Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Dom har inte satt tillbaka spindeln som den satt innan.
För det jobbet ska man ha ett specialverktyg som centrerar så att skruvarna hamnar
på samma plats som innan. Man måste inte ha det om man är noga med att sätta tillbaka
bultarna enl märkena i spindeln.

Jag anser att man bör börja med att justera det rätt på dom bultarna och för säkerhetsskull
sen göra en hjulinställning.
Användarvisningsbild
av CarMan
det var förhoppnings vis ingen volvo firma va?

dom har monterat dit fjäderbenet med "hängande spindel" då blir camber & toe fel.
man måste trycke in spindeln fult inåt bilen när man dar dit bultarna, då blir det rätt (förutsatt att ingen ändrat detta tidigare)

dom har strula till det & det är ett solklart reklamationsärende!
Användarvisningsbild
av isak
menar du att det är optimalt mont fr fabrik? har inte själv behövt demontera ännu, men fjäderbenslagringar börjar låta f-n kan ju vara bra veta när jag tar mig tid o byter?
isak
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:det var förhoppnings vis ingen volvo firma va?

dom har monterat dit fjäderbenet med "hängande spindel" då blir camber & toe fel.
man måste trycke in spindeln fult inåt bilen när man dar dit bultarna, då blir det rätt (förutsatt att ingen ändrat detta tidigare)

dom har strula till det & det är ett solklart reklamationsärende!
Nej det var Ford men dem har inte rört fjäderbenet då inget sådant behöver röras utan lagret är tydligen ganska lätt att montera. Dem trodde först att det behövdes monteras ned fjäderben och allt men så var inte fallet tog dem max en timma att byta lagret. Så dem har inte rört någonting som påverkar hjulinställningen men nåt har tydligen hänt eftersom ratten inte står rakt när bilen går rakt.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Psyko skrev:Dom har inte satt tillbaka spindeln som den satt innan.
För det jobbet ska man ha ett specialverktyg som centrerar så att skruvarna hamnar
på samma plats som innan. Man måste inte ha det om man är noga med att sätta tillbaka
bultarna enl märkena i spindeln.

Jag anser att man bör börja med att justera det rätt på dom bultarna och för säkerhetsskull
sen göra en hjulinställning.
Hur då?? Nu blir jag orolig. Ford måste väl ha dessa specialverktyg det är ju ändå en "auktoriserad bilfirma". Det du nämner måste väl dem känna till? Bultarna kan väl bara sättas tillbaks på ett sätt lr??
Användarvisningsbild
av helgonet1
isak skrev:menar du att det är optimalt mont fr fabrik? har inte själv behövt demontera ännu, men fjäderbenslagringar börjar låta f-n kan ju vara bra veta när jag tar mig tid o byter?
isak
?????????????
Användarvisningsbild
av helgonet1
Martinmat skrev:Haha, titta på vägen istället för ratten under en vecka så spar du ju 750 kr :mrgreen:

Har du ingen vettigare kommentar så föreslår jag att du kniper :roll:
av Tartryffel
helgonet1 skrev:
isak skrev:menar du att det är optimalt mont fr fabrik? har inte själv behövt demontera ännu, men fjäderbenslagringar börjar låta f-n kan ju vara bra veta när jag tar mig tid o byter?
isak
?????????????
isak ställer frågan till CarMan.
(Undrar förresten, som vanligt när det gäller förkortnings-isak, varför man förkortar ordet "från" men skriver ut ordet "fjäderbenslagringar" :) )
Användarvisningsbild
av isak
det är ett avlångt hål i bultförbandet mellan spindel o fjäderben. som medger justering av camber. har de monterat som car man säger blir det fel även på toe- inställningen.
isak

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]