Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Vänner!

Min tråd började med att jag var imponerad av EBA och kraftiga bromsar.

Jag kan konstatera att bromsarna på såväl framaxel som bakaxel är av en dimension som inte finns på varje bil.

Det måste finnas både fysik och elektronik för att åstadkomma maximal bromsverkan.

Om man dessutom kombinerar bromsarna med radar, och kamera i vindrutan, har föraren alla möjligheter att undvika tråkiga händelser.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Henry_Fågeljazz skrev:Vänner!

Jag kan konstatera att bromsarna på såväl framaxel som bakaxel är av en dimension som inte finns på varje bil.

Det måste finnas både fysik och elektronik för att åstadkomma maximal bromsverkan.

Henry
jhenrikj skrev:När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter....
Detta var nog den underligaste tråden jag läst som aldrig fick ett slut.

Visst att Volvos bromsar är bra med EBA men att stanna på 16-17 m när en Porsche Turbo med keramamiska bromsar (110.000 kr extra) stannar på drygt 30 meter (34 meter) låter rätt otroligt.
av bilgalen
I ett test mellan gamla XC70 och Audi Allroad så bromsar Audin på 37m och Volvon på 44m (från 100km/h till 0). Så om det inte blivit bättre till nya XC70 så ska man väl vara lite lagom imponerad av XC70:ns bromsar.
av swemax
Kan inte bedöma vad som är realistisk med bromssträcka men det herr fågeljazz noterat är att EBA vesäntligt förkortar bromssträckan i en verklig situation genom att direkt applicera fullt bromstryck.

Edit: Första gången jag fick prova på EBA blev det en omtumlande upplevelse då jag inte visste att jag hade det.
Och EBA gick in när jag snabbt flyttade foten till bromsen för att vara beredd (en som vinglade rejält lite längre fram)
men tydligen så tolkade systemet det som att jag behövde bromsa och bilen NITADE i typ 90 blev hyffsat förvånad kan jag säga.

Sen är det ju så att om man(med ABS) bromsar fullt och samtidigt väjer så blir "fågelvägen" kortare än faktiska tillryggalagda bromssträckan, det är ju ganska självklart.

I de bromprover som sedan diskuteras så är det ju en ickesituation som mäts = hur långt efter du stämplar tills du stannat och dessutom körandes rakt fram = hur ofta händer det?
Senast redigerad av 2 swemax, redigerad totalt 0 gång.
av jhenrikj
VolvoB20 skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Vänner!

Henry
jhenrikj skrev:När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter....
Detta var nog den underligaste tråden jag läst som aldrig fick ett slut.

Visst att Volvos bromsar är bra med EBA men att stanna på 16-17 m när en Porsche Turbo med keramamiska bromsar (110.000 kr extra) stannar på drygt 30 meter (34 meter) låter rätt otroligt.
Du har fortfarande inte begripit vad jag menar....du har ju kört i en ungefär cirkelformad bana från bromspunkt till stopppunkt, och de 16-17 meter jag pratar om är diametern på den cirkeln, inte bilens totala körsträcka, så behöver du bromsa för något som står rakt framför dig så ökar chansen att du skall hinna stanna om du samtidigt väjer undan och sen väjer tillbaka....Jag har aldrig påstått att om man bara trycker på bromsen och kör rakt fram att man stannar på 16-17 meter utan det står klart i mitt första inlägg att då var det ca 40 meter som gällde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:Du har fortfarande inte begripit vad jag menar....du har ju kört i en ungefär cirkelformad bana från bromspunkt till stopppunkt, och de 16-17 meter jag pratar om är diametern på den cirkeln, inte bilens totala körsträcka, så behöver du bromsa för något som står rakt framför dig så ökar chansen att du skall hinna stanna om du samtidigt väjer undan och sen väjer tillbaka....Jag har aldrig påstått att om man bara trycker på bromsen och kör rakt fram att man stannar på 16-17 meter utan det står klart i mitt första inlägg att då var det ca 40 meter som gällde.
jhenrikj skrev: ..värt att försöka ha i bakhuvudet när man behöver panikbromsa att går det att väja bara några meter i sidled sparar man oerhört många meter stoppsträcka på detta också eftersom man då skickar kraften i sidled också och inte bara rakt fram.

I och med att du gör undanmanövern så kör du ju dels en längre sträcka, dels byter du riktning på energi som ska förflyttas, eftersom undanmanövern gör att den kraft som påverkar bilen framåt fördelar du både framåt och åt sidan så minskar ju kraften framåt. Krängningarna i dämparna absorberar en del av rörelseenergin. Jag blev precis lika förvånad som du verkar vara av att jag stod still innan jag hade passerat 20 meter i rak riktning från min bromspunkt, men min faktiskta stoppsträcka var givetvis längre efter som jag förflyttat mig några meter i sidled fram och tillbaka också.
Inte lätt att hänga med vad du menar... är det så här du du bromsade.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Då är det ett stort mysterium för mig. Någon som kan förklara kanske???

Enligt mina fysikkunskaper så kommer man vid en rak inbromsning låta däcken ligga på gränsen till släpp för att få maximal retarderande kraft och kortast stoppsträcka.

Om man då kombinerar med att svänga fram och tillbaka så adderar man ytterligare krafter vilket kommer att adderas till retarderande krafterna däcken brottas med.

Detta borde leda till att bromssträckan blir längre (i riktning rakt fram) om man svänger fram och tillbaka.
av swemax
VolvoB20 skrev:Då är det ett stort mysterium för mig. Någon som kan förklara kanske???

Enligt mina fysikkunskaper så kommer man vid en rak inbromsning låta däcken ligga på gränsen till släpp för att få maximal retarderande kraft och kortast stoppsträcka.

Om man då kombinerar med att svänga fram och tillbaka så adderar man ytterligare krafter vilket kommer att adderas till retarderande krafterna däcken brottas med.

Detta borde leda till att bromssträckan blir längre (i riktning rakt fram) om man svänger fram och tillbaka.
Eftersom ABS tillåter manövrering (läs inte låser hjulen hela tiden) kommer du ju att göra av med rörelseenergi även till att flytta bilen i sidled, eller tänker jag fel nu?
Om du tänker dig att du kör i en slalombana frikopplat så stannar ju bilen snabbare än om du rullar rakt fram.
av bilgalen
Jag kan köpa att en modern bil med Abs kan korta bromssträckan lite genom att göra en undanmanöver samtidigt. Men om man ska halvera bromssträckan så blir det ju en löjligt lång/stor undanmanöver, var finns plats för detta på vanlig väg? Vad sa man i samband med den här övningen på kursen. Ska detta göras på vanlig väg, eller var det bara nån kul grej?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Martins S90-98

Då har bilen fått vandra vidare, jag h[…]