- mån 13 mar 2006, 21:29
#33609
Jag har fått ett läckage i flänsen som sitter mellan grenröret och främre ljuddämparröret. Volvo har idag konstaterat att det är där läckaget sitter. Enligt Volvo ska det vara så att allt mellan grenröret och bakre ljuddämparssystemet (alltså; fläns, främre rör och katalysatorn) är ihopsatt i ett enda stycke. Ett nytt sånt stycke hos dem går på 5-6000 kr trodde servicekillen jag pratade med (han rekommenderade dock att även kolla på skroten där det kan finnas till halva priset).
Efter besöket hos Volvo var jag inne på Micro. De säljer en "universalfläns" för c:a 360 kr (+moms). Enl. dem borde det vara möjligt att kapa ur den defekta flänsen och svetsa dit en ny, universal, på samma ställe? Någon som vet nåt om detta?
Jag la bl.a. märke till att Micros fläns bara bestod av ett "ihåligt flexibelt rör" som var tätt vävt (hoppas ni fattar vad jag menar, säg till annars så får jag förklara bättre). När jag kikade på flänsen som nu sitter på plats (original) så är den inte alls vävd så tätt, men att det däremot sitter något bakom/på insidan av det vävda. Det såg ut att vara svart, och mellan den svarta "kärnan" och det vävda fanns någon typ av metalliska ringar. Här läcker det avgaser. Är det nåt special som Volvo hittat på för att man inte ska kunna ha nåt pirat på istället för original?
Det börjar dra ihop sig till besiktning, och det bör väl vara åtgärdat innan Bilprovningen ska kolla på bilen (iom att läckaget sitter innan lambdan så blir det väl knasvärden på bilen som den är nu). Som grädde på moset ska man bli pappa i juni och så vankas det bröllop i augusti. Nog med utgifter alltså - känns som att man skulle behöva "laga gratis." :D
Någon som har erfarenheter kring detta, eller någon som känner till något?
Efter besöket hos Volvo var jag inne på Micro. De säljer en "universalfläns" för c:a 360 kr (+moms). Enl. dem borde det vara möjligt att kapa ur den defekta flänsen och svetsa dit en ny, universal, på samma ställe? Någon som vet nåt om detta?
Jag la bl.a. märke till att Micros fläns bara bestod av ett "ihåligt flexibelt rör" som var tätt vävt (hoppas ni fattar vad jag menar, säg till annars så får jag förklara bättre). När jag kikade på flänsen som nu sitter på plats (original) så är den inte alls vävd så tätt, men att det däremot sitter något bakom/på insidan av det vävda. Det såg ut att vara svart, och mellan den svarta "kärnan" och det vävda fanns någon typ av metalliska ringar. Här läcker det avgaser. Är det nåt special som Volvo hittat på för att man inte ska kunna ha nåt pirat på istället för original?
Det börjar dra ihop sig till besiktning, och det bör väl vara åtgärdat innan Bilprovningen ska kolla på bilen (iom att läckaget sitter innan lambdan så blir det väl knasvärden på bilen som den är nu). Som grädde på moset ska man bli pappa i juni och så vankas det bröllop i augusti. Nog med utgifter alltså - känns som att man skulle behöva "laga gratis." :D
Någon som har erfarenheter kring detta, eller någon som känner till något?
*************************************
V70 2.5, 1998 (B5252S) Tyskimport 2005-04
*************************************
_________________
V70 2.5, 1998 (B5252S) Tyskimport 2005-04
*************************************
_________________