Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Måste säga att jag tycker inte Volvo lyckats alls med förbrukningen på nya 2,4D, jag hade förväntat mig bättre... tumregeln är att en diesel är 30 procent, eller åtminstone 25, snålare än en bensin, och ingen siffra som nämns här ligger så mycket lägre än min 2,5T och andra som har 2,5FT och skriver om förbrukning på forumet. Men kanske motorn i övrigt är fantastisk.
av Selcall
Kjør min i Oslo området det er nog litt lägre snittfart jämført med Svergie da ligger forbruk under 0,6. Det er fullt godkänt från min side. Eneste skuffelsen er en merklig ljud som kommer vid acceleration och 1500 Rpm med A/C påslått. Det verker som fler med manuell vxl har dette ljud..

Selcall
av sensonic
1 vecka nu i en V70 2,4D 175 hk 2010 Summum manuell, körde tidigare V70 2,4D 163 hk man 2006 Limited Edition. Färddatorn visar en förbrukning på 0,67 mot 0,58 på min förra bil. Den förra drog dock omkring en dl mer i verkligheten än vad den visade själv. Får se var den nya hamnar.

Den nya upplevs som MYCKET piggare. Om det är annan karakteristik på gaspedalen mer än mer kraft i motorn vet jag inte. Den nya bilen är också mycket tystare, trots att det är skinnklädsel i den nya som inte absorberar ljudet på samma sätt. Dessutom 225:or 17" på den nya mot 195 15" på den gamla. Ljuset mycket bättre, men det var inte Xenon på min gamla så jämförelsen haltar. High performance stereo i den nya och HU-603 i den gamla. Inte säker på att det är särskilt mycket bättre ljud i den nya. Framförallt upplever jag FM-radio som sämre och en väldig skillnad i dynamik jämfört med om jag kör CD-skiva. Den skillnaden var inte så stor i den gamla bilen.

Lite bökigt när man stannar bilen och ska gå ut tycker jag. Många moment. 1. Vänster hand aktiverar p-bromsen. 2. höger hand trycker på stoppknappen. 3. Höger hand trycker på fjärren för att den ska matas ut.

BIlen upplevs hanteringsmässigt som större upplever jag. Tror det beror på något mindre glasytor speciellt (snett) bakåt. Bilen väsentligt högre. Bredden gör också att det känns ännu trängre i parkeringshusens trånga platser.

Körmässigt på vägen är det en mycket tightare upplevelse med den nya bilen. Strävar inte emot och piggheten enligt ovan gör det riktigt roligt. Mycket högre vridstyvhet upplever jag också, ingen knirr och knak och hela bilen känns som karvad ur ett stycke (än så länge..) :-)

Inte så glad för mittkonsolen. Föredrar den gamla som var vinlad svagt mot föraren. I den nya blir förarupplevelsen att den är vinklad bort från mig (fast den så klart står rakt i bilen).

Janne
av perhall
sensonic skrev:1 vecka nu i en V70 2,4D 175 hk 2010 Summum manuell, körde tidigare V70 2,4D 163 hk man 2006 Limited Edition. Färddatorn visar en förbrukning på 0,67 mot 0,58 på min förra bil. Den förra drog dock omkring en dl mer i verkligheten än vad den visade själv. Får se var den nya hamnar.

Den nya upplevs som MYCKET piggare. Om det är annan karakteristik på gaspedalen mer än mer kraft i motorn vet jag inte. Den nya bilen är också mycket tystare, trots att det är skinnklädsel i den nya som inte absorberar ljudet på samma sätt. Dessutom 225:or 17" på den nya mot 195 15" på den gamla. Ljuset mycket bättre, men det var inte Xenon på min gamla så jämförelsen haltar. High performance stereo i den nya och HU-603 i den gamla. Inte säker på att det är särskilt mycket bättre ljud i den nya. Framförallt upplever jag FM-radio som sämre och en väldig skillnad i dynamik jämfört med om jag kör CD-skiva. Den skillnaden var inte så stor i den gamla bilen.

Lite bökigt när man stannar bilen och ska gå ut tycker jag. Många moment. 1. Vänster hand aktiverar p-bromsen. 2. höger hand trycker på stoppknappen. 3. Höger hand trycker på fjärren för att den ska matas ut.

BIlen upplevs hanteringsmässigt som större upplever jag. Tror det beror på något mindre glasytor speciellt (snett) bakåt. Bilen väsentligt högre. Bredden gör också att det känns ännu trängre i parkeringshusens trånga platser.

Körmässigt på vägen är det en mycket tightare upplevelse med den nya bilen. Strävar inte emot och piggheten enligt ovan gör det riktigt roligt. Mycket högre vridstyvhet upplever jag också, ingen knirr och knak och hela bilen känns som karvad ur ett stycke (än så länge..) :-)

Inte så glad för mittkonsolen. Föredrar den gamla som var vinlad svagt mot föraren. I den nya blir förarupplevelsen att den är vinklad bort från mig (fast den så klart står rakt i bilen).

Janne
Håller med om att den nya är lite större o mer otymplig.

Är det fortf så att skinn skapar märkbart högre ljudnivå?

PH
av Craile
Inte billigt och köra volvo Diesel med lite kraft hör jag.
Jag åker en 180hk diesel med dubbelturbo (går helt underbart). Snittar den på 0,57.
På landsväg lungt i 90-100 så låg den på 0,45 :-D
MYCKET nöjd.
av Columbus
Åker numera en 2,4D-10 och är hittills väldigt nöjd (om man jämför med KRC moddad D5-04 som jag hade tidigare). Går ca 1 dl billigare/mil (även om den nya ännu inte gått så långt ännu). Det ända som är till det sämre är väl, enligt min mening, något kortare sittdyna fram :?: vilket gör att jag inte sitter lika skönt som tidigare. Framsätena tycks även ge baksätespassageraren sämre med fotutrymme (under sätet) men som sagt...annars är det hittills tummen upp :lol:
av XCThord
Columbus skrev:Åker numera en 2,4D-10 och är hittills väldigt nöjd (om man jämför med KRC moddad D5-04 som jag hade tidigare). Går ca 1 dl billigare/mil (även om den nya ännu inte gått så långt ännu). Det ända som är till det sämre är väl, enligt min mening, något kortare sittdyna fram :?: vilket gör att jag inte sitter lika skönt som tidigare. Framsätena tycks även ge baksätespassageraren sämre med fotutrymme (under sätet) men som sagt...annars är det hittills tummen upp :lol:
Håller helt med angående stolarna. Trist att Volvo sparat in på just den punkten de senaste åren. Men det kunde varit värre :wink:

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]