Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
isak skrev:det är ett avlångt hål i bultförbandet mellan spindel o fjäderben. som medger justering av camber. har de monterat som car man säger blir det fel även på toe- inställningen.
isak
Ok. Ringde nyss Lidbil och dem förklarade för mig att det går att se om det är felmonterat (de trodde inte detta eftersom fordbilar har samma uppbyggnad som volvo) och att däckfirman tar en titt på det innan dem gör hjulinställningen. Volvo och Ford ingår ju nuförtiden i samma koncern så dem borde väl kunna reparera varandras bilar s a s. Han sade också att det är ovanligt att ratten ändrar sig men är inte omöjligt. Så vi (jag & däckfirman får väl ta en ordentlig titt på det innan hjulinställningen nu på måndagen). Bara så det inte blir nåra missförstånd - ratten är sned men det är inte mycket men tillräckligt för att jag ska reagera på det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av helgonet1
Tartryffel skrev:
isak skrev:räcker om helgonet1 begriper!
Ja hans svar "?????????????" indikerar ju verkligen att han begrep 8)
Lugn och fin nu. Jag förstår. ;-//
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo har samarbeta med ford, då det är samma konsern, men ¨sånt gäler ju inte retruaktivt. din bil som redan är byggd, bygger inte om sig själv till en konstruktion som liknar en ford...

alla P2 bilar är 100% volvo framtagning
Användarvisningsbild
av CarMan
för att byta hjul lager, måste drivaxeln bort. för att kunna trä bort hjullagret måste man kossa spindeln från fjäderbenet (men allt blir kvar i bilen)
desa hål är inte avlånga, dom är runda men för stora, så det blir samma sak som om dom vore avlånga. man måste alltså montera tillbaka spíndeln i samma läge som innan. (deta kan alldrig hända på en ford, då konstroktionen skiljersig kraftigt)

stoppar man bara i o skruvar ihopp, så hänger spindeln ner av sinn egen tyngd o då får man max ut tillt på hjulets överkant.
(då spindeln lutar utåt, så kommer allt på spindeln som är högre upp än dn nedre spindelleden att befinasig längre ut, halvägs upp på spindeln sticker armen ut för P-änden, denna har nu blivit för långa & TOE har ändrats)

från fabrik är spindlarna max i intryckt läge, deta läge får man om man losar på bultarna när bilen står på hulen, eller så trycker man fjäderbenet innåt när man har bilen på lyften (den ska fult in, tills det tar stopp)
Användarvisningsbild
av helgonet1
J.F.S skrev:Men om det uppkom efter att firman fixat hjullagret ska ju inte du bekosta en hjulinställning?! Det kostar ca 900-1300kr skulle jag tro. Jag pröjsade 900 nyligen.
750:- kostar det på carpart.
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:för att byta hjul lager, måste drivaxeln bort. för att kunna trä bort hjullagret måste man kossa spindeln från fjäderbenet (men allt blir kvar i bilen)
desa hål är inte avlånga, dom är runda men för stora, så det blir samma sak som om dom vore avlånga. man måste alltså montera tillbaka spíndeln i samma läge som innan. (deta kan alldrig hända på en ford, då konstroktionen skiljersig kraftigt)

stoppar man bara i o skruvar ihopp, så hänger spindeln ner av sinn egen tyngd o då får man max ut tillt på hjulets överkant.
(då spindeln lutar utåt, så kommer allt på spindeln som är högre upp än dn nedre spindelleden att befinasig längre ut, halvägs upp på spindeln sticker armen ut för P-änden, denna har nu blivit för långa & TOE har ändrats)

från fabrik är spindlarna max i intryckt läge, deta läge får man om man losar på bultarna när bilen står på hulen, eller så trycker man fjäderbenet innåt när man har bilen på lyften (den ska fult in, tills det tar stopp)
Ok men det måste väl gå att åtgärda med framvagnsinställning?? Sen måste de väl känna till lite om varandras bilmodeller nu när det ingår i samma koncern? Nog borde en fordmekaniker fixa ett hjullagersbyte på en S80? Annars skulle dem väl inte utföra det med risk för att kunden reklamerar jobbet och det kostar dem en massa arbete och tid att åtgärda. Nej jag har bestämt mig, ger fan i att ta bilen till ford utan åker till carpart på måndag och gör en hjulinställning även om jag får bekosta detta själv.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Psyko skrev:V70N har inte samma fjäderben/spindel som Ford.
En Ford Verkstad har alltså inte detta verktyg.

V70II och S40V50 har samma fjäderben/spindel som Ford.
Det är en S80! :roll:

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]