Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

I början av oktober beställde jag två framhjulslager till min XC70 hos SKRUVAT.SE. Dagen efter får jag ett mail att lagren är restnoterade, trots att det stod att de fanns i lager på hemsidan och leveranstiden beräknades till två – tre veckor.
Det var ju precis det jag inte ville höra. Mina gamla lager lät som om jag kört över en katt dessutom skulle bilen besiktigas.
Sur som ättika ringde jag upp kundtjänst och annullerade ordern.
Efter en del rundringningar kom jag fram till att jag inte ville betala dubbelt upp jämfört med SKRUVATS priser. Bilia skulle ha 3593:- när Skruvat ”bara” ville ha 1825:-.
Så in med en ny order och helt inställd på att vänta och undvika att nyttja bilen. Jag vill ju inte riskera att lagren skär och orsakar en olycka.
Till min stora förvåning får jag ett leveransmail dagen efter. Varorna är levererade.
Tacksam som bara den hämtar jag ut godset och börjar demonteringen. Min granne och jag ägnar flera dagar åt att med mycket våld få bort alla fastrostade bultar.

På besiktningen konstaterar man att båda framhjulen glappar trots att det är helt nya lager.

Information om problemet skickas till kundtjänst på SKRUVAT.SE.

Svaret kom dagen efter:
” Vi har tagit följande beslut i detta fall:
Vi skickar dig på måndag, 2 stycken nya lager till din bil, utan kostnad. Tillsammans med dessa lager följer det med en returfraktsedel som du använder för att skickat tillbaka den första uppsättningen lager med. Dessa lämnas in på samma utlämningsställe som de hämtades ut på.

För att ersättning skall utfärdas för arbete, vill vi ha kvittot på den första reparationen skickat till oss per post. Vi utfärdar alltså ersättning för den första reparationen mot ett giltigt kvitto. Noga är självfallet att datum finnes på kvittot”

Efter en mängd mailande fram och tillbaka, där jag kommer med olika förslag på hur jag kan kompenseras för merarbetet eller hur jag skulle slippa göra om allt arbete får jag följande:

”Vi vill ha ett kvitto på den första reparationen och ersätter således inte för reparation nummer 2 utan alltså för reparation nummer 1 i följden.
Finns det inget kvitto att tillgå kan vi därför inte utfärda en ersättning för ett arbete som är gjort i garaget hemma eller utan kvitto.

Detta beslut är taget av skruvat.se som företag och inte av mig som person.

Gällande returneringen av de första lager har vi tagit beslutet att dessa inte behöver returneras utan kan alltså kastas efter demontering.”.

Följande frågor dyker upp.
Varför skulle jag inte kunna få lämna in bilen på en verkstad och få de ”glappande” lagren utbytta på SKRUVAT´s bekostnad?
Varför är det bara den första reparationen som är gällande? Vänder sig inte SKRUVAT till oss hemmafixare som självklart inte har något kvitto? Eller är det just det dom vet?
Kan det vara så att de lager som skickades i första vändan redan var returnerade från någon annan kund eftersom dom inte fanns med i lagerlistorna?
Varför kunde jag inte få någon kompensation? Vare sig i form av delar (bromsbelägg, skivor eller torxbultar som jag förslagit) eller ekonomisk kompensation?
Varför ville dom inte ha de glappande lagren tillbaka?

Jag hoppas innerligt att någon ansvarig på SKRUVAT.SE kan ge mig svaren.
Jag har informerat SKRUVAT om detta inlägg.
Senast redigerad av 4 Nilatz, redigerad totalt 0 gång.
Hej Nilatz,

