- mån 09 nov 2009, 20:05
#339902
Hjälp!
Håller på att bli tokig på min V50 1,8i -05! Bilen har i dagsläget gått 5500mil, köpte den på bilaffär i slutet av februari 08 då den rullat ca 3900mil.
Sen i början av augusti har jag krigat fram och tillbaka med volvo samt bilföretaget jag köpte bilen av, detta eftersom jag haft svårt att få i ettan, tvåan och backen. Det visade sig att felet var växellådan och att den behövde bytas! Innan bytet ville jag prova att byta oljan i lådan(idag), har hört att det kan "trolla bort" problem som detta. I och med detta byte upptäcktes det att den läckte lite olja i ramlagertätningen(enligt verkstadsnotan), vevaxeltätningen sa de att det var till mig i telefon, är det samma sak?
Har hört att ramlagertätningen kan fara pga nånting med vevhusventilationen? stämmer det?
Kan dethär med ramlagertätningen göra att växellådan kraschar?
Vet nån vad det är för servis intertervall på detdär med ventilationen?
Slår man ihop kostnaden för detta utan försäkring och om man skulle åtgärda detta vid olika tidpunkter så skulle det landa på ca 40-42 tusen!
Bilen är fullservad med 1 tidigare ägare!
Detta går inte på garanti eller goodwill enligt volvo, iallafall inte växellådan(vevhusgrejjen har jag inte disskuterat) och bilföretaget vill inte ta på sig något!
Jag kan heller inte bevisa när ovanstående problem inträffat, dvs att de skulle funnits där redan när jag köpte bilen. Vilket krävs i en evetuell anmälan...
Eller räcker det helt enkelt med att problemet i fråga är helt orimligt i förhållande till bilens ålder och miltal?
Bör tilllägga att bilen köptes i samband med att vi skaffade barn, dvs. vi har kört extremt lugnt med den, samt mest långkörning, 10 mil åt gången!
Vad ska jag göra? Håller på att få ett nervöst sammanbrott!
extremt tacksam för hjälp!
bobban
Håller på att bli tokig på min V50 1,8i -05! Bilen har i dagsläget gått 5500mil, köpte den på bilaffär i slutet av februari 08 då den rullat ca 3900mil.
Sen i början av augusti har jag krigat fram och tillbaka med volvo samt bilföretaget jag köpte bilen av, detta eftersom jag haft svårt att få i ettan, tvåan och backen. Det visade sig att felet var växellådan och att den behövde bytas! Innan bytet ville jag prova att byta oljan i lådan(idag), har hört att det kan "trolla bort" problem som detta. I och med detta byte upptäcktes det att den läckte lite olja i ramlagertätningen(enligt verkstadsnotan), vevaxeltätningen sa de att det var till mig i telefon, är det samma sak?
Har hört att ramlagertätningen kan fara pga nånting med vevhusventilationen? stämmer det?
Kan dethär med ramlagertätningen göra att växellådan kraschar?
Vet nån vad det är för servis intertervall på detdär med ventilationen?
Slår man ihop kostnaden för detta utan försäkring och om man skulle åtgärda detta vid olika tidpunkter så skulle det landa på ca 40-42 tusen!
Bilen är fullservad med 1 tidigare ägare!
Detta går inte på garanti eller goodwill enligt volvo, iallafall inte växellådan(vevhusgrejjen har jag inte disskuterat) och bilföretaget vill inte ta på sig något!
Jag kan heller inte bevisa när ovanstående problem inträffat, dvs att de skulle funnits där redan när jag köpte bilen. Vilket krävs i en evetuell anmälan...
Eller räcker det helt enkelt med att problemet i fråga är helt orimligt i förhållande till bilens ålder och miltal?
Bör tilllägga att bilen köptes i samband med att vi skaffade barn, dvs. vi har kört extremt lugnt med den, samt mest långkörning, 10 mil åt gången!
Vad ska jag göra? Håller på att få ett nervöst sammanbrott!
extremt tacksam för hjälp!
bobban