Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gandalfi skrev:
Jag får hållamed, jag förstår inte varför folk verkar tro att växellådsoljan skulle vara en evighetsolja.
Därför att tillverkaren och deras mekar säger det? Jag försöker få farsan att byta ATF på sin automat Audi och automat BMW men han får hela tiden höra från mek-håll att det inte behövs och att det bara är att fylla på med ny.
Jag frågade om jag skall byta olja i automatlådan på min bil, den har gått 12.000mil.
Jag fick svaret att byta olja i lådan vid 12.000 mil på en normalkörd bil är samma
som att hälla ur oljan och fylla på samma olja igen. han menade att Volvo har gjort ingående
analyser av oljor och kommit fram till att oljan i lådan på en normalkörd bil i praktiken
är ny många tusen mil. Troligtvis behöver man aldrig byta olja i lådan.

Det stämmer bra på min första S80 som rullar ännu. Den har gått 30.000 mil coh inga problem
med lådan efter att programvaranuppdaterades. Det var många som rekommenderade oljebyte
men det räckte med uppdateringen för att det skulle bli bra.
Låter ios rimligt då den inte utsätts för samma saker som en motorolja. Det enda som gör mig fundersam är varför taxibilar skall byta efter 7000mil. Undrar ockaså om denna olja liksom bromsvätskan drar åt sig fukt. men, men. Förresten, hade din S80 egenheten att inte vilja växla mellan tvåan, trean ibland, före uppdateringen alltså?

/Håkan
hakank skrev:Låter ios rimligt då den inte utsätts för samma saker som en motorolja. Det enda som gör mig fundersam är varför taxibilar skall byta efter 7000mil. Undrar ockaså om denna olja liksom bromsvätskan drar åt sig fukt. men, men. Förresten, hade din S80 egenheten att inte vilja växla mellan tvåan, trean ibland, före uppdateringen alltså?
/Håkan
Nej, den växlade ner mellan två lägre växlar (vet inte vilka) så kraftigt ibland
att hjulen låste sig på asfalten en kort stund.
Det intressanta är att första gången jag nämnde detta problem fick jag svaret att
lådan måste bytas?! Det gäller att hitta rätt serviceman.

(Den S80 jag har nu lägger i något slags friläge ett par sekunder efter att jag
kört 10-20min på motorväg efter att jag kört av motorvägen och minskat
farten och sedan ökar farten igen. Det är när den skall växla upp som det
blir friläge med rusad motor som följd.)
linnar skrev:
Exakt så gjorde min (vet inte om den gör det längre) före min operation. + att den kunde få för sig samma sak i vänstersvängar, typ stor rondell.

/Håkan
hakank skrev:
linnar skrev:
Exakt så gjorde min (vet inte om den gör det längre) före min operation. + att den kunde få för sig samma sak i vänstersvängar, typ stor rondell.

/Håkan
Åkäj!
Skall bli intressant att höra om det försvunnti. Min bil går som vanligt i rondeller. Det är bara när jag
kört en stund i samma fart, sedan minska farten så den växlar ner och när den skall växla upp igen
så händer det. Jag vet det nu så jag släpper bara upp gasen och gasar igen så märks det inte.
Första gången så höll jag samma gasläge hela tiden medans den accelerade och när den hamnar i "friläge"
så rusar motorn upp i varv då den inte längre drar. När varven är höga hoppar växeln in med ett ryck.
Jag bytte både B4 locket och oljan samtidigt. I båda mina fall (S60 2002:a 2.4 och S60 2004 2.5T) så försvann problemet. Om oljan ser OK ut så skulle man ju faktiskt kunna testa att bara byta locket. Har bilen gått längre sträcka typ 10k km sp borde man förmodligen byta olja iaf och tar då och byter båda.

/Håkan
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]