Vi på Skruvat.se värnar mycket om våra kunder och går alltid in med inställningen att vi skall hjälpa till och lösa de problem eller olika former av komplikationer som kan uppstå. Vi går då igenom fakta samt rimlighet och ställer det mot branschpraxis inom bildels-/internetförsäljning. Vi vågar påstå att vi har en ganska generös reklamationspolicy mot våra kunder just för att de i slutändan ska vara nöjda om något blir fel, vilket inträffas ibland.
För att tydliggöra vissa aspekter av detta ärende har vi valt att besvara ditt inlägg här på Jagrullar.se
Som vår mailkonversation började med beskrivs det att du: ”fick hjälp med att byta framhjulslager på min Volvo.”
Vidare i mailet framgår det att dessa hjullager inte uppfyller de krav som besiktningen ställer, detta på grund av glapp i själva lagret.
Följande fråga ställs utav dig:” Lagren bör ju bytas ut snarast och frågan är hur ni ställer er till att jag lämnar in bilen till ex Bilia och får det löst på er bekostnad”
I detta fall antas det att bilen från första början varit inne för reparation hos Bilia eller annan verkstad.
Två motfrågor ställs i det svarande mailet:
”Uppstår det några ljud från hjullagren vid körning?” och ”Provkörde Bilia bilen efter montering?”
Dessa frågor besvaras i sin tur med att:” Det var inte Bilia som gjorde reparationen utan en mindre verkstad.”
Skruvat.se tar nu beslutet att ersätta denna reparation som verkstaden har utfört samt sända ner ett par nya hjullager, varpå kvitto efterfrågas:
”För att ersättning skall utfärdas för arbete, vill vi ha kvittot på den första reparationen skickat till oss per post. Vi utfärdar alltså ersättning för den första reparationen mot ett giltigt kvitto.”
Skruvat.se får följande svar gällande arbetet samt kvittoförfrågan:
”Vad beträffar ert beslut är jag fullt till freds med det men jag kan inte prestera något verkstadskvitto då jag gjorde jobbet själv. Verkstan bara kontrollerade att jag gjort rätt och kontrollerade hjulinställningarna. Detta kostade mig 300:- (utan kvitto).”
Följande föreslås det från kunden att:
” Jag skulle vara mycket tacksam om jag istället kunde få några nya delar som kompensation för arbetet.
Så här skulle listan i så fall se ut:
8 st Torkxskruvar Volvos art nr 1387892
2 st bromsskivor h + v fram
4 st bromsbelägg h + v fram
2 st Protecting plate front wheel brak h+ v
2 st skal till larmdosa”

Skruvat.se finner detta orimligt då raka fakta inte har pressenterats från första början.
Därav följer nedan svar:
”Hej Nilatz
Som tidigare nämnt ersätter vi för ett arbete som finns redovisat i form av ett kvitto från en verkstad.
Vi ersätter alltså inte för eventuella kostnader som inte går att redovisa.
Som någon form av kompensation har jag satt upp 10% rabatt på din användare som gäller för alla eventuella framtida köp.
De nya hjulnaven skickas till dig under morgondagen alternativt onsdag då dessa var slut på vårt lager och väntas från leverantör imorgon.”

Skruvat.se bedömer varje enskild reklamation för sig och svarar därefter med en lösning på problemet. Lösningen kan innefatta vissa krav på kunden.
Eftersom att det från början var en verkstad som monterade dessa lager enligt kund, vilket dock inte visade sig stämma då kvitto inte kunde uppvisas, tog vi beslutet att inte ersätta för arbetet. Att kräva ersättning i form av att ersätta våra delar med Bilias och även låta de utföra reparationen anses enligt vår bedömning samt branschstandard orimligt. (denna reparation kostar ca 5000 kr) Att utfärda en ersättning i form av delar är en lösning som går att tillämpa, även det krav som kunden här ställer anses efter situationen orimligt då delar för ca 1800 kr krävs.
Att värdesätta en privatpersons tid då detta arbete tar ca 2 timmar på sin höjd enligt Volvo själva till ca 900 kr/h är därför inte rimligt.
Varan i fråga är inte en retur från en annan kund utan alla delar skruvat.se säljer är nya.
Anledning till att hjullagren inte behövde skickas tillbaka var att vi gjorde den bedömning att detta inte var nödvändigt för undersökning, även för att spara dig som kund från ett extra moment.

