Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linden
45° är helt ok, iaf för min. Man får ta i lite men tänk på att klädseln får ju stå ut med en del tryck när man sitter på sätet med ;)..

Det är på själva bältet en ganska liten plastplugg mitt på bältet det har troligen lossnat och du märker inte detta förän du fäller sätet. Då hamnar bältet för långt i ni rullen men går att lösa om du kan dra upp sätet och pressa ner ryggstödet lite till. Då får du tag på bältet i "avslappnat läge" och kan fälla upp sätet som om du skulle rullat på en passagerare bältet. Observera bältena bak så kommer du att se en liten plastplugg en bit upp i ovankanten. Annars kan du jämföra med en annan V70, det var så jag fann skillnaden när jagvar inne i Bilias lokaler och kikade på en annan V70.
Användarvisningsbild
av CarMan
enkelt, lossa bältet där det är fastsruvat i "golvet", sen kan man fälla upp ryggstödet (när det är uppfält kan man dra ut bältet)

du det var gammla pluppen satt & kan smälta dit en ny med lödkolv
Användarvisningsbild
av Matin
CarMan skrev:enkelt, lossa bältet där det är fastsruvat i "golvet", sen kan man fälla upp ryggstödet (när det är uppfält kan man dra ut bältet)

du det var gammla pluppen satt & kan smälta dit en ny med lödkolv
Kan detta göras utan att man lyckats fälla upp sittdynan?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag mins inte exakt hur jag gör, man jag har aldrig tyckt det varit svårt...
man kan ju ta bort kuden i hörnet, den som förlänger ryggstödet ot hjulhuset. där har du en 14 skella för yttre bältena.
sen går det väll att lyfta sitt dyna lite, så man får in handen.
Användarvisningsbild
av Matin
Okej jag får återkomma med resultatet när detta är löst, måste bara lugna ner mig före jag ger mig på detta känner jag :)
Användarvisningsbild
av CarMan
ta tag i överkant på "kudden" & dra till...
Användarvisningsbild
av Matin
Problemet löst!

Allt gick förvånansvärt lätt till slut, löst på 5-10min.

Arbetsgång:
  • Reste upp ryggstödet så långt det gick (behövde inte ta i så våldsamt)
  • Kunde sedan fälla upp sittdynan (återigen utan att ta i så våldsamt)
  • Med spärrnyckel och hylsa storlek 13, lossade jag nedre bältesinfästningen
  • Fällde upp ryggstödet
  • Skruvade fast bältet igen
  • Fällde tillbaka sittdynan
Problemet är därmed löst, men orsaken till problemet är ännu en gåta. Hur förhindrar man detta i framtiden?? Alla bälten ser ut på samma sätt, dvs. en liten plastplupp på bältet som förmodligen är till för att hålla "bältesbygeln" på lämplig greppvänlig höjd. Ska det finnas mer pluppar på bältet menar ni?

Till sist, tack för hjälpen! :D
Användarvisningsbild
av Linden
Varsågod :)..

Jorå fäll inte ner sätet förän du har fått dit den "lilla" plastpluggen. Den är mindre än den som hindrar bältesbygeln att falla ner. När bältet är i upprullat läge ska den hindra att bältet kan rulla ännu längre in. Men när du fäller sätet så kan ju bältet göra just detta och sedan när du rullar ut spärrar rullen bältet och du blir tvungen att ta fram spärrskaftet o lossa änden på bältet.

Efter en bra stunds surfning hittade jag denna bild! Den är längst upp ovanpå ryggstödet syns som en liten liten rund förhöjning mitt på bältet. (en äldre V70 men ser likadan ut)
Det är alltså bältet i mitten jag menar

Bild

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]