Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Flyttade förra helgen. Köpt en dyr bostadrätt i ett fint och centralt hus där det mestadels bor pensionärer.

Finns 27 lägenheter i huset, vet inte hur många som bor här totalt men jag har träffat ~30st som jag hälsat på.
Alla, med några få undantag, har frågat mig om någon berättat ordningsföreskrifterna här i huset för mig.
Så fördomsfulla. T.ex. kom jag hem från jobbet iklädd kostym och mörk rock och tydligen så ser jag ändå ut som en ligist som man måste tala om för vad som gäller.

Och nu för en liten stund sedan så...
Ja, jag har tvättmaskin i lägenheten men nu efter flytten så har vi lite att komma ikapp så vi hade bokat tvättid. KL.16-21, lite väl tidigt att börja när man arbetar men ok, jag fick flexa lite tidigare och åka hem och tvätta. Då kommer det in en äldre herre som jag aldrig träffat förut i tvättstugan och ska berätta för mig hur man tvättar utan att förstöra maskinerna. :-O)

Det var väl ok första 10 gångerna jag fick frågan om någon informerat mig om ordningsreglerna men nu börjar droppen bli nådd. Snart knackar jag på varenda lägenhet och berättar vad som hänt och hur jag tycker dom ska bete sig nästa gång ett ungt par flyttar in.

Tänk om någon som både är mörkhyad och ung skulle flytta in, vilket ramaskri med dom här fördommarna.
Det är nästan så man börjar fundera på hur deras egna barn beter sig med tanke på vad dom tror om oss.

Någon annan som upplevt sånt här när dom flyttat? Detta är ändå mitt 7e boende sen jag flyttade från mor & far för ett antal år sedan och jag har aldrig varit med på maken.

/Anders

Edit: Iofs ett par studentboenden inräknade i de 7.
Jag har en kompis som råkade ut för en liknande sak, han tog det hela med ro och beställde en t-shirt där det stog "ja, jag har läst dom där j-vla ordningsreglerna" och bar den glatt när han rörde sig i huset, såsom ner till källarförrådet, tvättstugan, cykelgarage mm. Det var inte en pensionär som pratade med honom om dessa regler sen den dagen han började använda t-shirten. Det kanske är lite för "dramatiskt" men ack så effektivt :wink:
Det är väl nästan lite gulligt - de har onekligen inget vettigt att fylla dagarna med.

Själv önskar jag innerligt att Liemannen snart hälsar på hos min granne under. Gubben är runt 85 och STENDÖV och har P1 på så hög volym att det nästan kittlar i fötterna. Han stänger alltid av vid 22:00 så det finns inget jag kan göra.

Husletning pågår men det är ju så trevliga priser här *ironi*
Hhm..i och med att ni betalat dyra pengar för en lägenhet som ni förmodligen för övrigt trivs jättebra med så skulle jag råda att bita ihop & klistra på ett stort smile när du möter grannarna...ta dem på rätt sätt så att säga. Det positiva i det hela är ju att medlemmarna i din förening är engagerade om man säger så :wink:

Min första lägenhet var iof en hyres men i vilket fall som helst så skulle jag till att tvätta & efter att tvättmaskinerna var klara så skulle ju tvätten centrifugeras.... & det fanns en fristående sådan stående fastbultad mitt på golvet & undertecknad hade aldrig använt en sådan förut...så, jag stoppar ner tvätten i centrifugen & sätter på den....ett jävla oljud börjar....men, hade ju inget att relatera till så jag tänkte att den kanske bara var gammal..& går iväg till min lägenhet för att senare återvända för att hämta tvätten...
När jag är på väg in i tvättstugan kommer det in en äldre tant i "tant" klänning inrusande & undrar argt om det är jag som använt centrifugen... "jo, det stämmer" säger jag...
"Jag bor i lägenheten ovanför & mitt köksbord skakar pga centrifugen" samtidigt som hon gestikulerar & härmar lätet från maskinen & visar hur kaffekoppen åkte fram & tillbaks på köksbordet...
Lite förläget (då jag ärligt talat skämdes lite) förklarade jag vänligt för tanten att detta var första gången jag använde tvättstugan samt att jag var nyinflyttad & undrade om tanten kunde visa mig hur man använde centrifugen.
Tanten kom liksom av sig i sin ilska&frustration & visade med tydliga gester hur man skulle trycka tvätten åt sidorna i centrifugen för att maskinen inte skulle komma i obalans & skaka & låta så in i helvete :) .
Efter denna incident hejade jag alltid glatt på tanten när jag såg henne & tanten hejade vänligt tillbaks.