Skruvat.se
hur kan en kund lyckas få 2 hjullager som är glappa?

är kvaliten så dålig så det vimlar av fel ihoppsata lager?
eller har kunden gjort nåt fel när han bytte lagena?
Carman: Om lagren är så glappa att besiktingen slår ner på dom, känner man inte det redan innan man monterar dom om dom inte glappat pga att de monterats felaktigt?

Jag vet ju vilken dålig kvalitet det genom åren varit på volvos orginallager till p2-bilarna som väsnats och jävlats utan att bilprovningen slår ner på dom.

Jag har inte mer fakta än det som står ovan så jag kan bara gissa. Vad tror du själv är fallet?

/Anders
det kan vara svårt att känna glapp i lager & leder när man har delen löst i handen. dels är det ett litet glapp längst in, som förstoras, när man känner i hjulet & dels blir man starkare, via hävarmen hjulet är.

sen är det korekt att volvo har haft problem mer framhjulslager på årsmodell 99 & 00 vilket även vart en förlängd garanti, här var det fukt som gick in i lagret o fick kulorna att få en ful yta, sånt skapar oljud, men inget glapp.

sen har det varit liknande problem med bakhjulslager på de fyrhjulsdrivna (fukt som tränger in då drivaxeln rosar o får en skrovlig anläggningsyta mot tätningen) dessa har get mycket oljud & jag ror det finns 4 olika varienter de nuvarande verkar funak bra, men dom som fans för 3-4 år sen var inge vidare. desa hade en tendens ibland att även bli glappa.

men inga av sessa var ju glappa när dom var nya!

desa lager är kullager, det är bar ett tillverkningsfel som kan göra lagret glappt, om man nu inte har sönder det vid montering.
att ha sönder ett sånt här lager vid montering är svårt, man det snns säkert nån som lyckats. (tror också det är svårt att ha sönder det vid tillverkning så det blir glappt)

hur troligt är det sen att en o samma beställare får 2 defekta lager, eller att han har sänder 2 lager vid montering? allt låter konstigt?

frågan är om det överhuvud taget var glappt? jag hade gärna tagit en titt på de där lagren!
Bilprovningen har ju gjort fel förut, så det kan ju vara så att bultarna melan spindel & stötdämpare ej var helt dragna?
en förklaring skulle kunna vara att det är andra sortering som säljs på skruvat, man köper sånt som inte gått igenom testen för att få säljas som orginal del.
sånna delar kan ofta funka bra, även finka bra en längre tid. men det kan ju också bli fel fort på dom eller vara felaktiga från början.

det är faktiskt inte alls ovanligt att under levrantörer säljer delar vidare som dom inte kan sälja till huvud beställaren (bätre att sälja dom billigt, än att kasta dom)
Kan ju skriva under på att P2 bilarnas bakhjulslager inte haft bra kvalitèt men dom
var ju inte glappa redan när man monterade dom.

Att man sen får 2 st lager som är glappa som nya måste vara höjden av otur........ eller vad det är :roll:

Bilprovningens glapphetskontroll ger jag dessvärre inte spec mycket för.
Har sett alldeles för många skräckexempel för att imponeras av deras jobb.
Kan lika gärna vara en kulled som är glapp när dom säger hjullager.
det är inge fel på P2:ornas bakhjulslager, dom håller ju bätträ en framhjulsagren. det är endast på fyrhjulsdrivna & detta är nog bara på dom från när halxex kom fram till 05-06 (alltså från 03-06)
Eftersom jag har hållit på igaraget hela dagen orkar jag inte besvara alla inlägg ikväll så jag ber att få återkomma under morgondagen.
Bara så att det står klart för alla:
båda lagren är glappa och inte felmonterade. Kalla det otur för det gör jag.
Glappet var mycket lätt att känna när bilen var upphissad, det var att lägga ett finger på och känna och höra.
Om det går kan jag lägga upp en film? Någon som kan informera mig?
Natti och vi ses i morgon.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.