Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whennebab
#340253
Har kört på både bensin och etanol med många rena bensintankningar och sedan med många rena etanoltankningar för att mäta bränsleförbrukningen och detta är vad jag har kommit fram till;
Bensin 0.96 L/mil med 80% landsvägskörning 20% stadskörning
Etanol 1.25 L/mil samma som ovan
Utväxlingen, exakt 2000 rpm 6:ans växel vid 110 km/h. Jag pendlar mellan 110-130 km/h vid landsvägskörning, kör även på lite mindre/sämre vägar och då kan förbrukningen gå ner till 0.7 L/mil bensin och 0.9 L/mil etanol vid ganska konstant hastighet 80-100 km/h utan mycket inbromsningar eller accelerationer.
V70 2.5 FT Polestar 258 hk MY09 Automat

PS. Nu kör jag helt och hållet med etanol, hade bensin i tanken endast för att kunna mäta förbrukningen... Den blir faktiskt märkbart slöare med bensin istället för etanol med polestar trimmet för att citera polestar "Motorn är optimerad endast för etanol, de extra bensinhästkrafterna följde med på köpet".
av Bluff
#340350
Jag kör en MY09 automat och tycker att jag har väldigt hög förbrukning. Har ganska tung högerfot, men det är ändå i ovankant tycker jag.

Landsvägskörning (ca 130 km/h) 12,2 (iofs fullastad bil, barn och väskor).
Blandad körning 14,4

Kör oftast på 98 oktan (för den goda sakens skull).

/Johan
av Bluff
#340581
Även motroväg, men det finns landsvägar med 110 km/h.´.. :)

/Johan
Användarvisningsbild
av micke011
#340868
whennebab skrev:Utväxlingen, exakt 2000 rpm 6:ans växel vid 110 km/h.
Är rätt säker på att vår 2,5FT MY10 varvar 2000 i 120, är det är MY10 du kör? Känns onekligen konstigt att den varvar så lågt som den gör, och det känns som om den är lågvarvig på alla växlar..utom kanske 1an och 2an. Förbrukningen har så sakteliga börjat krypa ner stadigt under 0,9 nu när vi nu passerat 400 mil (på drygt 2 månader!), men det rör sig huvudsakligen om relativt snäll körning på 70-90-väg, och det lär väl inte gå fortare nu när man fått på vinterhjulen.
av MattiasD
#340873
micke011 skrev:
whennebab skrev:Utväxlingen, exakt 2000 rpm 6:ans växel vid 110 km/h.
Är rätt säker på att vår 2,5FT MY10 varvar 2000 i 120, är det är MY10 du kör? Känns onekligen konstigt att den varvar så lågt som den gör, och det känns som om den är lågvarvig på alla växlar..utom kanske 1an och 2an. Förbrukningen har så sakteliga börjat krypa ner stadigt under 0,9 nu när vi nu passerat 400 mil (på drygt 2 månader!), men det rör sig huvudsakligen om relativt snäll körning på 70-90-väg, och det lär väl inte gå fortare nu när man fått på vinterhjulen.
Kör du på E85?
av whennebab
#341429
micke011 skrev:
whennebab skrev:Utväxlingen, exakt 2000 rpm 6:ans växel vid 110 km/h.
Är rätt säker på att vår 2,5FT MY10 varvar 2000 i 120, är det är MY10 du kör? Känns onekligen konstigt att den varvar så lågt som den gör, och det känns som om den är lågvarvig på alla växlar..utom kanske 1an och 2an. Förbrukningen har så sakteliga börjat krypa ner stadigt under 0,9 nu när vi nu passerat 400 mil (på drygt 2 månader!), men det rör sig huvudsakligen om relativt snäll körning på 70-90-väg, och det lär väl inte gå fortare nu när man fått på vinterhjulen.
"V70 2.5 FT Polestar 258 hk MY09 Automat" - står i mitt inlägg annars :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#341453
Tror faktiskt att det skiljer lite på automatlådan och den manuella även om de båda är sexväxlade. Det kan förklara skillnaden i utväxling då du whennebab hade automat på din.
av whennebab
#341787
MY10 har högre utväxling än MY09 - det förklarar skillnaden. Min MY09, Micke011 MY10
av perhall
#343116
Torbjörn A skrev:JAg körde nyligen 30 mil med 130 på farthållaren på motorväg utan varken acceleration eller inbromsning. Bilen har gått 1300 mil. Förbrukningen (95 oktanig bensin) belv en snitt på 0,96. Visserligen med dubbade Gislaved Nordfrost 5, men jag tycker det var mycket. Drar era bilar lika mycket eller är det inställningfel?
Rätt normalt, min ligger kring 0,9 i 130. Det är en MY 08 som varvar 2500 i 130, MY10 varvar väl 2150 eller något sådant. Tycker redan min är högt växlad ja. MY10 måste vara rätt seg på sexan - det är min - kan ytterligare hk/Nm kompensera den högre utväxlingen?

Polestar tror jag inte påverkar förbrukningen alls i jämn fart.

Kan trösta dig med att en Merca E280T, A6 2,8, 9-5 2,3t eller liknande nog drar ungefär lika mycket. En BMW 525/530 är nog 1 dl snålare./PH
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!