Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tänkte bara smita imellan p.g.a. att jag för ett tag sedan skickaden ett mail till Volvos huvudkontor i Gbg. med frågan hurvida garantier/försäkringar gäller vid service på aukt-/oauktoriserade verkstäder!
Svaret: (på telefon) -Garantier alt. försäkringar gäller så länge servicen utförs fackmannamässigt. Men det är naturligtvis lättare att få ut något på motorförsäkringen om det står VOLVO på stämplarna i boken!

Då jag ändå hade personen på tråden, passade jag på att fråga om anpassad alt. fullservice!
Svaret: -Rullar en bil som (min) 1500 mil/år eller mindre, så rekommenderade dom inte mer än en anpassad service. Sedan (året därpå) när bilen rullat närmast 3000 mil skulle 3000-milaservicen utföras. detta för att det inte skulle bli några missförstånd vid exempelvis verkstadsbyte. Dessutom finns det en stämpelplats i boken som just heter anpassad service (vilken även denna täcker garantier på motorras)

Poängteras bör dock att den anpassade servicen enbart är: Byte av: motorolja, oljefilter, kupéfilter samt kontroll av bromsbackar.
Så, om det blir glapp i styrning eller annat så kan man inte klaga på att dom inte meddelat detta! :wink:
Användarvisningsbild
av 58
Hellrider skrev:
58 skrev:
CarMan skrev:naturligtvis kör man inte i trafikan utan att ha rena rutor.
Ser man inget genom rutorna så tittar man ut hala huvet genom sidorutan som är ner vevat & påsås sätt har man total kontroll över vad man gör. det rör sig om ca 30 m innan man är inne på verkstan.

skulle man kör på nåt så lär det bli stora skador, inte små repor!
Ja, du har ju koll på vänstersidan av bilen iallafall....högersidan hinner gå emot mycket på 30 meter....men vafaan det är ju inte din bil... :???:
Men allvarligt vad är det för fel på dig?

Är det jättebucklor du snackar om eller är det små osynliga psykopatrepor?
ganska svårt att göra psykobucklor körandes in i ett föremål eller??
Jag vet inte vem du avser med ditt inlägg men det är svårt att ta dig på allvar när du börjar alla inlägg med ett personangrepp. Om det är nåt fel på en person för att han inte vill ha sin bil repad av hänsynslösa puckon som inte tex kan öppna en dörr på en parkering på ett vettigt sätt så är jag den förste att erkänna att jag är fel i hela huvet, så ta och lägg ner attityden den hör inte hemma på ett disskussionsforum.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
Hellrider skrev:
58 skrev: Ja, du har ju koll på vänstersidan av bilen iallafall....högersidan hinner gå emot mycket på 30 meter....men vafaan det är ju inte din bil... :???:
Men allvarligt vad är det för fel på dig?

Jag vet inte vem du avser med ditt inlägg men det är svårt att ta dig på allvar när du börjar alla inlägg med ett personangrepp. Om det är nåt fel på en person för att han inte vill ha sin bil repad av hänsynslösa puckon som inte tex kan öppna en dörr på en parkering på ett vettigt sätt så är jag den förste att erkänna att jag är fel i hela huvet, så ta och lägg ner attityden den hör inte hemma på ett disskussionsforum.
Du har inte tänkt på att det kan vara puckot som parkera bilen bre vid din som gjorde skadan, behöver ju inte vara mekanikern.
kan ju till omed vara så att du parkera bilen så puckatt att den som parkerat i rutan berdvid inte komer in i sin bil
av Hellrider
CarMan skrev:
58 skrev:
Hellrider skrev: Men allvarligt vad är det för fel på dig?