Syftet med historian är att det (inte alltid) men ibland är rätt så enkelt att interagera med äldre människor om man bara gör det på rätt sätt
Jag spelade ju medvetet överdrivet okunnig & hjälplös som kille inför tanten & vädjade på något sätt till hennes kvinnliga sida om man säger så....jag ung kille som inte kunde ett skit om tvätt eller tvättstugor (stämde iof) & hon en äldre "klok" tant.....

Ungefär som blondinen som låtsas stå helt handfallen jämte bilen med punktering & medvetet låter första bästa snubbe som stannar känna sig extra manlig bara för att han kan byta hjul :wink:

Bara lugn brainy, grannkärringarna & gubbarna kommer snart att acceptera "ynglingarna" som flyttat in då jag får uppfattningen att Brainy är både skötsam & artig :) :wink:
Ja, jag försökte vara mycket tillmötesgående när han pratade med mig. Men inombords började det koka.

Torkskåpet fungerade förresten inte, var någon som hade torkat små tygnäsdukar som sugits in i fläktmotorn... Nu säger ju mina fördommar att det inte var det andra paret under 50 i föreningen som tvättat och torkat dessa :wink:

Bifuel: Hehe, så mycket kan det väl inte ha skakat? Min erfarenhet av sådana fristående är att dom bara klarar ett par tre handdukar innan det blir för tungt för dom och dom lägger av.
Jag kan ta det mesta och fortfarande vara trevlig. Man har ju varit chef... :twisted: Men jag tycker att det är tråkigt när person efter person ska komma med dylikt utan att jag gjort något. Skillnad om jag gjort ett misstag, då vill jag självklart att dom ska säga till mig så jag kan bättra mig.
Vänlighet är väl att föredra även om man inte gillar varandras åsikter alltid även om ditt fall verkar ha gått aningen överstyr.Om de nu är så rädda om sina bostadsrätter varför hyr de inte ut bostäderna till skyldockor istället !?.Sätt en lapp i trappan som den nyinflyttade och tacka för all hjälp som dina ny grannar bidragit med men ska nu försöka klara mig själv när jag är myndig och dessutom får rösta och dricka sprit och köra bil efter eget omdöme.Tack så mycket och ... DRA ÅT HELVETE. Njaaa , stryk det där sista ha ha ... :twisted: :D :twisted:
Brainy skrev:Hej.

Så fördomsfulla. T.ex. kom jag hem från jobbet iklädd kostym och mörk rock och tydligen så ser jag ändå ut som en ligist som man måste tala om för vad som gäller.

Tänk om någon som både är mörkhyad och ung skulle flytta in, vilket ramaskri med dom här fördommarna.
/Anders
Hoppla, hoppla. Jag undrar om det inte är fler som har fördomar?

Varför skulle pensionärerna ha fördomar mot en eventuell mörkhyad?
Är inte det att ha fördomar mot pensionärer och äldre?

:wink:

Det blir inte bättre att köpa villa, även om du har knäppskallar till grannar.
Du kan få byta granne med mig. Ingen skulle bli gladare än jag. :wink: :lol:
Jag tror du förstod vad jag menade, jag säger inte att alla pensionärer har fördommar, däremot så har ju mina visat väldigt tydligt att dom har det. Sen kanske det bara vore ett plus om dom var mörkhyade men unga då dom kanske fått för sig att dessa sköter sig jättebra :)
Jag hade pensionärsgrannar även i förra brf'en jag bodde i, det var inte i närheten av så här. Där hälsades man välkommen och sen var det bra.

Men nej, appropå fördommar. Nästa gång någon kommer och speglar sina fördommar för mig så ska jag ta och fråga om någon har talat om för dom hur man parkerar i garaget för mina fördommar säger att 75-85åringar inte kan köra bil ;)

På tal om det så pratade jag med en äldre herre i föreningen, har för mig att han sa att han är 85 år gammal. Han sa att han hade sin bil avställd över vintern då han tycker att han har för svårt att se i mörker för att köra under vinterhalvåret. Jag blev grymt imponerad över att han hade sådan självinsikt :)
Antagligen kommer väl jag själv inse det alldeles för sent men jag hoppas att jag kommer vara lika intelligent som honom.

/Anders
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]