Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
rent makansikt klarar dom det, men man vet ju inte alla små saker om andras märken (samma gäller ju när du lämnar bilen till en allbilsverksta, dom har heller ingen aning om småsaker, som kan vara viktiga ibland)

varför skulle en ford verksta som lagar bilar & har agenturen för att få sälga fordbilar, veta hur en volvo lagas, bara för massa höjdare på ford som dom bara har agenturen för (do är ju ett fistående föratag) har köppt massa aktsier i ett annat föratag volvo) som dom inte har agenturen för. specielt när vi pratar om en bilmodell som grundades lång inan aktsierna köpptes.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist går det att åtgärda med en framvagnsinställning, förutsatt att den som gör framvagnsinställninen vet at man kan justera cambern en aning på detta sett på denna bil. (att bara justera tilbacka toe, gör att du fortfarande har fel camber)

men man kan ju lika gärna bara flytta in fjäderbenet, o kolla om rattan då är rak, är den det så är du tillbaka där du var innan.

(men en framvagns inställning är aldrig en nackdel)

den här justeringen andvänder jag ibland på bilar som drar åt nått håll (förutsatt att jag först mätt hjulen o vet att det inte är dom som gör att bilen drar)
av VolvoNisse
Hej!

Ligger kanske utanför ämnet, men jag vill berätta om en sak.

När jag köpte min V70 -01 för snart 4 år sedan så hade den glapp i inre styrled på båda sidor och missljud i stötdämpare fram, bilen gick trots det mycket stabilt och säkert på vägen och kändes riktigt bra att köra.

Den inre styrleden och stötdämparna fram byttes på verkstad och 4-hjulinställning gjordes, efter det blev bilen oerhört spårkänslig och instabil att köra, sen dess har det gjorts en hel del hjulinställningar, senast i våras då länkarmarna fram byttes, ratten står snett åt höger och bilen känns fortfarande spårkänslig.

Stötdämparna byttes utan att märka upp läget på spindeln och monterades fast med bilens framhjul upphissade.
Jag vet inte vad som gör att bilen blev så efter en hjulinställning, men jag har börjat vänja mig vid att ratten sitter snett och bilen slingrar, man får styra emot hela tiden för att få bilen att gå någorlunda rakt.

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inge problem att hålla en hand på stötdämparen så den hamnar i inreläget när man drar åt den, så bara för att den hänger på lyften betyder det inte att den hamnar i fel läge.

du borde se på värdena om något är fel.
att bilen var stadig innan kan betyda att de hade för mycke toe in & slet däck!

sen beror et ju på vad man har för däck & fälger, dessa 2 saker kan ändra karaktären regält på en bil
av Psyko
helgonet1 skrev:
Psyko skrev:V70N har inte samma fjäderben/spindel som Ford.
En Ford Verkstad har alltså inte detta verktyg.

V70II och S40V50 har samma fjäderben/spindel som Ford.
Det är en S80! :roll:
Samma sak :wink:

Säger som Carman.

Man kan omöjligtvis känna till allt om alla bilar. Endast en Auktoriserad verkstad
känner till smådetaljer på sina egna märken. Visst kan man göra vissa jobb men
med risk att det blir små tokigheter som tex det du råkat ut för. Vet man inte att hålen som i ditt fall är lite för stora
så händer detta.
Se nu till att den som gör hjulinställningen lossar spindeln och trycker in den ordentilgt
innan man utför en hjulinställning.
Annars blir det garanterat fel nästa gång någon lossar spindeln igen.
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:vist går det att åtgärda med en framvagnsinställning, förutsatt att den som gör framvagnsinställninen vet at man kan justera cambern en aning på detta sett på denna bil. (att bara justera tilbacka toe, gör att du fortfarande har fel camber)

men man kan ju lika gärna bara flytta in fjäderbenet, o kolla om rattan då är rak, är den det så är du tillbaka där du var innan.

(men en framvagns inställning är aldrig en nackdel)

den här justeringen andvänder jag ibland på bilar som drar åt nått håll (förutsatt att jag först mätt hjulen o vet att det inte är dom som gör att bilen drar)
Carman kan du göra mig en tjänst eftersom du verkar vara väldigt insatt i denna problematiken. Skulle du kunna pm'a mig en förklaring med detta du nämner i ditt inlägg om att flytta in fjäderbenet osv så att jag kan skriva ut detta och ta med till däckfirman på måndag så att dem gör rätt?
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan skriva av eller klippa ut den förklaring jag nu skrivit 2 gånger i denna tråd
Användarvisningsbild
av CarMan
däckfirma? ska inte ford fixa till det? har dom ingen utrustning.

om det görs en hjulinställning så ska det vara en fyrhjulinställning o inget annat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:däckfirma? ska inte ford fixa till det? har dom ingen utrustning.

om det görs en hjulinställning så ska det vara en fyrhjulinställning o inget annat.
Jo de har de men har bokat tid hos carpart dem hade tid redan på måndag, ford kunde förräns nästa fredag. Som jag sagt tidigare i denna tråd - orkar inte vänta så längen köra med sned ratt tills dess. Carpart är enormt duktiga, har anllitat dem tidigare. Angående förklaring så tänkte jag om du kunde skriva lite mera koncentrerat om just hur man går till väga. Visst jag kan ju kopiera det du redan skrivit. :-)-)

Låt oss ponera att ford gjort rätt men ratten blev sned ändå. Då borde det väl räcka med hjulinställning utan att behöva pilla på fjäderben och dylikt??
Användarvisningsbild
av CarMan
så här går du till väga.
hej har haft bilen inte på ford för byte av hjulager, tyver skruva dom dit fjäderbenet i fel vinkel, så nu har jag fel cambervinkel.
kan ni justera cambervinkeln åt mig på höger fram hjul?

står dom som frågetäcken så är dom inte så kompitenta som du tror

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]