Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Nilatz postade detta i en annan tråd:
Om ni läser min tråd här nedan : viewtopic.php?f=55&t=47132 så får ni mer info.
Det som hänt nu är att jag igår bytte till de nya lagren som SKRUVAT.SE skickat.
Och tro det eller ej men ett av de nya lagren glappar!
För att försäkra mig om att det inte är jag som inbillar mig bad jag en granne som är mycket bilkunnig prova och hans ord är: Kör inte den här bilen många mil för den kommer att rasa!
Så vad gör jag nu?
Jag har alltså fått tre av fyra "nya" framhjulslager från SKRUVAT.SE som är kassa!!!!
Jag tycker det räcker med en tråd och tog därför bort den tråden.

/Anders
måste ju vara nån form av andrasortering som säljer?

be att dom packer upp o kontrolerar nästa lager dom sänder till dig.
Hej alla intresserade.
Jag heter Nils och är en 62 årig före detta egenföretagare (numera sjukpensionär) som under många år ägnat mig åt gamla motorcyklar och bilar. Så nu vet ni det.

Jag vill först svara SKRUVAT.SE i punktform:

1. Jag har aldrig uppgivit att det var en verkstad som utfört arbetet men tydligen tolkade kundtjänst det så.
Så här löd mailet:

”För en vecka sedan fick jag hjälp med att byta framhjulslager på min Volvo. De nya lagren är inköpte hos er den 2009-10-08.
Fakturanummer 4 0910 2314 2825 9572
Tyvärr visade det sig vid gårdagens besiktning på Bilprovningen att båda lagren har ett glapp.
Glappet är konstaterat sitta i själva lagren.
Hur ska vi nu kunna lösa detta?
Lagren bör ju bytas ut snarast och frågan är hur ni ställer er till att jag lämnar in bilen till ex Bilia och får det löst på er bekostnad. Jag har ju redan stått för den första reparationen.
Tacksam för snabbt svar då bilen inte kan (bör) brukas.”

Hur detta kan tolkas på fel sätt är för mig en gåta och jag tycker att jag lämnar ”raka fakta”.

2. Eftersom ni på SKRUVAT.SE vänder er till oss ”hemmafixare” är det ju självklart och givet att det mesta arbetet görs av privatpersoner på fritiden och kan därför inte uppvisa något kvitto. Jag tycker därför att det är mycket ”finurligt” av er att bara godkänna den första reparationen.
I mitt sett att se det har ju ”kunden” redan gjort allt arbete och om nu den av er levererade varan visar sig vara felaktig och arbetet måste göras om borde ni väl stå för kostnaden att färdigställa.

3. Lite fakta så att det står helt klart för alla:

Att reparera båda framhjulslagren på Bilia kostar enl Bilia Göteborg 6790 Skr varav arbetet går på ca 3200 Skr och delarna på 3593 Skr.

4. Jag krävde inte att Bilia skulle göra färdigställandet, jag förslog.

5. Att ni inte vill ha varorna i retur står idag klart för mig. Jag har ju lyckats få ytterligare ett lager som glappar. Läs mitt inlägg längre ner. Jag har alla lager kvar och kan skicka dom i retur till, trots besväret, om så önskas.

6. Med tanke på vad som hänt mig under dagen vore det ju märkligt om inte SKRUVAT.SE borde byta leverantör och framför allt visa lite mer ödmjukhet inför oss kunder.

Det här känns som om det vore en rättegång där jag måste försvara mig men jag hoppas att dialogen ska vara öppen och rak och att ni andra hittar era svar. Om inte, hör av er.
enligt konsumentköplagen har du rätt till nya delar, men tror inte du kan kräva att en verksta ska montera dom då du själv utfört arbetet.

men om du köper en del hoss en volvo återförsäljare o den visarsig vara felaktg så står volvo för montering av den nya delan, även om du gjort reprationen själv ! (man får altså lite extra för dom där pengarna )
CarMan skrev:enligt konsumentköplagen har du rätt till nya delar, men tror inte du kan kräva att en verksta ska montera dom då du själv utfört arbetet.

men om du köper en del hoss en volvo återförsäljare o den visarsig vara felaktg så står volvo för montering av den nya delan, även om du gjort reprationen själv ! (man får altså lite extra för dom där pengarna )

Nej jag håller med dig.
Konsumentköplagen säger så men nog borde SKRUVAT.SE visa lite större välvilja än att bara stänga dörren. Jag föreslog ju både att få arbetet utförd av en verkstad eller nya delar men inget passade. :???:
Jag lär ju få höra ifrån dom på måndag. (hoppas jag)
Konsumentköplagen säger:
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Vilket flera företag utan prut tolkar som att om du som hemmaskruvare får dit felaktiga prylar så står dom antingen för ditt merarbete (med ganska dålig timersättning) eller så fixar dom det själva.

/Thomas
ja du kan få ersättning för resa för att hämta nytt lager, men då du monterat det själv så finns det inget som söger att du ska få det nya monterar gratis.

(utgifter du kan ha drabats av är skador på din bil, om lagret kolapsar, eller resa för att ta dg hem/hämta nya lagret. Det är altså inte samma sak som att du har rätt att anlita ett företag för att byta lagret)
Jag har ju aldrig krävt att jag ska få bilen fixad på en verkstad utan jag föreslog det för att jag skulle slippa ägna 6 - 7 timmar åt att laga ett fel som inte jag var orsak till. Men nu är det slut på min välvilja. Nu får bilen stå där den står i garaget tills saken är löst.
Jag är i alla fall tacksam att inget hände med den första omgången lager. Jag hann väl bara köra 15 - 20 mil innan besiktningen. Tänk om lagret skurit på motorvägen.....
Det är ju helg så ingen från Skruvat har väl ägnat en tanke åt problemet men på måndag hör dom väl av sig. I annat fall så gör jag det.
Det är helt otroligt att man kan skick tre av fyra lager som är helkassa!
För att försäkra mig om att det verkligen är glapp monterade jag upp lagren i skruvstädet och med hjälp av ett vattenpass kollade jag hur mycket det glappade. Så nu är jag säker på min sak.
feågan är om du törs lite på de lager som inte är glappa. hur länge håller dom, om nu kvaliten är så pass dålig att många tydligen är trasiga redan vid leverans.
CarMan skrev:feågan är om du törs lite på de lager som inte är glappa. hur länge håller dom, om nu kvaliten är så pass dålig att många tydligen är trasiga redan vid leverans.
Nej jag kommer inte att godkänna dessa lager. Vem skulle våga det?

Det är inga problem alls.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]