Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ställer mej tveksam till att en konvertering kommer att kosta 15-20,000 riksdaler som BSR säger. Då finns det ingen lönsamhet i det hela. Man kan väl jämföra med återigen chiptrimning, dyrt när det kom och idag finns det chip från 2000:-! Och rent krasst sett är det ju en chiptrimning det kommer att bli som konverteringssats!!! Antar att Vi Bilägare tagit uppgifterna från någon biltillverkare.

Vi Bilägare hade en helt klart intressant artikelserie om etanol i om det var det senaste numret!! Själv var jag med i nr5/2005.

Själv har jag konverterat min bil för 950:-........

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Ställer mej tveksam till att en konvertering kommer att kosta 15-20,000 riksdaler som BSR säger. Då finns det ingen lönsamhet i det hela. Man kan väl jämföra med återigen chiptrimning, dyrt när det kom och idag finns det chip från 2000:-! Och rent krasst sett är det ju en chiptrimning det kommer att bli som konverteringssats!!! Antar att Vi Bilägare tagit uppgifterna från någon biltillverkare.

Vi Bilägare hade en helt klart intressant artikelserie om etanol i om det var det senaste numret!! Själv var jag med i nr5/2005.

Själv har jag konverterat min bil för 950:-........

//David
om det nu räcker med en Chippning så är det klart att det inte kostar 15 - 20 000:-
men dom anser nog att man måsta byta mer saker för att få en lång livslängd på grejorna
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Citat från BSR:s hemsida:
"Etanol i bilen - Är etanol "aggressivt" mot material ?
Etanol och Konvertering (edited: 2005-10-27 14:24)

Det påstås att etanol är "aggressivt" mot vissa material. Bl.a. har bilindustrin gått ut med denna varning. De komponenter som bilfabrikanterna själva byter i sina bränsleflexibla bilar tycks mer vara för ”säkerhets skull” än för konstaterade problem. (bl.a. uttalat från Ford)

BSR erfarenheter efter en rad etanolprojekt och bla. den Volvo som vi konverterade 1997 och som rullat 18000 mil är att dessa "varningar" är överdrivna.
BSR har bl.a. kontrollerat denna motor och jämfört den med en motsvarande bensinmotor. Inga motorkomponeter eller bränslesystem uppvisar någon tendens till ökat slitage eller skador. Bilder kommer finnas på vår site under Miljö.

De flesta material i moderna motor tål mycket väl etanol(alkohol). Slangar etc. som är resistenta mot bensin tål också etanol.

Erfarenhetern från bl.a. från Brasilien och studier i USA visar heller ingen utökad skaderisk med etanol."

Länk till detta: http://www.bsrab.se/faq under "Etanol & konvertering" och se även under Miljö i menyraden.

//David
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:
om det nu räcker med en Chippning så är det klart att det inte kostar 15 - 20 000:-
men dom anser nog att man måsta byta mer saker för att få en lång livslängd på grejorna
Ja du, det där är vad staten vill vi ska lägga ut. Dom skiter i miljön å vill få oss att betala skatt så länge som möjligt.
Användarvisningsbild
av etanolist
Hallå
Jag håller med. Det var intressanta artiklar.
Mina reflektioner:

Konverteringskostnader:
Det står inte att man "bör" byta ventiler mm. Det står "Dessutom byter man som regel" osv. I mitt vokabulär är detta vagare och kanske ett tecken på att någon börjat fundera på om det verkligen ska behövas. :roll:
Vägverket bedömer att kostnaderna kommer att hamna runt 15 000 kronor per bil för en sådan konvertering och troligtvis lyssnar dom då på BSR som vill få ut 15-20000:-. Det är väl inte så konstigt eftersom BSR är ett affärsdrivande företag men dom kommer få konkurrens och inser snart att detta inte är möjligt att få ut. En elektronisk Flexitune eller Flextek som klarar avgaskrav kostar några tusenlappar på sin höjd.

"Räcker etanolen?"
Dom gör räkneexempel där alla diesel och bensinbilar i Sverige ersätts med etanolfordon. Samma "tänk om alla.... det går ju inte.. vi gör som vanligt istället" som ofta kommer fram istället för "Bra, vilken möjlighet! Det finns säkert effektiviseringar som kan göras. Kanske kan biogas vara ytterligare ett bränsle att räkna med?"
Dessutom bryr sig inte vår moder natur om vi importerar biobränsle eller inte. Det kan väl inte vara fel om U-länderna fick bli vinnare för en gång skull?

Kör så det ångar // Micke
av wramde
Nybbe_gefle skrev:Lustigt nog sa Volvo för mindre än ett halvår sedan att man funderade på att lägga ner produktionen av BiFuelbilarna pga dålig lönsamhet....!?! Nu när S40/V50 har kommit ut på marknaden gör man en helt om och säger att nu ska vi satsa hårdare än någonsin på BiFuel!! Vad som vore intressant vore om det kom en V70TriFuel...samt något bättre räckvidd på resp bränsle.

Sen kan man ju diskutera i all evighet om Volvos etanolbilar verkligen är Volvo då man snott Ford Focus FFV-motor på 1,8 liter..... :lol:

Tror dock att allt fler i omvärlden får upp ögonen för etanol som bränsle, var ju en fransk minister eller nått sånt på besök i Sverige för att få reda på mer om etanolen och dess infrastruktur (lär väl leda till att de franska vinodlarna får större EU-bidrag... :D ).

Kika även in på brasilianska sidor från välkända biltillverkare. Nästan alla har en etanoldriven bil. T ex VW som har VW Fox, en Polo som tillverkas i Brasilien och drivs med etanol. Citroên tillkännagav nyligen att man ska bygga en C3 för den brasilianska marknaden och etanoldrift. Så tekniken och kunnandet finns!!!! Det gäller bara att vi i lilla Sverige gör oss hörda!!

Tills dess att Volvo släpper en Storbil som är etanoldriven (tja...visst spelar ekonomin in lite oxå...) så kör jag lugnt vidare med min etanoldrivna 960.

Bifuel är bilar som går på Naturgas/Bensin och dessa kommer att läggas ner.
Flexifuel kallas de som går på etanol/bensin, och de kommer Volvo att satsa hårdare på.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
wramde skrev:Bifuel är bilar som går på Naturgas/Bensin och dessa kommer att läggas ner.

Att Bifuel är gasbilar har det väl aldrig varit några tveksamheter om??? Och nedläggningen av Volvos gasbilsprogram diskuteras i en annan forumsdel.
wramde skrev:Flexifuel kallas de som går på etanol/bensin.
Har det varit några tveksamheter/otydligheter kring det??

//David
av wramde
Ja, jag tror att "Nybbe_gefle" blandat ihop begreppen lite. Se mitt citat från honom ovan.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Men jösses......det var ju för bövelen mej du citerade!!!!!

Och nej jag har inte blandat ihop några begrepp. Du kanske i så fall kan visa vad jag blandat ihop??

//David
av wramde
Oki doki...
Sorry!

Saken är ju den att de inte ska satsa hårdare på Bifuel. De ska lägga ner bifuel! Däremot ska de satsa på flexifuel....

men men skit samma... Nu har det mest blivit bollande med olika ord, och det var inte meningen från min sida...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]