NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanO
Hej,

jag tänkte höra hur ni upplever att kvalitén är på nyare V50? Jag avser då årsmodellerna 2008-2010 (efter faceliften).
Jämför gärna med andra märken i samma segment som t ex VW. Jag är intresserad av en V50 Drive, men vill inte råka ut för en verkstadsbil som jämnt är inne på verkstad för olika justeringar.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Har haft min bil inne på verkstad fyra gånger för att fixa knarrande ljud.
Varje gång har de hittat någon som inte är rätt monterat, men jag gissar att det är ett påhitt för att få pengar av Volvo.
Knarrande ljuden kvarstår.

Gillar V70in bättre, den ger mer kvalitetskänsla än V50in.
08-10 är i alla fall bättre än de tidigare tycker jag.
av JanO
Ganska trist det du beskriver. V70:n är för stor för våra behov. Åker runt i den äldre BMW 320 Touring (2001) så jämförelsen blir väl lite orättvis. Den har inget knarr någonstans och ligger fint på vägen. Drar dock för mycket bensin och med 16.500 på mätaren så kommer det andra krämpor. V50 Drive känns helt rätt i tiden. Får se vad andra här tycker om kvalitén på V50.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej

Har haft min V 50, visserligen inte 1,6 DrivE men ändå, en månad och 200 mil. Hittils är den helt utan något som jag kan klaga på (Gnissel eller andra missljud ) Jag tycker den känns bra.
av Hertz
Hej,
Jag har en V50 2.0D -09 (uttagen 0903) som idag har gått 1800 mil. Kör volvo av en orsak, tjänstebil. Hann köra sex månader med en V70 2.5FT innan jag lämnade över den till en kollega. Tycker inte det är några dramatiska skillnader i kvalité på dessa, bägga har haft lite småsaker, visst V70:in är tystare, men så mycket tråkigare att köra... I somras fick jag det berömda skramlet/knaket som så många andra, från vänster framdörr/B-stolpe. Sånt hatar jag, men min volvo handlare trotsade mina värsta farhågor och fick bort problemet. Den är i och för sig inte i nivå med min gamla A4:a från 06, men i det stora hela en bra bil, fel drabbas många bilar av, viktigare då hur verkstan bemöter.

/Henrik
av matthh
Har ca 2000 mil i en V50 DRIVe som jag hämtade ut fabriksny. Jag har inte haft några problem med gnissel eller missljud och bilen går i mitt tycke tyst och mjukt, men då har jag original 15".
Jag har dock fått lämna in bilen vid ett tillfälle, 2 dagar efter leverans. Det var hål på slangen till bakrutespolaren, så spolarvätska droppade i bagaget från takbelysningen. Det löste sig så klart utan problem.
Kvaliteten i åtminstone mitt exemplar är alltså mycket god, och allt fungerar precis som man kan förvänta sig. Majoriteten av bilarna borde vara likadana som min.
av Lövet
Åkte 1000 mil i en S40N T5 AWD -05 och den hade inget knarr, gnissel eller något sådant dumt. Faktum var att den var nästan lika tyst som min tidigare 530i pga de laminerade sidorutorna på Volvon. Det fanns dock ett litet "klonk" precis när man körde iväg med bilen. Brydde mig aldrig om att ta reda på vad det var eftersom det enbart hördes vid parkeringsmanövrar.

Tyckte kvaliteten var alldeles utmärkt på den bilen. Enda reparation som krävdes var omdragning av något slags rör till kylvattnet pga att vid användning av motorvärmare så lurades bilen att den var varm när den egentligen var kall = krävdes alltid 2 startförsök. Lagades gratis på garanti.
av LasseRe
Har kört 2500 mil sedan i januari med en V50 D5 Geartronic MY08. Bilen har nu gått totalt 4400. Inga problem av något slag. Bästa bil jag haft.
av JanO
Ja, det ni skriver låter ju bra. Samtidigt läser jag i en annan tråd om de skeva bromsskivorna på C30/S40/V50. Orsak så vitt jag förstår är det clip som monteras vid tillverkning/montering av bilen på fabrik. Man måste tydligen ha ett jäkla tålamod för att orka äga en Volvo. Vad säger ni om det Volvoägare?
Användarvisningsbild
av CarMan
ja kvaliten är mycket god.
den har inte i närheten lick mycke fel som de tidigare årsmodellerna
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]