1 vecka nu i en V70 2,4D 175 hk 2010 Summum manuell, körde tidigare V70 2,4D 163 hk man 2006 Limited Edition. Färddatorn visar en förbrukning på 0,67 mot 0,58 på min förra bil. Den förra drog dock omkring en dl mer i verkligheten än vad den visade själv. Får se var den nya hamnar.
Den nya upplevs som MYCKET piggare. Om det är annan karakteristik på gaspedalen mer än mer kraft i motorn vet jag inte. Den nya bilen är också mycket tystare, trots att det är skinnklädsel i den nya som inte absorberar ljudet på samma sätt. Dessutom 225:or 17" på den nya mot 195 15" på den gamla. Ljuset mycket bättre, men det var inte Xenon på min gamla så jämförelsen haltar. High performance stereo i den nya och HU-603 i den gamla. Inte säker på att det är särskilt mycket bättre ljud i den nya. Framförallt upplever jag FM-radio som sämre och en väldig skillnad i dynamik jämfört med om jag kör CD-skiva. Den skillnaden var inte så stor i den gamla bilen.
Lite bökigt när man stannar bilen och ska gå ut tycker jag. Många moment. 1. Vänster hand aktiverar p-bromsen. 2. höger hand trycker på stoppknappen. 3. Höger hand trycker på fjärren för att den ska matas ut.
BIlen upplevs hanteringsmässigt som större upplever jag. Tror det beror på något mindre glasytor speciellt (snett) bakåt. Bilen väsentligt högre. Bredden gör också att det känns ännu trängre i parkeringshusens trånga platser.
Körmässigt på vägen är det en mycket tightare upplevelse med den nya bilen. Strävar inte emot och piggheten enligt ovan gör det riktigt roligt. Mycket högre vridstyvhet upplever jag också, ingen knirr och knak och hela bilen känns som karvad ur ett stycke (än så länge..)
Inte så glad för mittkonsolen. Föredrar den gamla som var vinlad svagt mot föraren. I den nya blir förarupplevelsen att den är vinklad bort från mig (fast den så klart står rakt i bilen).
Janne