Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En liten sats spärringnycklar på wurth :) Nypris till kund 475kr+moms, fick dom för 300 8) 8,10,13,16,19 tror jag det är. Dock sköna då är väldigt tätt mellan hacken och att dom har huven som går att vinkla, hatar dom som är fasta. Annars är det nog oljefilterverktyg för s40/s80, 125spänn eller nått. SNORDYR på Volvo har jag för mig.
För mej så blir nog det dyraste verktyg som jag köpt min Migsvets, dom flesta andra verktygen har jag fått eller köpt styckevis när jag behövt. Sen :mrgreen: Jo när jag var 15år så fick jag massor av bra att ha verktyg av en kille på en verkstad som jag jobbade på vid sidan om som stjärnmoppemek :mrgreen: och dom har hängt med hela resan eftersom det var bara Bachoverktyg och nu är jag 60+ så den kvaliteten kan man inte klaga på.
vetten skrev:För mej så blir nog det dyraste verktyg som jag köpt min Migsvets, dom flesta andra verktygen har jag fått eller köpt styckevis när jag behövt. Sen :mrgreen: Jo när jag var 15år så fick jag massor av bra att ha verktyg av en kille på en verkstad som jag jobbade på vid sidan om som stjärnmoppemek :mrgreen: och dom har hängt med hela resan eftersom det var bara Bachoverktyg och nu är jag 60+ så den kvaliteten kan man inte klaga på.
Helt sant att Bachoverktyg håller en livstid! Har en far som kan intyga det. Medans biltema failar efter ~10år.
av *pettson*
jockas skrev:
vetten skrev:För mej så blir nog det dyraste verktyg som jag köpt min Migsvets, dom flesta andra verktygen har jag fått eller köpt styckevis när jag behövt. Sen :mrgreen: Jo när jag var 15år så fick jag massor av bra att ha verktyg av en kille på en verkstad som jag jobbade på vid sidan om som stjärnmoppemek :mrgreen: och dom har hängt med hela resan eftersom det var bara Bachoverktyg och nu är jag 60+ så den kvaliteten kan man inte klaga på.
Helt sant att Bachoverktyg håller en livstid! Har en far som kan intyga det. Medans biltema failar efter ~10år.
Din far.. liksom min far köpte SVENSKA bacho verktyg, vi gjorde t.ex mejslarna här i motala (man formsprutade mejslarna här på svenskt stål). På den tiden då kvalitet var en dygd. Idag görs bacho precis över hela världen precis som alla andra och kvaliten är inte ett dugg högre än ett motsvarande biltema verktyg med 10års garanti. Lessen att spräcka den tanken. Verkstäderna jag jobbat i dom senaste 15 åren har alla köpt ifrån : Würth, Forch, Berner,Kamasa,Bacho,Hazet, SKF med flera och INGET ska gå sönder om man använder det rätt enligt utsago. Hur fungerar det då? Inte alls är svaret..

Ingen av dessa säljer faktiskt bättre verktyg än dom biltema erbjuder med 10års garanti idag. Däremot är samtliga dyrare.
Dom enda ställen som skiljer stort mellan fabrikaten är :Borr, Ringspärrnycklar,Mejslar. (finns mera men då är det specialnycklar som inte finns överallt). För där är det riktigt spridda skurar.

Würth har en serie som heter zebra med borr som är sjukt bra. Men dom kostar sjukt mycket med. Kamasa har en sats för 3-400 som klassar in i samma minimala kvalitet som biltemas för 49kronor. SKF har alltid bra kvalite på borr men även där tar man sjukt mycket pengar för det. Dock inte mera än vad man tar för t.ex gängtappar. Grejen i slutändan är att man MÅSTE köpa verktyg efter kvalitet och funktion och sen skita i fabrikat/märke allt annat är att sänka pengar i sjön.. Kanske tyvärr gör man sej illa på kuppen rent fysiskt med genom att bara se fabrikat.
*pettson* skrev:Würth har en serie som heter zebra med borr som är sjukt bra.

Som kul kuriosa kan jag berätta att Wurth använder sig mitt jobb av, och vi meckar med tunnelbanevagnar.. :)

/Ticken
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]