Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
har en parkeringsvärmare monterad i min S80, som inte startar. :(
Har läst lite här på forat, och strul med dessa värmare verkar inte vara ovanligt iaf.
Frågan är om det är värt att försöka få den fixad, eller om det är så att den sunkar ihop varje sommar när det inte används, och jag kommer att få lämna in bilen till hösten igen? ?:-/

Hepp!

Anders
ni har så rätt båda 2
det är ofta inte så svårt att få igång värmarna, men om den varit oandvänd länge så brukar flera kompumenter gå sönder.

felsökningen i värmaren är inte så utbyggd, så det kan vara lite knepigt att felöka o hitta alla fel på en gång (krävs ofta att man åtgärdar det fel man hittat o sen kan man hitta nästa fel.)

värmaren ska göras ren invändigt.
el fläckten går sälan sönder, den driver även en "turbin" kallad bränslespridare, kolla så den har fina vingar & att koppen o brickan är rund o fin (annars byter du)
glödstiftet går inte heller sönder så ofta, men vist kan det paja & det kan även bli för högt motstånd i det så den inte blir tillräckligt varm)
det finns ett bränslemunstycke, med inbyggd tryck utgämnare, denna utgämnare kan gå sönder, o då här man att brännaren blinner pulserande.
sen finns det en bränslepump, spm tickar, den pumpar då in bränsle, här kan det ticka, men ej pumpa, den kan också ge fel mängd eller vara helt dör (vanligt på bilar som värmaren inte är välandvänd på)
men vanligast på din årsmodell är att vattenpumpen beckar ihopp, det går ner vatten i den via kabelhärvan in i vattnen pumpen (du bör montera en huva över vatten pumpen, så sladden får gå i uppförsbacke upp under huvan.)

i systemet finns även tenpgivare höverhetnings termostat & en flamvakt, men det är sällan fel på dessa
dieselmagnus skrev:Om/när du får igång värmaren så se till att köra den minst en gång i veckan även på sommaren.
det gör inte jag med min, så ofta behöver man defenetivt inte köra den. men det skadar nog inte att starta den varannan månad, även om även det är i överkant
matzen10 skrev:Flamvakten gick på min värmare. Enligt Bilia Köping var det inte så ovanligt. Kostade 1600:- om jag inte minns fel, för 2 år sedan. Bilen hade då gått 16000 mil. Så lite service på värmaren efter de milen får man nog räkna med!

/M10
värmaren har dålig hjälp elektronik, så det är svårt att lokalisera felorsakerna.
många olika fel sätter felkoden flamvakt, men det betyer inte att flamvakten är trasig, viket många tror o byter den. dt betyder att flamvakten har detekterat att flaman har slocknat, då den ej ska slockna. (jag tvivlar inte på att det äe en av de vanligaste sakerna som folk byter i onödan på en värmare) den går att mäta, så man kan ju se om den är hel.
woffe4476 skrev:Oki, ska in med droskan nästa vecka på volvoverkstad för analys... Om det inte drar iväg allt för mycket så får dom fixa igång den. Det skulle onekligen vara lite skönt på mornarna med en varm bil...

tänk på att värmaren aktiverar många styrenheter i bilen, samt fläckt & cirkulationspump, för utem själva värmaren, så den drar massor med ström.
du bör ha ett bra batteri, gärna AGM batteri & helst nära 100Ah
sen ska bilen köras lika länge, som värmaren varit aktiv (går att fuska lite med detta, eller några gånger, men om du dagligen kör värmaren 30-40 min & bara kör bilen i 10 minuter, så hinner bilen inte återladda batteriet, så efter några veckor så är batteriet tomt
Jo, har förstått att ett bra batteri är ett måste, så det ordnar jag om värmaren blir åtgärdad. Hur länge går värmaren om det är runt nollan/ -5 eller -10? Jag har 25minuter till jobbet, räcker det för att ladda batteriet igen? I värsta fall får jag väl ställa klockan så att värmaren inte gått "färdigt" när jag kommer ut på morgonen...

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]