Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
Jag har inte gått Ecosafe utan "bara" Volvo safety driving.

Där handlade det ju mer om att öva på "älgtest" dvs. tvärnita och väja för att förstå att det faktiskt går att göra så och hur mycket en modern bil klarar av.
I de bilar vi körde kunde man stänga av ABS och det var inte roligt att göra samma övning utan kan jag säga.

Minns inte exakt, men tror att man kunde hålla 90-100 ingångsfart med ABS och endast lätt touch av konerna.
Utan ABS var det riktigt svårt att hålla 70!

Självklart finns inte alltid plats att väja men om det finns plats så är det bra att veta att bilen faktiskt klarar av det upp till en viss gräns.

Dessutom är det väl så att nyare Volvo dessutom har ett ganska bra antisladd som hjälper till ännu mer?
av bilgalen
swemax skrev:Jag har inte gått Ecosafe utan "bara" Volvo safety driving.

Där handlade det ju mer om att öva på "älgtest" dvs. tvärnita och väja för att förstå att det faktiskt går att göra så och hur mycket en modern bil klarar av.
I de bilar vi körde kunde man stänga av ABS och det var inte roligt att göra samma övning utan kan jag säga.
Det där ingår ju också som moment i den obligatoriska "halkkörningen" när man tar körtkort för personbil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är ingen vid undanmanöver vi pratar om. Det är ungefär som om du kör på en vanlig svensk väg, två körfält (ett åt varje håll) och utan streck i mitten. Man STÄMPLAR på bromsen så absolut hårt man kan och direkt efter bromspunkten så styr man kraftigt höger (om det är dit man vill :wink:). Efter "älgen" ska man hinna komma över på rätt sida igen för att kunna köra mellan två koner på rätt sida av vägen. Man håller bromsen så hårt mot backen man bara orkar helatiden. Extremt nyttig övning! Speciellt när vi pratar så höga hastigheter.
av swemax
bilgalen skrev: Det där ingår ju också som moment i den obligatoriska "halkkörningen" när man tar körtkort för personbil.
Nja, övningarna på kursen var liiite mer avancerade iallafall än den halkbana som jag gjorde.

Som jag minns det fick man ju inte köra fortare än typ 50-60 på halkbanan och dessutom handlade det ju mer om att häva sladd.

Här pratar vi om att hålla 90-100 tvärnita och efter 15-20 meter väja motsvarande en fil åt sidan och sedan tillbaka igen och det finns inte utrymme för sladd då ryker konerna.
av bilgalen
Vi körde just älgtestet flera gånger där vi ökade farten succesivt. Sista gången höll vi 100km/h. Våra bilar hade dessutom urkoppplingsbar Abs så vi fick prova både med och utan. Dock var sista 100km/h repan med Abs. Men nu var ju det här ca12år sen, så jag är ju inte helst säker på hur det funkar idag. Men nog är väl iaf "älgtestet" fortfarande med som moment?
av swemax
XC90_Executive skrev: Extremt nyttig övning! Speciellt när vi pratar så höga hastigheter.
Håller 100% med
Och, hade glömt att man väjde direkt efter bromspunkt, det var väl "älgen" som stod på 15-20meter.
av swemax
bilgalen skrev:Vi körde just älgtestet flera gånger där vi ökade farten succesivt. Sista gången höll vi 100km/h. Våra bilar hade dessutom urkoppplingsbar Abs så vi fick prova både med och utan. Dock var sista 100km/h repan med Abs. Men nu var ju det här ca12år sen, så jag är ju inte helst säker på hur det funkar idag. Men nog är väl iaf "älgtestet" fortfarande med som moment?
Bra då vet du hur bra övningen är?

Och det är ju lysande om de utvecklat "halkbanan" så att man numera får prova på detta.

På min tid (25år sen) var det som sagt en ganska elementär övning i att häva sladd.
av bilgalen
swemax skrev:Bra då vet du hur bra övningen är?
Övningen har jag ingenting emot, tvärtom! Det var just det här med halvering av bromssträckan som även jag blev undrande till vad som avsågs (precis som många andra redan påpekat).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Övningarna på halkbanan tycker jag inte är jämförbara med det man får göra på Volvo.

På halkbanan handlar det ju mer om att det ska gå åt helvete och sedan ska man lösa det. På Volvo ska inget gå åt skogen, utan man ska lösa problemet UTAN att det händer något. Det är inte bara ABS (som på halkbanan) utan det är antispinn/antisladd "DSTC" och alla dom andra säkerhetssystem som jobbar ihop för att kunna undvika en ev olycka. För att veta hur man ska göra är det alltid bra att veta hur dom olika systemen jobbar ihop.
av swemax
bilgalen skrev: Övningen har jag ingenting emot, tvärtom! Det var just det här med halvering av bromssträckan som även jag blev undrande till vad som avsågs (precis som många andra redan påpekat).
Jag har ingen aning om det blir en halvering och VET inte om den blir kortare.
Men, jag tror att det kan stämma att den blir kortare.

Detta var vad jag sa, och hade hoppats få lite mer kött på benen av någon fysikexpert :) här på forumet.

"Eftersom ABS tillåter manövrering (läs inte låser hjulen hela tiden) kommer du ju att göra av med rörelseenergi även till att flytta bilen i sidled, eller tänker jag fel nu?
Om du tänker dig att du kör i en slalombana frikopplat så stannar ju bilen snabbare än om du rullar rakt fram."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]