Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
CarMan skrev:när airbagen kopplas ur så koplar men ur elkabeln som sitter i kudden.
det där med motståndet är för att inte systemet ska sätta felkod på att det är för hög resistens till pasagerar airbagen & därmed koppla ur hela systemet.

pasagerar airbagen kommer inte ha nått elektriskt inkopplar & dom stift som sitter kortsluts så ingen statisk elektrisiter eller andra kablar m.m. kan utösa den även om man sätter ström på stften
(och kudden innehåller inte krut)
Jaså hur smäller då kudden?är det därför det kallas pyrotekniska kuddar för att den är krutfri eller?

DU behöver ju inte babbla om sånt du inte har koll på när det gäller sådana saker,jag tycker han gör helt rätt som tar bort den fysiskt,den kan fortfarande bli statiskt laddad i mycket extrema fall säker en chans på en centiljon men ändå
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:när airbagen kopplas ur så koplar men ur elkabeln som sitter i kudden.
det där med motståndet är för att inte systemet ska sätta felkod på att det är för hög resistens till pasagerar airbagen & därmed koppla ur hela systemet.

pasagerar airbagen kommer inte ha nått elektriskt inkopplar & dom stift som sitter kortsluts så ingen statisk elektrisiter eller andra kablar m.m. kan utösa den även om man sätter ström på stften
Jaså hur smäller då kudden?är det därför det kallas pyrotekniska kuddar för att den är krutfri eller?

DU behöver ju inte babbla om sånt du inte har koll på när det gäller sådana saker,jag tycker han gör helt rätt som tar bort den fysiskt,den kan fortfarande bli statiskt laddad i mycket extrema fall säker en chans på en centiljon men ändå
vist kan allt hända, men hitils har det inte hänt någonsit nånstans på jorden att eh bortkopplad airbag smält.
därimot har en del bagar smält på bilad där händiige herbert vart o kopplat in nån rolig grej.

krut har man inte haft i airbager på dom senaste 20 åren iallafall, om dom ens har haft det tidigare.
som du skrev så kallas dom för pyrotekniska o inte krutladdade.

jag har inte 100 koll på den exakta uppbyggnaden, men det är nåt ti stil med detta:
en tänd hatt utlöser prosessen, där gas paserar igenom en "katalysator" värmeutväcklinen blåser upp kuden mycket fort.
(det var länge sen jag läste detta & kan ha rörtihopp det)
gasen kan ge stickninger i ögonen & man kan få rodnader på huden där gasen paserat ut (händerna)

kudden i sig är skydds jordar & tänd hatten har kortslutningsbläck som förhindrar att statisk elektrisitet ska kunna utlösa den.
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:

vist kan allt hända, men hitils har det inte hänt någonsit nånstans på jorden att eh bortkopplad airbag smält.
därimot har en del bagar smält på bilad där händiige herbert vart o kopplat in nån rolig grej.

krut har man inte haft i airbager på dom senaste 20 åren iallafall, om dom ens har haft det tidigare.

jag har inte 100 koll på den exakta uppbyggnaden, men det är nåt ti stil med detta:
en tänd hatt utlöser prosessen, där gas paserar igenom en "katalysator" värmeutväcklinen blåser upp kuden mycket fort.
gasen kan ge stickninger i ögonen & man kan få rodnader på huden där gasen paserat ut (händerna)

kudden i sig är skydds jordar & tänd hatten har kortslutningsbläck som förhindrar att statisk elektrisitet ska kunna utlösa den.
Hmm har för mig att tändhatten är krutladdad som sen antänder gasen,,, Men i vilket fall som helst så finns det bevis på olyckor även med urkopplade airbagar
av star_figge
Jag har också haft funderingar runt detta med urkoppling av Airbag. Jag tror att ryktet om urkopplade Airbagar som exploderat inte är helt tagit ur luften.

I de fall som jag har hört talas om så har det handlat om mjukvaruurkoppling och det är det ju inte fråga om här.

Jag kör själv med ett motstånd istället för Airbagen på förarsidan. Även om jag själv har kvar min Aitbag fast att den inte är inkopplad så förstår jag att det är en tanke som kan vara svår att vänja sig vid.
av Frigge
star_figge skrev:Jag har också haft funderingar runt detta med urkoppling av Airbag. Jag tror att ryktet om urkopplade Airbagar som exploderat inte är helt tagit ur luften.

I de fall som jag har hört talas om så har det handlat om mjukvaruurkoppling och det är det ju inte fråga om här.

Jag kör själv med ett motstånd istället för Airbagen på förarsidan. Även om jag själv har kvar min Aitbag fast att den inte är inkopplad så förstår jag att det är en tanke som kan vara svår att vänja sig vid.
Varför kopplar man ur Air-bagen på förarsidan ?
Är det för att man vill skalla ratten vid en kollision eller ?
Har du tänkt på att bältet kan vara anpassat för en bil med Air-bag ?
OM det är det kommer du garanterat slå ihjäl dig vid en krock då bältet
är byggt för att inte fånga upp ditt huvud lika fort som på en "vanligt" bälte.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
En liten krutladdning skjuter hål på en behållare med komprimerad gas. Gasen brinner inte, det är kväve.
Användarvisningsbild
av coney
att ta bort airbagen är inte helt okompliserat...när den väl är borta så är ju instrumentpanelen "mjuk" så bilstolen kan då trycka sönder den...därför måste man bygga dit en "ask" i samma storlek som airbagen så man ej har sönder den...eller byta panel..
av Hellrider
Hellrider skrev:
CarMan skrev:
Hellrider skrev: Jaså hur smäller då kudden?är det därför det kallas pyrotekniska kuddar för att den är krutfri eller?

Hmm har för mig att tändhatten är krutladdad som sen antänder gasen,,, Men i vilket fall som helst så finns det bevis på olyckor även med urkopplade airbagar
JApp så hade ja då rätt som vanligt
av Ricaro
Tog en titt i haynes boken och på sidan 11.16 vid demontering av instumentbrädan, så beskrivs hur man lyfter ur övre delen av instumentbrädan tillsammans med passagerarens airbag. Finns även en bild över skruvarna som krockkudden sitter fast med. Lyfter man ur instrumentbrädan så kan de nog itne vara så svårt att plcoak bort. Ett tips är att kolla i haynesboken.
av Hellrider
Ricaro skrev:Tog en titt i haynes boken och på sidan 11.16 vid demontering av instumentbrädan, så beskrivs hur man lyfter ur övre delen av instumentbrädan tillsammans med passagerarens airbag. Finns även en bild över skruvarna som krockkudden sitter fast med. Lyfter man ur instrumentbrädan så kan de nog itne vara så svårt att plcoak bort. Ett tips är att kolla i haynesboken.
Nej då den är görlätt att plocka bort,men du ska ta bort den utan att den smäller rätt i ansiktet på dig också,för det står ju knappast i haynes boken vilka specialverktyg du skall använda för att undvika explosion
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]