försöker föra över skulden på någon annan. Till sommardäcken har jag volvo orginalfälgar, och till vinterdäcken icke orginalfälgar. Problemet med vibrationer har uppstått med både sommar och vinterfälgar, värst har det varit med orginalfälgarna. Så min känsla är att det inte har med (av återförsäljaren kallade) piratfälgarna att göra.
Varje gång jag ringer så får jag en liten kommentar om att "men du har ju piratfälgar", och jag får förklara att problemet uppstår med bägge fälgar och första gången med orginalfälgarna.
Var tillverkas volvo orginalfälgar? Någon som vet?
poseidon skrev:Vilken återförsäljare är det, känns som om det är läge för lite uthängning? Maila även tråden till dem så skall du se att det blir fart på dem.
Min första reaktion är att nu jävlar ska jag hänga ut dom, men jag tänkte avvakta ett tag till. Jag har en inställning att alla i grund och botten gör allt för att lösa problem, men jag lovar att jag snart har tappat hoppet och då kommer en uthängning, inte bara här utan i lokala medier och andra medier.
jtidang skrev:
robbancarlsson skrev:Det är inte alls så ovanligt som dom påstår med skeva bromsskivor. Jag köpte en ny S40N 2004 och sålde den 2007. Då hade den gått ca 6000 mil och jag hade fått byta bromsskivor tre gånger på den pga av att dom var skeva. Köpte därefter en C302,0D och även på den fick jag byta bromsskivor pga av att dom blev skeva.
Det fanns (finns?) en tråd om skeva bromsskivor som jag skapade när jag hade S40:n och det verkade vara ett inte alltför ovlanligt problem. Så att dom inte vet om nåt liknande fall är bara ren bullshit.
Precis vad jag trodde. Inte kan jag vara ensam om detta problem. Har du kvar C30:in och har det löst sig med bromsarna? Kom man fram till något?
Tack för svar!

Jag sålde bilen i augusti i år och gick över till en tysk konkurrent... Ska dock säga att jag har varit mycket nöjd med volvo, förutom just det där med bromsarna. Jag vet inte om dom egentligen kom fram till att skivorna blev skeva berodde på något speciellt. En teori dom hade var att just volvos skivor var extra känsliga för att bli utsatta för vattenöverspolning när de var varma. I alla fall så tycker jag att volvo borde kolla över vad det här beror på eftersom det tydligen är ganska många kunder som drabbats av samma problem.
Det är på denna bilodell mycket viktigt att veta om du andvänder piratfälgar, därför kom frågan!

Orginalfälgen har stora hål för bultarna, har inte sett en enda piratfälg som har detta.
dessa stora hål sitter där förat broms skivan från fabrik är låst med ett metalklips runt en av pinbultarna. om man monterar piratfälgar utan att demontera detta metalbläck så är risken överhängande att man bänder hjulnavet snet, när fälgen dras åt.

så jag gissar att den som montera piratfälgarna första gången inte tog bort deta metalklips & det var då naven vart snea, efter deta har alla broms skivor som montarats blivit snea på grund av de trasiga hjulnaven.
CarMan skrev:Det är på denna bilodell mycket viktigt att veta om du andvänder piratfälgar, därför kom frågan!

Orginalfälgen har stora hål för bultarna, har inte sett en enda piratfälg som har detta.
dessa stora hål sitter där förat broms skivan från fabrik är låst med ett metalklips runt en av pinbultarna. om man monterar piratfälgar utan att demontera detta metalbläck så är risken överhängande att man bänder hjulnavet snet, när fälgen dras åt.

så jag gissar att den som montera piratfälgarna första gången inte tog bort deta metalklips & det var då naven vart snea, efter deta har alla broms skivor som montarats blivit snea på grund av de trasiga hjulnaven.
Tack för svaret! Skoj med någon som vet vad han talar om! Synd att du inte jobbar hos min återförsäljare. Konstigt att man inte nämnt detta för mig? Utan bara frågat om jag har piratfälgar. Då kunde man ju även talat om detta problem? Men det kanske var något man inte visste....
Men det är alltså inga problem att ta bort detta metalklips? Behöver det inte sitta kvar? Måste det sättas dit igen när man sätter på orginalfälgarna?

Dock är det konstiga att första gången felet kom så hade jag bara haft orginalfälgarna på.
CarMan skrev:Det är på denna bilodell mycket viktigt att veta om du andvänder piratfälgar, därför kom frågan!

Car Man. Var sitter dessa metallclips? Så fort jag läst ditt inlägg gick jag ner och skruvade av ett fram och ett bakhjul på min V 50 -10 med vinterhjul och "piratfälgar". Jag har inga clips på någon pinnbult, så antingen är jag blind eller så har Volvo kommit på att dessa clips är onödiga och skapar problem.

Konstigt det här. Jag var hos lokala däcksknasaren idag och han säger att detta "metalklips" inte finns C30:in. Han sa att det är absolut ingen fara att montera "piratfälgar" på denna bilmodell ?:-/
ser ni inget metall klips så har ni inga. det kan mycke vär lara så att dom är bort tagna från nån viss årsmodell, eller på en viss fabrik.
dessa klips fyller ingen funkton mer än att det är lättare att montaihopp bilen när dessa sitter där.

har ni fått broms skivorna utbytta eller annan repration som krävet att skivorna demonteras, så är troligtvs inte klipset tilbakamonterat
Försök att skriva ner allt som hänt, försök att få med alla datum då bilen varit inne , helst skall du ha kopia på samtliga arbetsorder.
Du skall ifrågasätta om de gjort det de borde göra för att komma till rätta med felet.
Sammanställ detta skicka detta till den ÅF där du köpt bilen , adressera detta till försäljningschefen alt VD.
Skicka samtidigt en kopia till Volvo svenska AB

Om du köpt bilen privat så vänd dej också till kommunens komsumetvägledare om de inte ger dej ett godtagbart svar.
Hej,

Framgår det av instruktionsboken att ENDAST fälgar med en viss diameter på bulthål osv. och endast volvofäljar får användas är det svårare att få rätt då du köpt icke originalfälgar (hos en icke volvoverkstad?). Annars finns det inte en chans att du ska känna till metallclipset som vanlig "Svensson". Är det följdfel på något pga detta ska du få felet avhjälpt oavsett vilket märke på fälgar du använder.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]