Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Den här tråden visar återigen faran med alla hjälpmedel i bilar. Många har övertro på tekniken och sin bil och tror att fysikens lagar kan övervinnas, skrämmande!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Du kan ha vilka naturlagar som helst, jag har kört det och jag vet att det går. Jag är inte övernaturlig på något sätt! :wink:
Aha... så om du tvärbromsar rakt fram med din bil stannat den på 40 meter från 100 km/h.

Om du vickar ratten fram och tillbaka vid inbromsningen så stannar du på halva stäckan 17-19 m räknat rakt fram.

Grymt bra att ha på banan, efter flygrakan kan man alltså bromsa dubbelt så sent som alla andra genom att vicka fram och tillbaka med ratten innan kurvan.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Amli: Visst är det väl så att Four-C också inverkar positivt i en paniksituation med undanmanöver och kraftig inbromsning. Det är i alla fall vad jag tror mig ha uppfattat. Har betsällt Four-C till den nya bilen.

Hälsningar

Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nu orkar jag inte svara mer. Läs igenom tråden igen och se vad jag och andra har skrivit. Det spelar ju ingen roll att vi svarar om det bara går rakt igenom.....
av Amli
Henry_Fågeljazz skrev:Amli: Visst är det väl så att Four-C också inverkar positivt i en paniksituation med undanmanöver och kraftig inbromsning. Det är i alla fall vad jag tror mig ha uppfattat. Har betsällt Four-C den nya bilen.

Hälsningar

Henry
Ja, det är vad jag oxå har fått förklarat för mig. Du gjorde helt rätt som valt Four-C till din nya XC70. Jag har det på min och det fungerar oerhört bra tycker jag i XC70 :-)-)
av swemax
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Du kan ha vilka naturlagar som helst, jag har kört det och jag vet att det går. Jag är inte övernaturlig på något sätt! :wink:
Aha... så om du tvärbromsar rakt fram med din bil stannat den på 40 meter från 100 km/h.

Om du vickar ratten fram och tillbaka vid inbromsningen så stannar du på halva stäckan 17-19 m räknat rakt fram.

Grymt bra att ha på banan, efter flygrakan kan man alltså bromsa dubbelt så sent som alla andra genom att vicka fram och tillbaka med ratten innan kurvan.
Nu glömmer du väl att det är fågelvägen vi talar om, tillryggalagd sträcka blir ju förmodligen längre och det är väl inte apex precis?

Tror att alla begriper att kortaste faktiska bromssträcka är rakt fram (vill även minnas att utan ABS får de flesta normalbilister även kortare bromssträcka med låsta bromsar om det går rakt fram)
MEN, om det står nåt i vägen kan det löna sig att väja :wink:
av jhenrikj
VolvoB20 skrev:

Humlan kan inte heller flyga....

Varför kan du inte inse att vi som har gjort det här i praktiken har empirisk erfarenhet som säger att det faktiskt fungerar så som vi säger?
av jhenrikj
bilgalen skrev:Den här tråden visar återigen faran med alla hjälpmedel i bilar. Många har övertro på tekniken och sin bil och tror att fysikens lagar kan övervinnas, skrämmande!
Det som är skrämmande är att du tror på dig själv. Du fattar tydligen inte det minsta om hur dagens säkerhetssystem i moderna bilar fungerar.

En modern bil har ju en dator som reglerar broms och driv individuellt på varje hjul. Detta gör att du kan komma mycket närmare gränsen för fysiken innan det skiter sig, något som var totalt omöjligt i äldre bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:En modern bil har ju en dator som reglerar broms och driv individuellt på varje hjul. Detta gör att du kan komma mycket närmare gränsen för fysiken innan det skiter sig, något som var totalt omöjligt i äldre bilar.
Det är ju exakt det jag säger, elektroniken bromsar bilen exakt på gränsen för vad däcken/friktionen tål utan att tappa greppet, bättre än så kan det inet bli.

Om du då lägger till sidokrafter genom att svänga så måste systemet lätta lite på bromskraften för att friktionen ska räcka till sidokraften också, d.v.s bromskraften blir mindre i längsled och bromsstäckan bil längre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
swemax skrev:Tror att alla begriper att kortaste faktiska bromssträcka är rakt fram
Nä, jag verkar ensam om att tycka det ....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]