Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klykan
Hej igen Semestern slut och när jag fick veta att det var lång väntetid på den verkstad jag tänker besöka gör jag ett nytt försök att komma åt säkring 34 i kupén innanför ljudvallen på förarsidan. Var och försökte se något nyss men jag kommer ej åt denna, någon som kan tänkas veta hur man bär sig åt för att kunna byta dessa säkringar utan att ta bort mer än den lilla kåpan precis ovan pedalerna??? Är ju grejer ivägen och jag vill ju inte gärna lyfta bort hela skiten....

Kanske bäst att de gör det på felsökningen, känns bara så förnedrande att lämna in bilen och inte ens kikat på säkringen :oops:

Jag tackar och bockar på förhand!
av klykan
Som en riktigt "man" har jag skjutit problemet framför mig länge nog. Snart dags för besiktning och jag har ingen fungerande spolning av framrutan. Skall IGEN försöka mig på att få ut säkring 34 i kupén innanför ljudvallen på förarsidan. Senaste försöket var lönlöst, såg absolut ingenting hur jag än vred och vände på mig. Finns det måhända någon som tagit ut någon av säkringarna på denna plats som vet om jag missat att ta bort något som täcker? Eller är det möjligen så att man skall "knäppa" lös säkringsdosan för att kunna se dem?

Paratade med en verkstad och han tyckte definitivt att det är i mitt intresse att kika på den först, men lade till att "klarar du inte av det" så får väl vi kika på den... Det är inget jag vill utsätta mig för :oops:

Ledsen att jag stör igen med samma problem, är en sjukdom....

Tack på förhand och jag hoppas någon med en -05 S/V 70 kan hjälpa mig med detta!
av klykan
Hej jimDK. Jag var inne på den tråden och skrev lite såg jag nu. Hade glömt ditt tips med pannlampa, får ta och införskaffa en sådan och prova. Kanske ser lite bättre då! Dock var det helt omöjligt förra gången utan lampa, jag kom inte ens åt att dra ut denna säkring...

Tack för hjälpen, igen!
av Fred
Nu är det ju för sent...men som information till andra som läser tråden: Konsumentköplagen gäller ALLA fel som anses funnits vid köpet. Precis som redan skrivits så ligger bevisbördan hos säljaren under första halvåret och hos köparen följande två och ett halvt år. Fel som faller under konsumentköplagen ska åtgärdas utan kostnad för köparen, mao ingår felsökning.

Denna lag är ABSOLUT och går ej att friskriva sig ifrån med andra typer av garantier. Så handlare som snackar om trafiksäkerhetsgaranti och annat trams försöker bara "lura" kunder som saknar kunskap om konsumentköplagen!

Mvh
/Fred
av klykan
Ja då var det fixat. Blev till slut att lämna in bilstackaren för en felsökning, visade sig att pumpen hade gått och denna byttes. ca 2000 kr fattigare men en spolningsfunktion rikare! Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av jimDK
Klykan, rolepe har tidigare skrivit:
>>En ny pump inhandlades för 400:- på Volvo, bytet var väldigt enkelt och tog ca 5 min.
Det finns pengar att spara;-) ;-)
bra at det funker :)
av klykan
Jaja, nu råkar jag veta att bytet av pumpen inte hade gått på 5 minuter för mig. Det hade heller inte varit lätt. Pumpen kostade 550 kr enligt kvitto och felsökningen kostade 600 kr vilket jag tyckte var ganska hutlöst. Hur som haver är det löst och jag kunde få det fixat över en arb dag utan behov av lånebil eller dylikt. Skapligt nöjd faktiskt, men nästa gång blir det nog ett billigare alternativ än Bilia :???:
Användarvisningsbild
av jimDK
okay :) ja 550,- motsvarar vad jag gav.
det tar ganska lång tid för mig att fixa det själv första gång, men jag uppfater det lite som utbildning, provat några gånger (2-3-4) och då går det fortare :)
ibland något går fel, och då blir det dyrare :lol:

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]