Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
vaddå underhållsfritt?
sen när började volvo med gel-batterier? är väl de enda som är underhållsfria.volvos batterier skiljer sig inget från andra märkesbatterier, går bra att kolla genom att väga dem.
isak
Sk "underhållsfritt" är i många fall ett bly/syra batteri fortfarande, skillnaden är att locken där man fyllde på destvatten innan numer är förslutet och batteriet försett med övertrycksventil.

Vissa av dessa batterierna kan man "bryta sej in i " och fylla dest vatten på ändå.

Gel/flossbatteri har inte problem men avdunstning så dom är förseglade på riktigt sas.
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt blådåren.
är väl ingen nacdel att leda ut gaserna heller.
Visst kan jag sätta dit slangen, frågan är bara var?
Finns ju ett hål i botten där den leds ut, men hittar inget fäste på batteriet för slangens andra ände?
Batteriet är ett Volvo-original, dock köpt på mack. Det har dock uppskruvbara lock, så jag misstänker att det är av gammal hederlig typ, och inte underhållsfritt, eller?
Har du skruvbara lock så brukar gasen pysa ut genom små hål i locken, är således ej heller ett underhållsfritt batteri.
Finns en del batterier där locken är täta men då syns det var avluftningen ska sitta, nånstans i gaveln på batteriet.
blådåren skrev:Har du skruvbara lock så brukar gasen pysa ut genom små hål i locken, är således ej heller ett underhållsfritt batteri.
Finns en del batterier där locken är täta men då syns det var avluftningen ska sitta, nånstans i gaveln på batteriet.
Är en liten plastplupp där, men inget som slangen ser ut att passa på.
Användarvisningsbild
av isak
den pluppen petar du den och flyttar till andra sidan sen skrev jag tid-att du skall ha en plastvinkel imällan slang o batteri!
isak
isak skrev:den pluppen petar du den och flyttar till andra sidan sen skrev jag tid-att du skall ha en plastvinkel imällan slang o batteri!
isak
Pluppen är ju jätteliten, slangen ser större ut. Vad är en plastvinkel? (ursäkta min okunskap)
Användarvisningsbild
av isak
sitter den inte kvar i slangen sen tidigare batteribyte är den kvar i det batterit?
bör vara lätt att få tag på. lyssna med någon firma som säljer batt- alt- volvo.
isak
Plastvinkel är ett kort plaströr med 90* vinkel på som slangen passar på i ena änden, och den andra ska passa i hålet där pluppen satt.
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]