NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
Ska skaffa en ny(beg)bil funderar på v50 eller s60(har åkt olika varianter av 850/v70/v70n tidigare)
Har ni några bra "att tänka på"5 cyl,bensin gäller............
av gecko
Hej!

Jag tycker att du ska köpa v50 2.4i 170 hk eller t5:an
Lycka till!
Användarvisningsbild
av opA
Då finns det bara två varianter och det är 2.4i och T5:an, när de gäller V50.

2.4i äger jag själv och är skitnöjd.. bensinförbrukningen är väl sisådär men det är föraren som är en del av den så det är upp till dig hur hög den ska bli.

Däremot ångrar jag mig att jag köpte den och inte en T5:a istället för en T5:a är rena monstret.. turbon och att den är 6-växlad gör sitt.
Turbon är som sagt helt underbar.. provkörde en T5:a för några veckor sedan och att på 5:ans växel kunna accelerera på ett sätt som jag bara trodde 2:ans växel gjorde kändes ruggigt skönt.

Så mitt tips är att kolla in dig på en T5:a av nyare årsmodell.
Användarvisningsbild
av poseidon
Du har väl 2.4 utan i oxå. Undvik de först årsmodellerna då V50 hade en del elproblem i början.
Användarvisningsbild
av opA
poseidon skrev:Du har väl 2.4 utan i oxå. Undvik de först årsmodellerna då V50 hade en del elproblem i början.
Den är 4-cylindrig
Användarvisningsbild
av sand3rs
opA skrev:
poseidon skrev:Du har väl 2.4 utan i oxå. Undvik de först årsmodellerna då V50 hade en del elproblem i början.
Den är 4-cylindrig
2.4 är 5-cylindrig.
2.0 är 4-cylindrig
Användarvisningsbild
av opA
sand3rs skrev:
opA skrev:
Den är 4-cylindrig
2.4 är 5-cylindrig.
2.0 är 4-cylindrig
Så var det ja.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Hm, kan ju instämma i att T-5 är väldigt bra avvägd motor till den bilen. Angående växellådan så trodde jag att 2.4 också hade 6 växlar? Men det kanske bara är t5 och dislarna som har den. Jag har aldrig haft en så skön växellåda tidigare. Helt otroligt tajta exakta lägen med den rätta känslan :evil:

Själv har jag inte haft några problem än med min -05 jag haft i drygt 2 års tid nu. Var uppmärksam på knarrande stolar i fram och drivaxlarna tror jag är en svag punkt också. Sen tycker jag att mina handtag på bilen börjar bli ganska tröga vid öppning av dörrarna. Får nog försöka smörja dom på något sätt :???:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Man skall nog tänka på att V50 har ganska blygsamma utrymmen om man är van vid de större modellerna. Men det är också ganska mycket bil för pengarna.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]