Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torbjörn A
JAg körde nyligen 30 mil med 130 på farthållaren på motorväg utan varken acceleration eller inbromsning. Bilen har gått 1300 mil. Förbrukningen (95 oktanig bensin) belv en snitt på 0,96. Visserligen med dubbade Gislaved Nordfrost 5, men jag tycker det var mycket. Drar era bilar lika mycket eller är det inställningfel?
av Torbjörn A
Ursäkta, jag är ny och detta är mitt första inlägg. Sökte på förbrukning innan jag lade in detta, men fick bara fram trådar angående dieslarna.
Användarvisningsbild
av Guligan
Är det en 2010:a? I såfall låter det lite mycket, är det en -09:a är det nog fullt normalt är jag rädd.
Jag upplever att den är känslig för mot- och sidvind, och att förbrukningen gärna sticker iväg då.
av Torbjörn A
Guligan skrev:Är det en 2010:a? I såfall låter det lite mycket, är det en -09:a är det nog fullt normalt är jag rädd.
Jag upplever att den är känslig för mot- och sidvind, och att förbrukningen gärna sticker iväg då.
Tror du polestars uppgradering kan minska förbrukningen, eller är det korrigeringen i utväxlingen det beror på?
av Arese
Någon som har tillgång till utväxligsförhållandena på FT MY09 och MY10? Jag tycker att sexan är rätt "lång" redan på MY09...

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Utväxlingen är sådan att den nya femte växeln på MY10 har samma utväxling som den sjätte växeln på den gamla lådan (My09). Den nya sjätte växeln är sålunda en ren överväxel. Har för mig att den ligger på 1500-1700 varv i 110km/h. I princip som en diesel.

OBS! i 130 km/h är det stor skillnad mot t.ex. 90km/h. Tänk på att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Att bara sänka till 110 gör stor skillnad. Något som också kan påverka är att det finns etanol kvar i tanken. Även om du tankat ren 95 oktan så räcker det att du t.ex. hade 10 liter E85 kvar för att förbrukningen skall bli högre. Bensinen och E85 blandar sig ju hela tiden. Du får i teorin tanka många gånger om du skall bli helt kvitt E85 efter att en gång ha tankat det. Och gammal E85 i tanken kan göra skillnaden, i synnerhet om det är små skillnader du pratar om, typ 0,95 till 0,9 l/mil etc.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
Torbjörn A skrev:Ursäkta, jag är ny och detta är mitt första inlägg. Sökte på förbrukning innan jag lade in detta, men fick bara fram trådar angående dieslarna.
Här har du en bra tråd som du säkert kan finna många svar på.

viewtopic.php?f=56&t=45076
av ztaffans
Guligan skrev:Är det en 2010:a? I såfall låter det lite mycket, är det en -09:a är det nog fullt normalt är jag rädd.
Framförallt är den väl känslig för högre hastigheter eftersom den inte vunnit några priser i vindtunneln direkt.
Tyvärr var nog Volvos aerodynamiker långlediga under utvecklingen av de nya V70 och XC70. Detta misstag tror jag inte Volvo gör en gång till nu när de jagar dl och cl på varenda modell. Nästa V70 (om det nu blir någon) kommer de säkert att lägga ner mer tid för att få en bättre grundförutsättning för lägre förbrukning.

Min 2,4D går att snålköra riktigt bra mellan 70-85 km/h. Höjer man några snäpp till 110 och mer så sörplar den mycket mer. Troligtvis är det väl samma visa med 2,5FT.

För att inte detta ska upplevas som att det är skrivet av en riktig gnällspik så får jag tillägga att är toppennöjd med bilen i övrigt. Tyst, fin och jag tycker den andas god kvalitét.
av Torbjörn A
Amli skrev:
Torbjörn A skrev:Ursäkta, jag är ny och detta är mitt första inlägg. Sökte på förbrukning innan jag lade in detta, men fick bara fram trådar angående dieslarna.
Här har du en bra tråd som du säkert kan finna många svar på.

viewtopic.php?f=56&t=45076
Tack!
Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]