Du har inte tänkt på att det kan vara puckot som parkera bilen bre vid din som gjorde skadan, behöver ju inte vara mekanikern.
kan ju till omed vara så att du parkera bilen så puckatt att den som parkerat i rutan berdvid inte komer in i sin bil
Nejdå det finns en inte en chans att han skulle kunna göra något fel,,,det är bara mekanikerna som gör fel för jämnan.du kanske skulle kunna komma och prya på ett ställe,så får du se hur vi slår sönder dörrar å skärmar med hammare å så brukar vi spela fotboll inne i verksatden också,med bilen som bollplank,sen nekar vi bara till allt om nån undrar varför bilen är bucklig!
av Pebben
Det var ju ett moget inlägg, är det så svårt att förstå att vi har olika åsikter? Varför köper man ett Ferrari? Varför köper man en KIA? Ser du nån skillnad? Skall man åka från A till B så är säkert KIAn bättre för den är säkrare, bekvämare, billigare, mer driftsäker etc. Ändå är det någon som betalar 10ggr eller mer för en Ferrari?
av NCR
Pebben skrev:Det var ju ett moget inlägg, är det så svårt att förstå att vi har olika åsikter? Varför köper man ett Ferrari? Varför köper man en KIA? Ser du nån skillnad? Skall man åka från A till B så är säkert KIAn bättre för den är säkrare, bekvämare, billigare, mer driftsäker etc. Ändå är det någon som betalar 10ggr eller mer för en Ferrari?
Min fru kör en Kia Cerato. Hon har haft den sedan den kom ut på marknaden och den har fungerat prickfritt. Den har ac, mp3-stereo, whiplash-skydd, krockgardiner, elhissar runt om och allt sånt där övrigt, och den kostade 142.000 med 3 års garanti utan milbegränsning. :D

(Sen att den är tråkig att köra struntar ju hon i men, som en parentes bara)
av v70 2,5T - 99
_FrEdRiK_ skrev:Prata med min service tekniker idag på Volvo. Han tyckte bara att jag skulle bara göra ett oljebyte på bilen, i mars när den är ett år. Och vänta med den vanliga när den gått 3000mil . Så man kommer in i rätt intervall
så får jag Göra på våran s60 2,4T ... är en -00?
( trodde de första kom -2001??? ) , uttagen i trafik 2003
hade gått 13 mil när vi köpte den 2003......eftersom det är 2 000 mils intervall eller 1 år så gör jag olje/ filter service själv samt nollar servicelampa varannat år eftersom bi kör ca 1 000 mil per år med den....
d.v.s
när bilen va ett år:
olja / filter vid ca 1 000 mil

efter 2 000 mil / ca 2 år :

Bilia service

nu efter 3 år har bilen gått ca 3 100 mil:

olja / filter

DETTA EFTER SAMTYCKE MED PORSONLIG SERVICETEKNIKER PÅ BILIA
av Hellrider
Pebben skrev:Det var ju ett moget inlägg, är det så svårt att förstå att vi har olika åsikter? Varför köper man ett Ferrari? Varför köper man en KIA? Ser du nån skillnad? Skall man åka från A till B så är säkert KIAn bättre för den är säkrare, bekvämare, billigare, mer driftsäker etc. Ändå är det någon som betalar 10ggr eller mer för en Ferrari?
Jaha vad har det med fotboll och göra?
av NCR
Hellrider skrev: Jaha vad har det med fotboll och göra?
Jag tycker det luktar bränt här inne....
Användarvisningsbild
av CarMan
v70 2,5T - 99 skrev:
_FrEdRiK_ skrev:Prata med min service tekniker idag på Volvo. Han tyckte bara att jag skulle bara göra ett oljebyte på bilen, i mars när den är ett år. Och vänta med den vanliga när den gått 3000mil . Så man kommer in i rätt intervall
så får jag Göra på våran s60 2,4T ... är en -00?
( trodde de första kom -2001??? ) , uttagen i trafik 2003
hade gått 13 mil när vi köpte den 2003......eftersom det är 2 000 mils intervall eller 1 år så gör jag olje/ filter service själv samt nollar servicelampa varannat år eftersom bi kör ca 1 000 mil per år med den....
d.v.s
när bilen va ett år:
olja / filter vid ca 1 000 mil

efter 2 000 mil / ca 2 år :

Bilia service

nu efter 3 år har bilen gått ca 3 100 mil:

olja / filter

DETTA EFTER SAMTYCKE MED PORSONLIG SERVICETEKNIKER PÅ BILIA
vist kan man glra så, men det är inte enligt volvos rekomendationer
  • 1
  • 38
  • 39