NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hjälp!

Håller på att bli tokig på min V50 1,8i -05! Bilen har i dagsläget gått 5500mil, köpte den på bilaffär i slutet av februari 08 då den rullat ca 3900mil.
Sen i början av augusti har jag krigat fram och tillbaka med volvo samt bilföretaget jag köpte bilen av, detta eftersom jag haft svårt att få i ettan, tvåan och backen. Det visade sig att felet var växellådan och att den behövde bytas! Innan bytet ville jag prova att byta oljan i lådan(idag), har hört att det kan "trolla bort" problem som detta. I och med detta byte upptäcktes det att den läckte lite olja i ramlagertätningen(enligt verkstadsnotan), vevaxeltätningen sa de att det var till mig i telefon, är det samma sak?

Har hört att ramlagertätningen kan fara pga nånting med vevhusventilationen? stämmer det?
Kan dethär med ramlagertätningen göra att växellådan kraschar?
Vet nån vad det är för servis intertervall på detdär med ventilationen?

Slår man ihop kostnaden för detta utan försäkring och om man skulle åtgärda detta vid olika tidpunkter så skulle det landa på ca 40-42 tusen!

Bilen är fullservad med 1 tidigare ägare!

Detta går inte på garanti eller goodwill enligt volvo, iallafall inte växellådan(vevhusgrejjen har jag inte disskuterat) och bilföretaget vill inte ta på sig något!

Jag kan heller inte bevisa när ovanstående problem inträffat, dvs att de skulle funnits där redan när jag köpte bilen. Vilket krävs i en evetuell anmälan...
Eller räcker det helt enkelt med att problemet i fråga är helt orimligt i förhållande till bilens ålder och miltal?

Bör tilllägga att bilen köptes i samband med att vi skaffade barn, dvs. vi har kört extremt lugnt med den, samt mest långkörning, 10 mil åt gången!

Vad ska jag göra? Håller på att få ett nervöst sammanbrott!

extremt tacksam för hjälp!

bobban
Hm, låter som att du haft en dålig / kräng vevaxeltätning från början. Om en sådan är korrekt monterad från början ska den hållla minst 20 000 mil iallafall, tills man byter lameller / koppling eller liknande. Det "borde" rimligtvis gå på goodwill tycker man.

Sen att växellådan inte har hållit mer än 5500 mil är ju pinsamt dåligt, men man vet ju aldrig hur en växellåda har behandlats så det kan nog vara svårt att få det på goodwill. Men om den var så från när du köpte den så har man väl någon slags konsumenträtt i upp till ett år från inköpsdatum om man kan påvisa att felet fanns när man köpte den?

Men känner jag Bilia rätt får du nog ta det på maskinskadeförsäkringen ändå, men att byta tätningen är väldigt lätt när dom river ner transmissionen, max en halvtimme extra jobb + en tätning för max några hundra..

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]