Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rirojej
Hej.

Problem 1.
Det började med att när jag va på väg hem från en kurs gasade på lite från 70-90 då försvann all kraft från motor och det verkade precis som man har för hög växel i på lågt varvtal (allt skakar och så) så rullade in till kanten och gick ut ... och lyfte på huven och kollade och såg att motorn skakade ganska kraftigt. Den vill ej gå upp i varvtal utan är tjurig.. Gick att starta den i början precis efter jag stannat men efter vi bogserat hem den så gick det inte alls.. så vi byta tändstift men det hjälpte inte.. inga varningslampor lyser iallfall.

Problem 2.

Tripp mätaren och den andra som visar hur lång bilen har gått totalt funkar ej.. alla andra instrument funkar.

har haft bilen i 3 dar... aldrig haft volvo innan så e ganska ny på detta.
av persan
Tråkigt!

kolla så att motorn inte drar tjuvluft! samt att alla packningar är hela, typ topplockspackning och dyligt!

Vet inte exakt vad det kan vara men!?

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft eller massemätare låter det som, japp. Felkoder?

Om hastighetsmätaren funkar ligger felet i mätaren. Antingen byta (komplett instrument på skroten är nog enklast) eller pilla isär och leta dåliga lödningar.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Problem 1 löstes genom att tanka (!) va tydligen mätaren som visa fel.
Och angående tripp mätaren... hur kommer man in i panelen utan att förstöra massa?
av Addekarlsson
Nere till höger/vänster p åmätarhuset har du 2 st täckbrickor. Pilla lös dom. Då ser du 2 skruvar. Lossa dom, sen drar du försiktigt ut mätarhuset och lägger upp det på instrumentbrädan. Kolla så du inte drar i kablar/kontakter bara. Ta lös alla kontakter som sitter i mätarhuset. Dom med helt vanlig kabelsko får du hålla koll på vart dom satt, resten, dom större kontakterna i plast går itne sätta fel.

Sen är det bara dela på mätarhuset och byta hastighetsmätaren/kolla kassa lödningar. Det är många skruvar på baksidan, men du ser ganska snart vilka som håller ihop halvorna av mätarhuset.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Rirojej
Hur kollar man felkoder? Kan man bygga instrument för det? Har kunskaper inom elektronik+ en massa elektronik liggandes där hemma. Eller finns det några "billiga" instrument? (verkar inte vara billigt men men, måste fråga ;) )
av Addekarlsson
Kolla den klistrade tråden hägst upp i denna forumsavdelning, så ser du ganska snart hur man gör. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Rirojej
Ok tackar för svaret, har kollat den nu.. men blir inte riktigt klok (är stressad idag :( ) är det bara att flytta runt en sak med lysdiod mellan uttagen ? Eller var hittar man boxen med lysdioden? Kan inte springa ut nu å kolla :( e på kurs till 1600 :o men men på lunchen skulle man väl kunna ta en titt :p ~hoppas~
av Addekarlsson
Titta vid vänster gångjärn i motorrummet (förarsidan alltså), så ska du ha en liten dosa där.
Skriv ut inlägget med felkoder och hur man gör, ta det med dig när du står där och tittar, så blir det betydligt enklare. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Rirojej
Hej.
Har varit och tittat, men öppnade aldrig den, är där "verktyg" i dosan som man kan flytta för att läsa av? Eller man får fixa det på annat sätt?
Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]

Precis samma med min. Har aldrig sett den öve[…]