NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nutshell
Har kommit underfund med att oljefällan på min V50 T5 -05:a är kass... tjuter vid varm motor. Har varit såhär i ett antal mil nu, frågan är hur akut det är att byta? Har tänkt att göra det så fort som möjligt nu när jag vet vad det är för fel, men jag menar vågar man åka till jobbet o så? Har även märkt att det gått åt en del olja, samt spytt ut olja uppe vid oljelocket o runt kåpan vid kamremmen, antar att detta är besläktat?

Tips om hur detta åtgärdas, länk med bilder osv mottages gärna!

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt att svara på, men är det så täpt att det trycker ur sig olja så är det ju inte bra.

själva bytet är inget konstigt, bara skruva bort o sätta dit en ny
av Nutshell
Liten uppdatering, har beställt ett s.k. oljefilterhus, som jag antar (hoppas) är det officiella namnet på denna fälla? De verkade inte ha nån större koll på sakerna vid reselvdelsavdelningen hos lokala handlaren, så det är ju bra om det blir rätt :) Tänkte höra om det är något mer jag kan tänkas behöva vid bytet, packningar etc? Hade såklart tänkt att byta olja+filter i samband.

Mvh.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror den innehållar allt, alltså även oljafilter
av t504
Det stämmer att det sitter ett oljefilter i filterhuset när man köper det , det är inga packningar att byta utan det är bara att börja skruva , du får börja med att ta lossa luftfilterhuset , jag kunde dock inte ta loss min helt utan fick skjuta undan den åt höger så långt det går för att komma åt att skruva loss allt , vet inte hur det är med din bil men på min så fick man även dra två kablar upp till säkringsdosan med när den nya skulle monteras .
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]